تاریخ انتشار : دوشنبه 14 شهریور 1401 - 20:54
کد خبر : 100434

الگوی کشت مناسب اقلیم باید ایجاد شود

الگوی کشت مناسب اقلیم باید ایجاد شود

رییس جمهور اعلام کرد: همه کمک کنند تا تصمیم گیری های انقلابی همراه با عقلانیت همراه شود تا به استقلال کشاورزی دست یابیم. سید ابراهیم رییسی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی امر بسیار مهم و ممتازی است، اظهار کرد: خداوند زراعت را به خود نسبت

رییس جمهور اعلام کرد: همه کمک کنند تا تصمیم گیری های انقلابی همراه با عقلانیت همراه شود تا به استقلال کشاورزی دست یابیم.

سید ابراهیم رییسی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی با بیان اینکه کشاورزی امر بسیار مهم و ممتازی است، اظهار کرد: خداوند زراعت را به خود نسبت می دهد. زارع ذات مقدس پروردگار متعال است. دانه را کشاوز می کارد، اما خداوند آن را به هفتاد دانه تبدیل می کند.

وی افزود: باید به کار کشاورزی افتخار کرد. بهترین کارها کشاورزی است. کشاورزی جایگاه بزرگی در فرهنگ دینی ما دارد. کشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد کشور ، خودکفایی و استقلال دارد. استقلال کشور در گرو کار کارگر و کشاورز است. تولید در حوزه کشاورزی یکی از مولفه‌های قدرت در کشور است.

رییس جمهور همچنین با بیان اینکه خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی باید در وزارت جهاد کشاورزی دنبال شود ، تصریح کرد: با حرکت معمولی نمی‌توان به این هدف رسید، بلکه باید کار جهادی کرد. من از تک تک تولیدکنندگان در امر کشاورزی تقدیر می‌کنم و از شما می خواهم تلاش خود را افزون و جهادی کنید.

وی تاکید کرد: دشمن نمی خواهد ما به خودکفایی برسیم و به او در تولید بذر و نهال محتاج نباشیم. جوجه یک روزه را ما در داخل کشور تولید می کنیم. دشمن نمی خواهد تولیدکننده نهاده های دامی باشیم، در حالیکه ما زمین داریم. آب را داریم، البته باید مدیریت دقیق شود. نیروی کارآمد هم داریم. ما برای تامین احتیاجات سفره مردم نباید به دشمن محتاج باشیم، بلکه باید صادرکننده باشیم.

رییسی تاکید کرد: نگاه جهادی باید در حوزه علم و پژوهش در همه دانشگاه های کشاورزی به وجود بیاید تا کشاورزی ما علم پایه و فناوری پایه باشد و کار دانش بنیان وجود داده باشد. کشوری که بیش از۱۲ هزار هیات علمی در بخش کشاورزی دارد، باید گام های مهمی در کشاورزی علم پایه بردارد تا تولید کشاورزی ارزش افزوده پیدا کند. صنایع تبدیلی در کنار تولید کشاورزی اهمیت دارد و ارزش افزوده ایجاد می کند و جلوی خام فروشی را می گیرد. در تاکیدات رهبری این مسایل بارها آمده و الان در دستور کار دولت است‌. این ها اهداف آرمانی نیست، بلکه دست یافتنی است. همه کمک کنند تا تصمیم گیری های انقلابی همراه با عقلانیت همراه شود تا به استقلال کشاورزی دست یابیم.

رییس جمهور با اشاره به اینکه باید کمک کنیم تا الگوی کشت مناسب اقلیم ایجاد شود، گفت: بازنگاهی در کشاورزی با هدف افزایش بهره وری انجام شود تا بهره وری افزایش یابد. افزایش سرمایه گذاری و بهره وری موجب رشد اقتصادی کشور می شود. افزایش بهره وری از آب و خاک باید انجام شود. خاک سرمایه بزرگی در کشور است که باید قدر آن را دانست. ما ترسالی و خشکسالی داریم، اما همین آب را باید خوب مدیریت کنیم و غرقابی را به آبرسانی قطره ای یا زیرسطحی تبدیل کنیم. امروز به مدیریت آب نیازمندیم.

رییس جمهور با اشاره به ضرورت جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و مقابله با سوداگران، تصریح کرد: زمین‌های کشاورزی سرمایه کشور است. جهاد کشاورزی نباید اجازه تجاوز به جنگل، منابع طبیعی و زمین های کشاورزی را بدهد. در همه ایام سال باید نهال کاری و درخت کاری انجام شود، با حفظ جنگل می توان جلو سیل و طوفان را گرفت.

وی افزود: مسأله کشت فراسرزمینی در دستور کار وزارت کشاورزی است که کار خوبی است. کشت قراردادی هم با قوت ادامه یابد. باید سود به کسب کشاورز برود و دلال ها و واسطه ها حق کشاورز را تصاحب نکنند . باید نظارت دقیق بر چرخه تولید تا مصرف انجام شود تا محصول کشاورز، گران به دست مصرف کننده نرسد.

وی خاطرنشان کرد: قیمت ها توسط واسطه ها تعیین می شود که کار نامناسبی است. نظارت بر زنجیره تولید تا مصرف موجب می شود که دست واسطه ها قطع شود تا هم کشاورز به حق خود برسد و هم محصول با قیمت مناسب به مصرف کننده برسد، ما بر این امر تاکید داریم.

رییس جمهور تاکید کرد: امنیت غذایی پایدار، تامین از داخل و ارتقای کیفیت محصولات از برنامه های دولت است. همه بخش ها باید برای رسیدن به این اهداف به دولت کمک کنند. حرکت جهادی در این زمینه لازم است.

رییسی با تاکید بر اینکه از تعاونی عشایر و خدمات کشاورزی باید حمایت کرد، اظهار کرد: حرف درستی است که بانک ها به موقع تسهیلات را چه به کشاورزان، چه زوج های متقاضی وام ازدواج و چه متقاضیان وام مسکن ارایه کنند و تاخیری نباید ایجاد شود.

وی در پایان گفت: از همه کشاورزان تقدیر می کنم. امیدوارم سال زراعی خوبی در پیش باشد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....