تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 22:03
کد خبر : 101860

افزایش دمای نرخ سود در بازارهای مالی آخر تابستان

افزایش دمای نرخ سود در بازارهای مالی آخر تابستان

دمای نرخ سود ها در بازارهای مالی هفته پایانی تابستان بالا رفته و روندی صعودی را در بازا های مهم ثبت کرده است. در این میان تنها در بازار باز برای دومین هفته متوالی نرخ سود ثابت مانده و تغییری نداشته است. اقتصاددان: روند بررسی نرخ سودها در هفته چهارم شهریور ماه خبر از رفتار

دمای نرخ سود ها در بازارهای مالی هفته پایانی تابستان بالا رفته و روندی صعودی را در بازا های مهم ثبت کرده است. در این میان تنها در بازار باز برای دومین هفته متوالی نرخ سود ثابت مانده و تغییری نداشته است.

اقتصاددان: روند بررسی نرخ سودها در هفته چهارم شهریور ماه خبر از رفتار صعودی در بازارهای مالی داشته است. به طور کلی در هر هفته سه بازار مالی مورد ارزیابی قرار می گیرد که در مهم ترین آن ها نرخ بهره بین بانکی در این مقطع با ۰٫۱۳ واحد درصد مواجه شده است.

نرخ سود بالا در بازار اولیه دولتی پایان تابستان

در بازار اولیه دولت اوراق خود را به مشتریان خود اعم از بانک ها و بورسی ها می فروشد. در آمدزایی دولت در این بازار را کارشناسان یکی از کم خطرترین راه های تامین کسری بودجه می دانند. چرا که بدون تغییر در پایه پولی می تواند از رشد تورم جلوگیری کند، یا حداقل اثر افزایشی برآن نداشته باشد.

در همین خصوص رفتار بازیگران این بازار در هفته گذشته نشان می دهد در این مقطع بانک ها در حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق از دولت خریداری کرده اند که در نرخ های سود بالا بوده است. این خرید در نهایت منجر به آن شد که نرخ سود موثر در بازار برابر با ۲۲ درصد محاسبه شده و دومین رکورد را در بازه برگزاری بازار اولیه در سال جاری ثبت کند.

رویدادی که برخی ناشی از بهبود حال نقدینگی بانک ها در بازار می دانند. در نهایت بانک های صاحب اوراق می توانند این برگه ها به بازار باز برده و با خرید و فروش با بانک مرکزی از این نهاد استقراض نقدینگی میان مدت کنند.

نرخ سود ثابت در بازار باز

درعملیات بازار باز بانک ها اوراق خود را به بانک مرکزی فروخته و این نهاد نیز بنابر صلاح دید خود هر آن چه بخواهد از بانک ها خریداری می کند. این معاملات تاریخ سررسید یک هفته ای و نرخ سود مشخصی دارد که بانک مرکزی تعیین کننده آن است. این نرخ از جهت معاملات بین بانکی می تواند بر نرخ بهره بین بانکی، شاخص کلیدی اقتصاد هم تاثیر گذار باشد.

در همین رابطه معاملات بازار باز در هفته های اخیر نشان می دهد نرخ سود بازار باز برابر با ۲۱ درصد بود ه و تغییری را نسبت به هفته قبل ثبت نکرده است. این در حالی بوده که در بازار بین بانکی نرخ سود رفتاری صعودی داشته است.

روند صعودی نرخ سود بین بانکی در بازار شبانه

در بازار منتهی به ۲۳ شهریور ماه نرخ بهره بین بانکی برابر با ۲۰٫۹۳ درصد ثبت شده و نسبت به هفته قبل خود د رحدود ۰٫۱۳ واحد درصد بیشتر شده است.

این نرخ در بازار شبانه کشف می شود. معاملاتی که به صورت شبانه در جهت رفع کسری بانک ها برگزار شده و عرضه و تقاضای بانک ها در این معاملات تعیین کننده اصلی نرخ بهره بین بانکی خواهند بود.

برخی تحلیل گران رفتار صعودی نرخ سود بین بانکی ضمن ثبات مسیر نرخ در بازار باز را ناشی از کاهش عرضه یا انتظارات تورمی در نهادهای مالی می دانند.

 افزایش دمای نرخ سود در بازارهای مالی آخر تابستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....