تاریخ انتشار : دوشنبه 17 آذر 1399 - 13:10
کد خبر : 27200

افزایش قیمت شیر علت گرانی لبنیات

افزایش قیمت شیر علت گرانی لبنیات

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند زیرا قیمت شیرخام از ۲۳۹۰ تومان در سال گذشته با ۸۸ درصد افزایش به ۴۵۰۰ تومان رسیده است. محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنیدر خصوص افزایش دوباره قیمت لبنیات در بازار گفت: بخشی از مشکلات و افزایش قیمت محصولات مختلفی

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی گفت: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند زیرا قیمت شیرخام از ۲۳۹۰ تومان در سال گذشته با ۸۸ درصد افزایش به ۴۵۰۰ تومان رسیده است.

محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنیدر خصوص افزایش دوباره قیمت لبنیات در بازار گفت: بخشی از مشکلات و افزایش قیمت محصولات مختلفی که در کشور رخ داده ناشی از تحریم ها و فشارهایی است که علیه کشورمان صورت گرفته و بخشی دیگری از آن داخلی بوده و ریشه در بی تدبیری در حل مشکلات و مسائل دارد که این امر سبب افزایش هزینه های تولید در کشور شده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اسکناس، بنی طباافزود: این افزایش هزینه های تولید خارج از اراده تولیدکنندگان بوده است، از طرف دیگر سود تولیدکنندگان محصولات لبنی مانند سایر اصناف در فروش با حاشیه سود کم ولی وسعت فروش بسیار بالاست لذا به همین دلیل صنایع لبنی هیچوقت به دنبال افزایش قیمت محصولات خود نبوده بلکه این افزایش قیمت با افزایش هزینه های تولید به آنها تحمیل شده است. بنی طبا افزود: ۲۸ آبان بعد دو ماه مذاکره با دوستان سازمان حمایت، آنها به این نتیجه رسیدند قیمت شیرخام ۴۱۵۰ تومان اعلام شود و براساس این قیمت، نرخ محصولات لبنی اعلام شد اما از جهت فنی مقدور نیست که ابتدا قیمت محصولات لبنی تعیین و سپس قیمت شیرخام اعلام شود چون ۶۵ درصد ضریب تاثیر دارد. سخنگوی انجمن صنایع لبنی بیان کرد: زمانی که مصوبه ستاد تنظیم به اصناف اعلام شد تمامی اعداد و رقم هایی که در آن جلسه توافق روی آن صورت گرفته بود در مصوبه ذکر شده بود بجز قیمت شیرخام که به ۴۵۰۰ تومان رسیده بود، این در حالی است که باید براساس این نرخ، قیمت محصولات لبنی گفته شود به همین دلیل نرخ محصولات لبنی با نرخ شیر ۴۱۵۰ تومانی تصویب شده است.

وی افزود: قیمت ۱۰ قلم محصول لبنی اعلام شده براساس نرخ ۴۱۵۰ تومانی شیر خام است که این امر عدم تعهد مسئولین به جلسات کارشناسی است به همین دلیل کارخانه داران ۶ درصد ضرر می دهند. بنی طبا در ادامه یادآور شد: اگر تعادل حفظ شود هم دامداران در عرضه شیرخام ضرر نمی کنند و هم محصولات لبنی زیان نمی بینند و تولیدات هر دوگروه به مشکل برنمی‌خورد اما اگر تصمیم گیرها مناسب نباشد و تولید صرفه نداشته باشد این زنجیره به هم می خورد. این مقام صنفی اذعان داشت: مشکل تولید نیست مشکل گرانی است اگر به درستی حل نشود در فردا روز که  تحریم و فشار اقتصادی به کشور حل هم شد باز با عدم تولید روبرو هستیم. وی افزود: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند به طوری که سال گذشته قیمت شیرخام ۲۳۹۰ بود ولی امسال با ۸۸ درصد افزایش به ۴۵۰۰ تومان رسیده، این در حالی است که نرخ تورم در محصولات لبنی و تخم مرغ ۴۰ درصد بوده است که این زیان ۴۴ درصد ضرر صنایع لبنی را می رساند. بنی طبا گفت: یک شرکت لبنی برای تولید ۱۳۰ هزار تن محصول لبنی، برای خرید شیر مورد نیاز این تولیدات حدود ۳۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده است در سال ۹۸ برای دو درصد کمتر از این میزان تولید  ۵۰ درصد بیشتر هزینه کرده است، این نسبت در ۹۹ بیشتر شده، برای تولید کمتر هزینه بیشتر باید برای شیرخام بپردازیم. وی عنوان کرد: به همین دلیل ۶ شرکت برتر تولید کننده محصولات لبنی در یک سال ۱۴ درصد از میزان تولیدات خود کاستند که دلیل اصلی آن به افزایش قیمت شیرخام و نبود نظارت در آن بر می گردد به همین دلیل باید گفت صنعت لبنیات در حال فرسایش است و اگر این روند ادامه دار باشد با تعطیلی بیشتر کارخانه های صنایع لبنی روبرو خواهیم بود، درست همانطوری که در ۱۶ سال اخیر ۸۰۰ کارخانه صنایع لبنی ورشکست شده بودند.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....