تاریخ انتشار : یکشنبه 4 مهر 1400 - 21:39
کد خبر : 62166

اما و اگرهای واکسیناسیون دانش‌آموزان و کودکان

اما و اگرهای واکسیناسیون دانش‌آموزان و کودکان

واکسیناسیون دانش آموزان پایه دوازدهم چند روزی است که با واکسن سینوفارم در حال انجام است و امروز واکسن تک دوزی برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال وارد کشور شد. طبق گفته محمدحسن قوسیان مقدم، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر امروز ۶ میلیون دوز واکسن کرونا تک دوز از مجموع ۱۲ میلیون دوز توصیه‌شده برای

واکسیناسیون دانش آموزان پایه دوازدهم چند روزی است که با واکسن سینوفارم در حال انجام است و امروز واکسن تک دوزی برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۷ سال وارد کشور شد.

طبق گفته محمدحسن قوسیان مقدم، دبیر کل جمعیت هلال‌احمر امروز ۶ میلیون دوز واکسن کرونا تک دوز از مجموع ۱۲ میلیون دوز توصیه‌شده برای سنین ۳ الی ۱۷ سال وارد کشور و تحویل وزارت بهداشت شد. این واکسن‌های تک دوزی قرار است به دانش آموزان و کودکان تزریق شود. قبل از شروع سال تحصیلی جدید، به دلیل وفور واکسن، واکسیناسیون دانش آموزان در محدوده سنی ۱۸ سال نیز آغاز شده بود؛ اما فعلا خبری از واکسینه شدن دانش آموزان کم‌سن و کودکان نیست.

شرط بازگشایی واقعی و حضور دانش آموزان در مدارس، منوط به واکسیناسیون کامل معلمان و دانش‌آموزان است. اما در این زمینه ابهاماتی میان خانواده‌ها در خصوص تزریق واکسن به فرزندان‌شان و همچنین نوع واکسن با توجه شرایط خاص دانش آموزان وجود دارد؛ به ویژه خانواده‌ها در خصوص دانش‌‌‌آموزانی که در سن بلوغ هستند؛ حساسیت بیشتری نشان دادند و نگران عوارض احتمالی واکسن هستند.

واکسیناسیون دانش‌آموزان با رضایت نامه ولی/ تزریق واکسن ساخت کوبا

به گزارش اقتصاددان به نقل از پرسون ، رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفته که واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال با پایه دوازدهم متفاوت است و ضوابط خاصی دارد؛ به طور مثال حتما باید ولی و قیم قانونی همراه این دانش‌آموزان باشد و رضایت‌نامه پر کند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفته است که “برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ باید واکسن تولید مشترک ایران و کوبا به دست ما برسد که هنوز نرسیده و دستورالعمل آن هم نیامده است اما این واکسن هم ۲ دوزی خواهد بود. منشا تولید واکسن این گروه بخشی از واکسن کزاز است که در حال حاضر به همه دانش‌آموزان در بدو ورود به مدرسه این واکسن تزریق می‌شود؛ یعنی چیزی انتخاب شده که کاملا ایمن است و روی آن آزمایش شده و در کشور کوبا ینز این واکسن به بچه‌ها تزریق می‌شود.”

همچنین سخنگوی ستاد ملی کرونا از تزریق واکسن سوبرانا و سینوفارم به دانش‌آموزان خبر داده است.

واکسیناسیون دانش آموزان زیر ۱۲ سال در دستور کار نیست

رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در خصوص واکسیناسیون دانش آموزان دبستانی گفته که “ما برای واکسیناسیون دانش آموزان فعلاً برنامه‌ای نداریم اما برای ۱۲ سال به بالا تدابیری را اندیشیده‌ایم تا واکسن کرونا دریافت کنند البته این جمله به این معنا نیست که تصمیم نداریم افراد زیر ۱۲ سال را به هیچ عنوان واکسینه نکنیم فعلاً در حال برنامه ریزی هستیم اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.”

واکسیناسیون دانش‌آموزان در سایر کشورها

در کشورهای مختلف سیاست‌های متفاوتی برای واکسیناسیون دانش‌آموزان درنظر گرفته شده است. با وجود این که بسیاری از کشورها به واکسن دسترسی داشتند؛ اما در تزریق به کودکان و دانش آموزان عجله نکردند. در کشورهایی مانند ژاپن، کانادا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، فرانسه و بسیاری دیگر واکسن به افراد بالای ۱۲ سال تزریق می‌شود که نوع آن فایزر است. در ایالات متحده به این گروه سنی فایزر و مدرنا تزریق شده و چین از واکسن‌های تولید خود یعنی سینوفارم و سینوواک بهره گرفته است. البته کشوری مانند هند نیز از واکسن محلی خود استفاده کرده است.

خانواده‌ها چه نظری دارند؟

اگر واکسن‌های دریافتی توسط دانش آموزان ۱۲ تا ۱۷ سال معتبر و مورد تائید سازمان جهانی بهداشت باشد؛ طبیعی است که خانواده‌ها با آرامش بیشتری اجازه تزریق واکسن به فرزندانشان را می‌دهند. اما موضوع مهم‌تر این است که فعلا برنامه‌ای برای تزریق واکسن به کودکان زیر ۱۲ سال در ایران و جهان وجود ندارد و دانش آموزان ابتدایی در این سن قرار دارند. در نتیجه بحث حضور دانش آموزان ابتدایی پیچیده می‌شود؛ از طرفی واجد دریافت واکسن نیستند و از طرف دیگر با حضور در کلاس‌هایی با تراکم بالا در معرض شدید بیماری‌اند. بنابراین اما و اگرهای واکسیناسیون دانش‌آموزان زیاد است و بازگشایی مدارس در چنین شرایطی موضوع ساده‌ای نیست.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....