تاریخ انتشار : شنبه 14 اسفند 1400 - 20:08
کد خبر : 80196

امارات در لیست خاکستری FATF

امارات در لیست خاکستری FATF

عدم پیشرفت امارات در خارج شدن از فرآیند نظارت و بررسی گروه FATF، این کشور را وارد فهرست خاکستری این گروه کرد. براساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف اضافه شد. برخی از اعضای این گروه اعلام کرده‌‌اند امارات پیشرفت چندانی در مقابله با جریان‌های مالی غیرقانونی

عدم پیشرفت امارات در خارج شدن از فرآیند نظارت و بررسی گروه FATF، این کشور را وارد فهرست خاکستری این گروه کرد.

براساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی به فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی یا اف‌ای‌تی‌اف اضافه شد. برخی از اعضای این گروه اعلام کرده‌‌اند امارات پیشرفت چندانی در مقابله با جریان‌های مالی غیرقانونی نداشته‌است.

این سازمان با برگزاری جلسه جمعی خود با حضور تمام اعضا از تلاش‌های دولت امارات برای مقابله با پول کثیف ابراز نارضایتی کرد و این کشور را در فهرست خاکستری خود قرار داد.

اکثریت قابل‌توجهی از ۳۹ عضو گروه FATF باید موافق باشند که یک کشور پیشرفت کافی در مقابله با پول‌شویی از آغاز دوره بررسی‌ها داشته‌است. تنها چند رأی مخالف می‌تواند باعث اضافه شدن یک کشور به فهرست خاکستری یعنی افزایش بررسی‌ها شود.

رقابت عربستان و امارات در جذب سرمایه‌گذاری

قرار گرفتن در فهرست خاکستری بدین معناست که مقامات امارات اقداماتی برای رفع کردن نواقص خود انجام داده‌اند و بار تنبیهی آن به‌اندازه‌ لیست سیاه نیست. اما قرار گرفتن در فهرست خاکستری برای امارات آن‌ هم در زمانی‌ که در حال رقابت با عربستان است به‌ منزله یک شکست است. عربستان در حال گسترش بازارهای مالی و جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر است.

گزارش صندوق بین‌المللی پول در سال گذشته نشان می‌دهد کشورهایی که در فهرست خاکستری گروه FATF قرار گرفته‌اند با کاهش قابل توجه ورود سرمایه مواجه بوده‌اند.

به گفته کارشناسان، کشورهایی که در لیست خاکستری این گروه قرار دارند، علاوه بر نظارت دقیق‌تر، با خطر از دست دادن اعتبار خود و تغییر در رتبه‌بندی اعتباری و نیز مشکلاتی در دریافت حمایت مالی جهانی و افزایش هزینه‌های معاملات مالی مواجه هستند.

این گروه که دفتر آن در پاریس قرار دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد، امارات برای اجرای طرح عملیاتی گروه جهت تقویت کارکرد ساختار خود در مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم تلاش خواهد کرد.

تاکید امارات بر پایبندی به اف ای تی اف

دولت امارات در واکنش به این اقدام اف‌ای‌تی‌اف بر پایبندی جدی خود به همکاری نزدیک با این گروه جهت دستیابی به یک نقشه راه و اجرای توصیه‌های صادره تاکید کرد.

امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد، تمام اقدامات محتاطانه و موثر از سوی دولت و بخش خصوصی برای تضمین ثبات، پایداری و حفظ ساختار مالی در پیش گرفته شده است.

ابوظبی در چند سال اخیر مقررات را برای بهبود وجهه خود به عنوان کانون بودجه غیر قانونی تشدید کرد.

اف‌ای‌تی‌اف در ارزیابی سال ۲۰۲۰ خود از امارات خواسته بود اقدامات اساسی و موثری انجام دهد.

امارات پس از تصویب قانون مبارزه با پولشویی و حمایت تروریسم در سال ۲۰۱۸، سال گذشته دفتری را برای مبارزه با پولشویی و حمایت مالی از تروریسم تاسیس کرد.

گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد، امارات از زمان گزارش سال ۲۰۲۰ درباره مسائل مربوط به حمایت مالی از تروریسم و پولشویی و مصادره درآمدهای این جرم و همکاری بین‌المللی، پیشرفته گسترده‌ای داشته است و علاوه بر اینها، تا حد زیادی بیش از نیمی از اقدامات اصلی توصیه شده به آن در گزارش ارزیابی مشترک را انجام داد.

این گروه تاکید کرد، در حال حاضر این کشور حوزه خلیج فارس باید در تسهیل تحقیقات بین‌المللی درباره پولشویی به ویژه مدیریت خطرات بخش‌های خاص از جمله آژانس‌های املاک، تاجران سنگ‌های نفیس و فلزات گرانبها و نیز معاملات مشکوک اقتصادی پیشرفت نشان دهد.

ارز خارجی به بخش املاک و مستغلات امارات به ویژه در دبی کمک می‌کند.

طبق گزارش سال ۲۰۲۰ گروه ویژه اقدام مالی امارات نظارت موثری بر آژانس‌های املاک، تاجران سنگ‌های نفیس و فلزات گرانبها نداشته است

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....