تاریخ انتشار : شنبه 21 تیر 1399 - 23:35
کد خبر : 12092

خودروسازی ، قربانی تحمیل هزینه های سیاسی

خودروسازی ، قربانی تحمیل هزینه های سیاسی

سلام بعنوان کسی که حدود هفت سال در مدیریت یکی از دو خودرو ساز اصلی شرکت حضور دائمی و فعال داشته و در مجامع سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه شرکت های خودروسازی گروه سایپا، (سایپا ، سایپا دیزل ، زامیاد و پارس خودرو ) و همچنین کمیته های عالی فروش این شرکت

سلام بعنوان کسی که حدود هفت سال در مدیریت یکی از دو خودرو ساز اصلی شرکت حضور دائمی و فعال داشته و در مجامع سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه شرکت های خودروسازی گروه سایپا، (سایپا ، سایپا دیزل ، زامیاد و پارس خودرو ) و همچنین کمیته های عالی فروش این شرکت ها عضویت دائمی داشته ام ، به خودم اجازه می دهم درباره افزایش بی رویه قیمت خودروهای بی کیفیت داخلی توضیح دهم… مهمترین دلیل افزایش قیمت خودروسازان اعم از سایپا و ایران خودرو افزایش بسیار بالای قیمت تمام شده این شرکت ها می باشد. در راس این هزینه ها ، هزینه حقوق و دستمزد می باشد. طی سالهای ۸۷ الی ۹۳ که علت حضور در گروه سایپا اطلاعاتم دقیق می باشد ، شرکت سایپا به تنهایی حدود ۹۰۰۰ نفر پرسنل داشت و در بهترین دورانی که سالیانه حدود ۶۰۰ هزار دستگاه تولید داشت ، بطور متوسط کارکنان هر شیفت کاری ، دو روز هفته تعطیل بودند . اگر سه شیفت کاری را در نظر بگیریم و با توجه به اینکه خط تولید روزهای جمعه تعطیل می باشد ، بنابراین نتیجه می گیریم کارکنان یک شیفت کاری اضافه بودند. این یعنی فقط خود شرکت سایپا سه هزار نفر پرسنل اضافی داشت. در سایر شرکت های گروه سایپا هم وضعیت بهتر از شرکت مادر نبود.آماری که من از شرکتهای گروه سایپا داشتم (حدود ۱۰۰ شرکت ) حدود ۳۰.۰۰۰ نفر در گروه سایپا و ۴۵.۰۰۰ نفر در ایران خودرو(حدود ۱۶۰ شرکت) اشتغال به کار داشتند که به جرات می گویم یک سوم این کارکنان اضافی بودند. اگر این هزینه از قیمت تمام شده خودروهای تولید شده در سایپا و یا ایران خودرو کسر گردد ، مبلغ قابل توجهی از قیمت خودروهای که به دست مردم می رسد کمتر خواهد شد.این افزایش کارکنان در این دو شرکت خودرو ساز یک باره رخ نداده. از حدود سی سال پیش به این طرف بتدریج کارکنان شان را افزایش داده اند و این موضوع الان شده برای جان شان.کافیست برای مثال ۲۰۰ نفر از پرسنل را اخراج کنند . باور کنید با یک قیام عمومی مواجه می شویم و تبعات اجتماعی بسیاری را به همراه دارد بنحوی که اتوبان تهران کرج ، جاده مخصوص و جاده قدیم تهران کرج را می بندند ، چه رسد که بخواهند یک سوم کارکنان شان را تعدیل کنند(تعداد ۲۵.۰۰۰ نفر).. . در نهایت تاوان این موضوع را باید خریداران بپردازند. نکته بعدی هزینه های مالی(هزینه بهره و سود بانکی) بسیار بالای شرکت های خودرو ساز است. در حال حاضر تقریبا تمامی خودروسازان و شرکت های تابعه بعلت کمبود نقدینگی ، قادر به پرداخت بدهی های بانکی در موعد مقرر(سررسید)نمی باشند . در نتیجه جرائم تاخیر و سود و بهره بسیاری را باید به بانک ها بپردازند . در نهایت پرداخت این هزینه ها به قیمت خودرو افزوده گردیده و باعث افزایش قیمت خودروهای تولیدی ساخت داخل می گردد. سومین نکته ای که باعث افزایش بهای خودروهای ساخت داخل می باشد ، موضوع بنگاه داری خودروسازان است.سایپا حدود ۱۰۰ شرکت و ایران خودرو حدود ۱۶۰ شرکت دارن که به هیچ وجه دارای توجیه نمی باشد . نهایتا این هزینه ها نیز بر قیمت تمام شده خودروهای تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و باز این هزینه ها بر عهده خریداران می باشد. نکته بعدی سرمایه گذاری های خارجی که این دو شرکت در ونزوئلا ، سودان ، سوریه ، عراق و چند کشور دیگر انجام داده اند که نه تنها سودآوری برایشان نداشته ، بلکه باعث شده منابع مالی بسیار زیادی از این شرکت ها از مدار خارج و باعث کاهش نقدینگی آنها گردد و بدیهی است که تمامی این هزینه ها بر روی قیمت تمام شده خودرو ها اثر داشته و باز این هزینه ها را خریداران این خودرو ها باید بپردازند. نکته بعدی بدهی های انباشته خودروسازان به شرکت های تامین کننده قطعات خودرو است که کلیه این تامین کنندگان فعالین بخش خصوصی هستند که با خودروسازان قراردادهای همکاری و فروش قطعات دارند. (برای سایپا حدود ۹۰۰ شرکت قطعه ساز قرارداد همکاری دارد و ایران خودرو هم در همین حدود).خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی قادر به ایفای تعهدات بموقع به قطعه سازان نمی باشند و در نتیجه مجبور هستند که سود و بهره ای به مراتب بیش از نرخ سود تسهیلات بانکی را به قطعه سازان بپردازند و باز این مبالغ بر قیمت تمام شده موثر بوده و باز این هزینه ها بر عهده خریداران خواهد بود………………..حدود دو سه ماه پیش کانال تلگرام دولت بهار که متعلق به دوستان آقای احمدی نژاد می باشد ، قیمت تمام شده پراید را آنالیز کرده بود و با دست بالا در نظر گرفتن هزینه های تمام شده ، قیمت هر دستگاه پراید حدود ۲۷ میلیون برآورد شده بود اما کو گوش شنوا و چشم بینا……………….به قول شاعر یغمای جندقی : گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله ماست/ آنچه البته به جایی نرسد فریاد است.ع/ باهتمام درودیان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....