با رای مثبت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱، کف و سقف حقوق پرداختی بازنشستگان و کارکنان دولت مشخص شد. بنا به مصوبه این کمیسیون و با استناد به اظهارات رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ کف حقوق، دست کم ۲۴ درصد افزایش خواهد یافت. کف‌حقوق کارکنان دولت ۵میلیون‌و۶۰۰هزار تومان و سقف حقوق‌آنها نیز هفت برابر حداقل حقوق پرداختی، تعیین شد.

کمیسیون تلفیق مجلس، دیروز به صورت سه‌شیفته بخش هزینه‌ای بودجه را بررسی کرد. در شیفت سوم و شبانه جلسه این کمیسیون قالیباف، ‌‌رئیس مجلس نیز حضور داشت.با استناد به سخنان زارع و به نقل از خبرگزاری خانه ملت، دولت در لایحه بودجه سال آتی پیشنهاد کرده بود تا کف حقوق کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد اما کمیسیون تلفیق‌‌، رقم پیشنهادی دولت را افزایش داد و به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رساند.

کف حقوق بازنشستگان ۵ میلیون تومان

همچنین کمیسیون تلفیق، مصوب کرد تا حداقل حقوق بازنشستگان نیز در سال آینده ۵ میلیون تومان شود. از سوی دیگر به گفته زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مقرر شد حقوق پرداختی به کارکنانی که بیش از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافت ‌‌ می‌کنند، «حداقل» ۱۰ درصد افزایش پیدا کند.

حذف خانوارهای پردرآمد

بنا به اطلاعات موجود از کمیسیون تلفیق بودجه سال آتی، تا سه ماه پس از ابلاغ مصوبه اخیر این کمیسیون درباره دهک‌بندی جدید خانوارهای ایرانی، خانوارها‌ی پردرآمد از فهرست پایگاه اطلاعات ایرانیان حذف خواهند شد و فهرست جدید کلیه خانوارها برا‌ی دریافت یارانه معیشتی و نقدی اعلام خواهد شد. با استناد به این قانون؛ وزارت تعاون، ‌‌کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف شدند حداکثر ظرف ۳ ماه پس از ابلاغ قانون بودجه، زیر‌ساخت‌های محتوایی حذف خانوار‌های پردرآمد را تجهیز و تامین کنند.

تبدیل ذخایر ارزی به نرخ ETS

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، یکی از مصوبات کمیسیون تلفیق روز‌های پیشین اعطای مجوز تبدیل درآمد‌ها‌ی ارزی به ریال توسط کلیه بانک‌های عامل بود. دولت در لایحه پیش‌بینی کرده بود تا این مجوز فقط به بانک ملی داده شود اما مجلس این مجوز را به تمام بانک‌ها داد. تا پیش از این بانک مرکزی مسوول تبدیل درآمد ارزی به ریال بود.بنا به اطلاعات موجود، منابع ارزی مندرج در تبصره ۱۴ بودجه سال آینده باید بلافاصله توسط شرکت‌های تابع وزارت نفت به حساب ارزی افتتاح شده توسط خزانه‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی واریز، سپس در سامانه ETS ثبت و به حساب ریالی سازمان هدفمندی یارانه‌ها واریز شود.

افزایش ۷۷ همتی بودجه یارانه‌ها

همچنین کمیسیون تلفیق با افزایش ۷۷ همتی (هزار میلیارد تومان) منابع هدفمندی یارانه‌ها که در تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال آتی از سوی دولت پیش‌بینی شده بود منابع مالی را برای اجرا‌ی هدفمندی یارانه‌ها افزایش داد با استناد به اطلاعات موجود، مبلغ ۴۷۰ همت برا‌ی اجرای تبصره ۱۴ پیش‌بینی شده بود که کمیسیون تلفیق این رقم را به ۵۴۷ همت افزایش دادبنا به مصوبه کمیسیون تلفیق، جزئیات منابع هدفمندی یارانه‌ها نیز تغییر کرد.به گفته زارع، ۷۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی به یارانه‌دهی اختصاص می‌یابد، همچنین سایر منابع یارانه‌ها نیز شامل دریافت ۲۰۷ هزار میلیارد تومان از محل صادرات فرآورده‌های نفتی و دریافت ۸۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان ا‌ز محل فروش داخلی گاز طبیعی است.  با استناد به اطلاعات موجود از تبصره ۱۴ لایحه بودجه که در کمیسیون تلفیق مصوب شد مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان ا‌ز محل صادرات LPG و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تامین یارانه‌ها در نظر گرفته شده است.همچنین ۲۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی و صادرات اتان، LPG، گوگرد و ۲۶ هزار میلیارد تومان نیز از محل آورده شرکت ملی گاز برا‌ی یارانه‌ها تخصیص داده شد. از سوی دیگر مصوب شد تا ۹۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان منابع حاصل از اصلاح نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به آب، برق، اکسیژن، معوقات و مازاد درآمد آنها تا ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها تخصیص یابد. زارع تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران مجاز شد تا سقف ۲۳ هزار میلیارد تومان از محل منابع داخلی یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های فوق را به قیمت کارشناسی یا فروش از طریق مزایده مشروط به حذف کاربری از طریق صندوق ملی مسکن برای آماده‌سازی، محوطه‌سازی و تامین خدمات زیربنایی مسکن مهر هزینه کند.


مصوبه کمیسیون تلفیق

حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات به‌طور متوسط به میزان ده درصد (۱۰درصد) به شرح زیر به گونه‌ای افزایش می‌یابد تا طبقات پایین‌تر از درصد افزایش بیشتری برخوردار شوند.

در حکم کارگزینی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر مذکور، مبلغ پنج میلیون و سیصد و سی و هشت هزار (۵.۳۳۸.۰۰۰) ریال معادل ۱۷۰۰ امتیاز برای مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری یا معادل این امتیاز برای مشمولین قانون نظام هماهنگ پرداخت و مشمولین مقررات خاص، در سطری جداگانه با عنوان افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ درج می‌شود که مشمول کسور بازنشستگی است و در محاسبه هیچ کدام از امتیازات مربوط به حقوق و مزایای مستمر و فوق‌العاده‌ها و نظایر آن قابل محاسبه نیست.

علاوه بر مبلغ مذکور، ضریب حقوق به میزان (۳درصد) افزایش می‌یابد. پس از اعمال افزایشات موضوع بند ۱-۱ مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد نباید از ۵۶ میلیون ریال کمتر باشد. تفاوت تطبیق موضوع ماده (۷۸) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی می‌ماند.