تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مرداد 1401 - 14:56
کد خبر : 97324

افغانستان زیر تیغ بدهی

افغانستان زیر تیغ بدهی

با گذشت نزدیک به یک سال از تحولات سیاسی و روی کار آمدن طالبان در افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر افزایش روز‌افزون بهای مواد غذایی، خشکسالی، سرازیر شدن سیل و زمین‌لرزه‌ افغانستان را در مسیر بحران قرار داده است. پس از روی‌کارآمدن طالبان، اقتصاد افغانستان که

با گذشت نزدیک به یک سال از تحولات سیاسی و روی کار آمدن طالبان در افغانستان، فقر و بیکاری در این کشور در حال افزایش است. از سوی دیگر افزایش روز‌افزون بهای مواد غذایی، خشکسالی، سرازیر شدن سیل و زمین‌لرزه‌ افغانستان را در مسیر بحران قرار داده است. پس از روی‌کارآمدن طالبان، اقتصاد افغانستان که به کمک‌های خارجی وابسته بود، فروپاشیده است، در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی مواجه‌ هستند و نیاز به کمک بشری دارند.
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد که هفت کشور جهان از جمله افغانستان با بحران‌های مواد غذایی و بدهی روبه‌رو هستند، این بحران‌ها، آثار ویرانگری در سطح جهانی خواهند گذاشت و یگانه راه‌حل این بحران واردات مواد خوراکی به این کشورها است.
در گزارش بانک جهانی، افغانستان، اریتره، موریتانی، سومالی، سودان، تاجیکستان و یمن به ترتیب فقیرترین کشورها اعلام شده‌اند که با بحران خوراک و بدهی روبه‌رو هستند. در این گزارش آمده است که رویدادهای طبیعی مانند خشکسالی، افغانستان را آسیب‌پذیر کرده و تولید گندم را نیز کاهش داده‌اند.
براساس گزارش بانک جهانی، ۶۹ درصد از مردم افغانستان توان تامین نیازهای خوراکی‌ خود را ندارند و ۱۶ درصد از خانواده‌ها در روز کمتر از یک وعده غذایی مصرف می‌کنند. در این گزارش افزایش کمک‌های اضطراری به این کشورها یکی از راه‌های حل ممکن عنوان شده است.
در همین حال، طالبان در واکنش به گزارش منتشرشده از سوی بانک جهانی، بیانیه‌ای صادر کرده است. وزارت اقتصاد افغانستان در واکنش به این گزارش گفت که بحران خوراک در افغانستان برخاسته از مسدود کردن دارایی‌های افغانستان از سوی آمریکا است. او گفت مطابق برنامه‌هایی که وزارت اقتصاد دارد تقویت زیربناهای افغانستان، مکانیزه ساختن زراعت افغانستان و گسترش تجارت و ترانزیت افغانستان، مولفه‌هایی هستند که با آن می‌توانیم به تدریج به خودکفایی اقتصادی نزدیک شویم.
با فروپاشی اقتصاد و سیستم اجتماعی افغانستان، جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر است. همچنان با تشدید خشکسالی در سراسر آفریقا، ۱۳ میلیون نفر در اتیوپی، کنیا و سومالی با گرسنگی روبه‌رو هستند. در یمن نیز ۶۶ درصد از جمعیت ۲۰ میلیون نفری نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه دارند.
به گزارش بانک جهانی، پیامدهای جنگ اوکراین در حال حاضر در سطح جهانی در افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی احساس می‌شود. تصمیم برای کاهش کمک‌ها همیشه به ضرر برخی از به حاشیه‌رفته‌ترین مردم جهان تمام می‌شود.
برنامه‌ جهانی غذا (WFP) هشدار داده بود که جنگ اوکراین سبب تشدید بحران گرسنگی در افغانستان خواهد شد زیرا قیمت مواد غذایی افزایش می‌یابد و کمک‌های خارجی اغلب برای کمک به پناهندگان در اروپا ارسال خواهد شد. برنامه جهانی غذا، در توئیتی هشدار داد بودجه برای رسیدگی به بحران افغانستان به سرعت در حال تمام شدن است.
سازمان حفاظت از کودکان با انتشار گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تا نوامبر ۲۰۲۲ بیش از ۹ میلیون کودک با ناامنی غذایی اضطراری یا بحرانی مواجه شوند. این نهاد با استناد به اطلاعات سازمان ملل می‌گوید ۹۷ درصد از جمعیت افغانستان در آستانه سقوط به زیر خط قرار دارند.
بر اساس این گزارش، سوء‌تغذیه حاد بر ۱/۱ میلیون کودک زیر پنج سال افغان تاثیر گذاشته است. در همین حال ۵/۴ میلیون کودک افغان به سلامت روحی و حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند. کووید۱۹، سرخکان، اسهال حاد و تب دنگی از جمله بیماری‌هایی هستند که افغانستان در حال حاضر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. از طرفی سازمان حفاظت از کودکان به نقل از یونیسف می‌گوید که اگر حقوق معلمان پرداخت نشود و فقر ادامه پیدا کند حدود ۱۰ میلیون کودک در خطر ترک تحصیل قرار دارند.

