تاریخ انتشار : شنبه 19 بهمن 1398 - 18:18
کد خبر : 5496

افزایش برداشت ١٢١میلیون بشکه‌ای با تکیه بر توان داخل/ تامین مالی پروژه‌های نفتی در اولویت است

افزایش برداشت ١٢١میلیون بشکه‌ای با تکیه بر توان داخل/ تامین مالی پروژه‌های نفتی در اولویت است

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ روز جاری با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل مپنا قرارداد فی مابین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت مپنا جهت بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین پارسی و پرنچ به امضا رسید.

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصاد آنلاین؛ روز جاری با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیرعامل مپنا قرارداد فی مابین شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت مپنا جهت بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین پارسی و پرنچ به امضا رسید.

در ابتدا احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تاریخی دانستن این روز در خصوص عقد قرارداد بالادستی با شرکت داخلی ، گفت: با تمام پیچیدگی های قراردادهای بالا دستی، اما این مهم برای اولین بار بطور کامل در داخل کشور اجرا خواهد شد. جای خوشبختی است که بعد از گذشت ۴٠ سال از پیروزی انقلاب اسلامی قرار دادهای نفتی بالادستی در کشور بطور کامل اجرا می شود.

وی افزود: هدف ما بکار گیری نیروهای بومی، استفاده حداکثری از منابع و دانش داخلی در این طرح ها بود که از این بین نگاه ویژه به ایجاد تحول در استان خوزستان از دیگر اهداف این طرح است.

محمدی گفت: پیشنهاد ما در مهر ٩۵ تایید شد تا مذاکرات برای ۴ میدان را با شرکت های داخلی و خارجی انجام دهیم که در این سه سال ٩ طرح مخازن تایید شد که طرح امروز یک از آنها ست.

مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب همچنین بیان داشت : در میدان پارسی و پرنچ حدود ١٠٠ حلقه چاه حفاری شده و طرح تزریق گاز در این میدان در خانه انجام است . باتوجه به برداشت ها مکرر از این میدان نیاز به طرح بهبود بازیافت است. اما میدان پرنچ بعد از انقلاب کشف و به بهره برداری رسید که حجم کل سرمایه گذاری برای طرح ١.۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

محمدی با تاکید بر دقت در برنامه ریزی ها گفت: در صورت پیشرفت طبق برنامه می توان امیدوار بود که طرح بهبود بازیافت در بازه زمانی مورد نظر به انجام برسد.

در ادامه علیمحمدی مدیرعامل شرکت مپنا با اشاره به ظرفیت های موجود در زمینه همکاری با صنعت نفت گفت: در زمینه سیستم های کنترلی که تا پیش از این شرکت های زیمنس دریافت می کردیم ، هم اکنون توانست این سیستم ها را بومی سازی کرده و از آن ها در نیروگاه ها و پالایشگاه بهره ببریم.

وی همچنین نوید ساخت نسل جدید توربوکمپرسورهای مورد استفاده در. صنعت نفت داد و گفت: با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان داخلی توانستیم به سیستم جدید بویلرها و توربوکمپرسور دست یابیم که در نوبه خود منحصر به فرد است و می توایم ادعا کنیم درحال خودکفایی در ساخت جدیدترین دستگاه های توربوکمپرسور ها هستیم.

در پایان وزیر نفت با اشاره این که این پنجمین قرارداد از نوع IPC است گفت: از سال ٩۵ تصویب کردین که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب خودش پیگیری این مدل قرارداد را داشته باشد بنابراین این اولین قراداد از مدل IPC است که شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب آن را اجرا می کند.

وی افزود: نکته مهم قرارداد، سرمایه گذاری است که قرار است در طول مدت قرارداد ١٢١ میلیون بشکه افزایش برداشت خواهد بود که ۶ میلیارد دلار به درآمدهای کشور افزوده خواهد شد. در این قرارداد که ٨٧٠ میلیون دلار در آن قرار است کار خالص انجام شود، باید بیشترین سهم را شرکت های داخلی از آن داشته باشند.

در این شرایط تحریمی باید شرکت های داخلی را از طریق قراردادها IPC وEPC را شریک کنین تا بیشترین بهره نصیب نیروها داخلی شود .

وزیر نفت همچنین در خصوص جزییات این طرح نیز گفت: با اجرای پروژه طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین پارسی و پرنچ بالغ بر ١٢١ میلیون بشکه نفت افزایش برداشت خواهیم داشت .

درآمد حاصله از این ازدیاد برداشت برابر با ۶ میلیارد دلار خواهد بود که البته سرمایه گذار ١.۴ میلیارد دلاری را می طلبد.

مدت این قرارداد ١٠ سال است که پیمانکار آن شرکت مپنا خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....