تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 12:04
کد خبر : 13085

اقدام سازمان بورس برای کاهش قطعی و اختلال معاملات

اقدام سازمان بورس برای کاهش قطعی و اختلال معاملات

اقتصاددان –  سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: هر کارگزاری که درخواستی مبنی بر ایجاد یک شرکت نرم افزاری IT اختصاصی داشته باشد، باید مرکز پشتیبان اطلاعات خود را راه اندازی کند؛ در غیر این صورت تاییدیه امنیتی از سوی سازمان بورس صادر نمی‌شود. به گزارش اقتصاددان: سرپرست مرکز نظارت بر امنیت

اقتصاددان –  سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: هر کارگزاری که درخواستی مبنی بر ایجاد یک شرکت نرم افزاری IT اختصاصی داشته باشد، باید مرکز پشتیبان اطلاعات خود را راه اندازی کند؛ در غیر این صورت تاییدیه امنیتی از سوی سازمان بورس صادر نمی‌شود.

به گزارش اقتصاددان: سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: سال ۹۸ بند جدیدی مبنی بر راه‌اندازی مرکز داده پشتیبان به الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه اضافه و مراتب به کارگزاری‌ها ابلاغ شد و اکنون با افزایش روزافزون استقبال از بورس و ورود تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران، مقرر شد تا موارد کنترلی بیشتری به آن افزوده شود تا کارگزاران با مشکلاتی مشابه آنچه پیش از این رخ داده، روبرو نشوند.

حامد سنجری با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم جدید، از این پس سامانه معاملاتی کارگزاری‌ها باید به یک مرکز داده پشتیبان مجهز باشد، افزود: حساسیت این امر به ویژه با توجه به رونق بازار سرمایه بیش از گذشته نمایان شده و بر این اساس الزاماتی از سوی سازمان بورس به کلیه کارگزاری‌ها اعلام شد و مکاتباتی با این نهادهای مالی صورت گرفت تا نسبت به راه‌اندازی یک مرکز داده پشتیبان اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بر این اساس، هر کارگزاری که درخواستی مبنی بر ایجاد یک شرکت نرم افزاری IT اختصاصی داشته باشد، باید مرکز پشتیبان اطلاعات خود را راه اندازی کند؛ در غیر این صورت تاییدیه امنیتی از سوی سازمان بورس صادر نمی‌شود.

این مقام مسئول پیرامون کارگزاری‌هایی که با شرکت‌های خدمات بر خط بازار سرمایه (OMS) همکاری دارند، افزود: این کارگزاری‌ها نیز باید ماهانه وضعیت پیشرفت خود را گزارش دهند و هر چه سریعتر نسبت به راه اندازی مرکز داده پشتیبان اقدام کنند.

به گفته سنجری، چنانچه مدت زمان تعیین شده برای راه‌اندازی این مرکز به اتمام برسد و اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، مجوزهای تاییدیه امنیتی کارگزاری ها لغو خواهد شد.

سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار در ارتباط با این موضوع که الزام کارگزاری‌ها به تجهیز مرکز پشتیبان چه کمکی به سرمایه گذار خواهد کرد، گفت: تلاش می شود تا مرکز پشتیبان فعال‌سازی شود و نتیجه مستقیم این امر معطوف به سرمایه‌گذاران است و در واقع اختلال در سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها آن هم به مدت دو تا سه روز،  ضرر و زیان معاملاتی برای سهامداران و سرمایه‌گذاران به دنبال  خواهد شد و باید در رفع این مشکل اقدام های لازم انجام شود.

سنجری با اشاره به اینکه مشکل فنی و امنیتی حوزه IT در نهاد مالی یک امر طبیعی است، گفت: زمانی که به این مرکز پشتیبان مجهز باشیم،هنگام بروز چنین مشکلاتی این مرکز داده پشتیبان در مدت زمان کوتاهی فعال شده و سهامدار قطعی طولانی مدت نخواهد داشت و این قطعی شاید به چند ساعت محدود باشد.

به گفته این مقام مسوول، چنانچه این مرکز داده بهینه پیاده‌سازی شود که تلاش و هدف اصلی سازمان بورس نیز تحقق این امر است، زمان قطعی و اختلال به حداقل ممکن می‌رسد.

سنجری افزود: همین رویه‌ای که برای کارگزاری‌ها در نظر گرفته شده به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران نیز ابلاغ شده و در واقع باید این شرکت معاملات را به شیوه کپی در یک مرکز جداگانه نگهداری کند که چنانچه قطعی سامانه به شکل زیرساختی یا هر مشکلی از جمله سوختن قطعه ای رخ داد، مرکز داده دوم از بازار سرمایه پشتیبانی کند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مدیریت فناوری در این ارتباط اقدام های مناسبی انجام داده و فعالیت مثبتی در زمینه راه‌اندازی و پیاده‌سازی این مرکز پشتیبان انجام داده است.

سنجری گفت: مرکز نظارت بر اطلاعات بازار سرمایه پیگیر این موضوع است و تعارفی برای راه‌اندازی این مراکز امنیتی با کارگزاری های فعال در بازار سرمایه ندارد و کارگزاری‌ها باید در حوزه آی تی به ویژه در بحث مرکز پشتیبان داده سرمایه‌گذاری منطقی انجام دهند و قطعا این امر به پایداری درآمد آنها کمک می کند.

ع/ جهان صنعت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....