محدودیت‌های فاجعه‌بار اقتصادی

به گزارش اقتصاددان به نقل از جهان‌صنعت  ،  در همین حال، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده که تا زمانی که ایالات متحده و سایر دولت‌ها محدودیت‌ها را بر بخش بانکی کشور ویران‌شده از جنگ این کشور کاهش ندهند، نمی‌توان به بحران انسانی افغانستان رسیدگی کرد. جان سیفتون مدیر حمایت از آسیا در دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرد که تشدید بحران گرسنگی و سلامت در افغانستان فوری است. سیفتون در ادامه تصریح کرد که محدودیت‌های اقتصادی باعث فاجعه در افغانستان شده و به مردم افغانستان آسیب می‌رساند. دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد که کسب‌وکارها، گروه‌های بشردوستانه و بانک‌های خصوصی تاثیر محدودیت‌ها بر فعالیت‌های خود را برجسته کرده‌اند.
این در حالی است که پیش از این، برنامه جهانی غذا هشدار داده بود که انتظار می‌رود خشکسالی پیاپی، تغییرات اقلیمی و به دنبال آن کاهش محصولات کشاورزی در افغانستان بحران ناامنی غذایی را تشدید کند.
به گفته این نهاد تغییرات اقلیمی باعث کاهش محصولات در شرق و شمال شرق افغانستان شده است. سازمان برنامه جهانی غذا همچنین اعلام کرده است: ۷/۴ میلیون کودک و زنان باردار نیز در ۳۴ ولایت افغانستان در معرض خطر سوء‌تغذیه شدید قرار دارند. برنامه جهانی غذا اعلام کرد که ۱۹میلیون نفر از جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید مواجه هستند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی خبر داد که در طول دو ماه اول سال جاری میلادی، ۱۳ هزار نوزاد در افغانستان بر اثر سوء‌تغذیه و بیماری‌های مرتبط با گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.
این نهاد از بحران انسانی در افغانستان هشدار داده و از کشورهای جهان خواسته تا اقدامات فوری را برای نجات مردم این کشور انجام دهند.

معضل خشکسالی

بر اساس گزارش دفتر هماهنگ‌کننده‌ کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل، خشکسالی در افغانستان علاوه بر بالا بردن قیمت مواد غذایی در این کشور، زندگی مردم را نیز به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داده است.
گفتنی است خشکسالی در افغانستان سبب افزایش قیمت مواد غذایی شده است. این گزارش در حالی اعلام شد که اخیرا نرخ مواد غذایی در بازارهای افغانستان به‌صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.
این دفتر پیش از این نیز ضمن ابراز نگرانی از تشدید بحران گرسنگی در افغانستان اعلام کرده بود که میلیون‌ها نفر در این کشور به دلیل بیکاری و خشکسالی با بحران بی‌سابقه غذایی و سوءتغذیه مواجه هستند. به گفته این سازمان ۹۵ درصد مردم افغانستان با بحران غذایی مواجه هستند. طبق این گزارش، تشدید خشکسالی باعث از بین رفتن مزارع کشاورزی و افزایش بحران گرسنگی و فقر در افغانستان شده است.
در گزارش این سازمان همچنین تاکید شده که خشکسالی طولانی‌مدت و بحران عمیق اقتصادی، افزایش مواد غذایی و تاثیر جهانی بحران اوکراین از جمله مهم‌ترین عوامل تشدید بحران در افغانستان است.
در ماه‌های اخیر بسیاری از نهادهای بین‌المللی و کشورهای جهان درباره اینکه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان توسط گروه طالبان منحرف شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.
علاوه بر این، جنگ اوکراین و آواره شدن ۳ میلیون نفر از شهروندان اوکراینی در کشورهای مختلف اروپا نیز سبب شده است که بخشی از کمک‌های بشردوستانه به آنها اختصاص یابد و حجم کمک‌های بشردوستانه به کشورهایی چون افغانستان کاهش یابد.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....