تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آذر 1400 - 21:40
کد خبر : 69058

اقدامات واقعی مشترک برای مزایای عینی

اقدامات واقعی مشترک برای مزایای عینی

هیچکس نباید به نقش حیاتی هشتمین کنفرانس وزراتی «مجمع همکاری چین-آفریقا» که در توسعه هر چه بیشتر مشارکت راهبردی جامع و بهبود کیفیت و کارایی همکاری دوجانبه ایفا خواهد کرد، تردید نماید. این رویداد که در داکار پایتخت سنگال  در روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار شد میزبان تمام ۵۴ عضو مجمع همکاری چین-آفریقا و

هیچکس نباید به نقش حیاتی هشتمین کنفرانس وزراتی «مجمع همکاری چین-آفریقا» که در توسعه هر چه بیشتر مشارکت راهبردی جامع و بهبود کیفیت و کارایی همکاری دوجانبه ایفا خواهد کرد، تردید نماید.

این رویداد که در داکار پایتخت سنگال  در روزهای دوشنبه و سه شنبه برگزار شد میزبان تمام ۵۴ عضو مجمع همکاری چین-آفریقا و کمیسیون اتحادیه آفریقا بود نه تنها قصد دارد برنامه اقدام سه ساله خود را منتشر کند بلکه صدور چشم انداز همکاری ۲۰۳۵ چین-آفریقا و بیانیه مشترک چین-آفریقا در پاسخ به تغییرات اقلیمی را را نیز در نظر دارد.

با توجه به قدرت اجرایی قاطعانه‌ای که همکاری دوجانبه از خود نشان داده ،۸۵ درصد پروژه‌ها و ۷۰ درصد از ۶۰ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۸ در نشست پکن مجمع همکاری به تصویب رسیده، اهمیت قابل توجه نشست داکار برای توسعه روابط چین-آفریقا طی ۱۵ سال آینده و فراتر از آن نیازی به شرح بیشتر ندارد.

وظیفه اصلی نشست داکار بررسی اهداف عینی طولانی مدت چین تا سال ۲۰۳۵ و ارتباط آن با پارادیم توسعه چرخش دوگانه با دستور کار ۲۰۶۳ اتحادیه آفریقاست تا دو طرف بتوانند به چشم انداز بهتری در  همکاری اقتصادی خود برسند و همکاری خود را نزدیک تر کرده، به نیازهای مردمان خود و نیازهای اولویت‌دار آنها پاسخ دهند و اقتصاد و صنعت دو طرف را ارتقا بخشند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سخنرانی افتتاحیه نشست فوق گفت که جدای از کمک‌رسانی به آفریقا برای مبارزه با اپیدمی کرونا، یک میلیارد دُز دیگر واکسن کووید-۱۹ به کشورهای آفریقایی کمک ارائه خواهد کرد که ۶۰۰ میلیون دُز آن به صورت اهدایی خواهد بود. چین به دنبال توسعه تجارت و سرمایه گذاری، به اشتراک گذاری تجربیات در فقرزدایی،‌ تقویت همکاری در حوزه اقتصاد دیجیتال،‌ توسعه سبز و کم کربن و توسعه فعال انرژی‌های تجدید پذیر است.

به علاوه چین از شرکت‌های متنوع از جمله دولت‌های محلی،‌ شرکت‌ها و نهادهای اقتصادی و صندوق‌های بازارمحور حمایت می‌کند تا در همکاری آینده چین-آفریقا مشارکت کرده و کارایی خود را از طریق مکانیزم‌های بازار ارتقا بخشند.

آفریقا برای دوازدهمین سال متوالی بزرگترین شریک تجاری چین بوده و تجارت چین-آفریقا رکورد تاریخی ۱۸۵٫۲ میلیارد دلاری را در ۹ ماه اول سال جاری به ثبت رسانده که ۳۲ درصد از سال قبل بالاتر است. همچنین سرمایه گذاری چین در آفریقا ۲٫۹۵ میلیارد دلار بوده که ۹٫۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ (پاندمی) بیشتر است.

بدیهی است که همکاری چین-آفریقا مزایای محسوسی برای مردم آفریقا به ارمغان می‌آورد که در تناقض آشکار با «وعده‌های پوچ» برخی کشورهای غربی و تلاش‌های تفرقه‌افکنانه آنها برای ایجاد اختلاف میان چین و کشورهای آفریقایی است. همانگونه که رئیس جمهور شی گفت با تبدیل علاقات و ایده‌های مشترک به اقدامات واقعی مشترک، دو طرف قاطعانه در پی حفظ جایگاه کشورهای در حال توسعه هستند.

با همکاری میان دو طرف که قرار است پس از نشست داکار شدت گیرد، روند ایجاد جامعه مشترک چین-آفریقا برای ساخت یک آینده مشترک شدت خواهد گرفت.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....