تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 بهمن 1399 - 14:53
کد خبر : 34946

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا

قیمت‌های آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده آمریکا، اندکی روند افزایشی خود را ادامه داد. شاخص دلار آمریکا، افزایش قیمت معاملات آتی نفت و مسیر اصلاحی بازارهای سهام عاملی برای این افزایش قیمت‌ها بود. اقتصاددان؛ در معاملات روز گذشته طلای آتی آوریل با ۳.۷۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت

قیمت‌های آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده آمریکا، اندکی روند افزایشی خود را ادامه داد. شاخص دلار آمریکا، افزایش قیمت معاملات آتی نفت و مسیر اصلاحی بازارهای سهام عاملی برای این افزایش قیمت‌ها بود.

اقتصاددان؛ در معاملات روز گذشته طلای آتی آوریل با ۳.۷۰ دلار افزایش در هر اونس به قیمت ۱۸۳۷.۹۰ دلار و نقره آتی مارس در بازار کومکس نیویورک با ۰.۱۶۶ دلار افزایش به قیمت ۲۷.۴۱ دلار در هر اونس معامله شد.

شاخص دلار آمریکا روز گذشته روند اصلاحی خود را پس از دستیابی به بالاترین سطح دو ماهه ادامه داد. قیمت‌های آتی نفت خام نیمکس هم به افزایش قیمت خود در بالاترین سطح ۱۳ ماهه ادامه داد و هر بشکه به قیمت ۵۸.۳۵ دلار معامله شد.

«تجارت رفلسیون» همچنان به عنوان یک ویژگی در بازار جهانی در هفته جاری تاثیرگذار بوده است. این در حالی است که بازده اوراق قرضه ایالات متحده در حال افزایش و بازار کالاهای خام با هدایت نفت خام رو به تقویت گذاشته است. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا روز گذشته در محدوده ۱.۱۶۵ درصدی معامله شد.

یک کارگزار بورسی روز گذشته در یادداشتی عنوان کرد:‌ «تورم در غرب روند فزاینده‌ای در پیش گرفته است، از آنجا که ارزش یوان چین به صورت روزانه افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان به دنبال ذخیره مجدد زنجیره تامین هستند، بیم کمبودها بیش از پیش احساس می‌شود، در چنین شرایطی افزایش هزینه‌های مواد اولیه ناگزیر می‌شود. ارزش یوان چین که در ماه مه ۲۰۲۰ حدود ۷.۱۵ یوان در برابر یک دلار بود، اکنون به ۶.۴۴ یوان در برابر یک دلار رسیده و این به معنای آن است که هزینه کالاهای چینی برای کشورهای غربی افزایش یافته است. همزمان هزینه‌های حمل و نقل کالا نیز افزایش یافته است. کانتینرهای حمل و نقل که در طول این مدت مسدود شده و یا در دسترس نیستند نیز خود ایجاد اختلال در هزینه‌ها کرده است.

ولیدکنندگان غربی که تا پیش از این از مزایای هزینه‌های کم، تدارکات سریع، قابل اعتماد و ارزان از سوی کشورهای آسیایی بهره‌مند بوده‌اند، با دنیای متفاوت روبرو خواهند شد، در چنین شرایطی هزینه‌های واحد افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان به فکر افزایش قیمت‌ها برای تعدیل سود خود خواهند افتاد.» از دید بسیاری از ناظران قدیمی بازار، به نوعی غیرممکن است که تمام محرک‌های سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا و برنامه‌های کمکی دولت‌ها که در ماه‌های گذشته اجرا شده از ایجاد تورم بزرگ آتی آن هم در آینده‌ای نه چندان دور جلوگیری کند.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند ترکیبی داشتند. شاخص‌های سهام ایالات متحده پس از ثبت رکوردهای جدید در روز دوشنبه، در معاملات روز گذشته متوقف شدند؛ این در حالی است که ادامه روند واکسیناسیون سراسری کووید – ۱۹ در ایالات متحده موارد ابتلا به این ویروس را کاهش و امید به تصویب بسته محرک مالی دوم بایدن تا پیش از بهار، چشم انداز اقتصادی را تغییر داده است.

در یکی از بازارهای هفته جاری، بیت‌کوین در شرایطی روند افزایشی خود را پس از اعلام خرید ۱.۵ میلیاردی شرکت تسلا از این رمزارز ادامه داد که قیمت‌ها حتی از سطح ۴۸ هزار دلاری عبور کرد. در چنین شرایطی تقاضا در بازار فلزات گرانبها نیز افزایش یافت.

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

ز دیدگاه فنی، روند نزولی معاملات آتی طلای آوریل همچنان از مزیت کلی کوتاه مدت برخودار است. نمودارها بیانگر یک روند نزولی چهار هفته‌ای است. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت فنی بالاتر از ۱۸۷۸.۹۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی و کمترین قیمت ماه نوامبر یعنی ۱۷۷۱.۳۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۴۹.۵۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۸۶۵ دلار در هر اونس عنوان شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست در کمترین قیمت روز گذشته ۱۸۳۰.۳۰ دلار و سطح پشتیبانی دوم ۱۸۲۱.۳۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

افزایش قیمت فلزات گرانبها با کاهش شاخص دلار آمریکا

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره مارس از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است و در تلاش است تا در نمودارها روند صعودی قیمت روزانه را از سر بگیرد. هدف بعدی صعودی قیمت‌ها دستیابی به سطح مقاومت فنی و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه فوریه یعنی ۳۰.۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به سطح ۲۵ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات انجام شده سطح مقاومت نخست نقره ۲۷.۸۷۵ دلار و سطح مقاومت دوم ۲۸ دلار در هر اونس است همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۷.۱۳ دلار و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۶.۹۳ دلار در هر اونس است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....