تاریخ انتشار : دوشنبه 19 مهر 1400 - 13:01
کد خبر : 63475

افتتاح پروژه مسکن ملی تا چند ماه آینده

افتتاح پروژه مسکن ملی تا چند ماه آینده

 تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان می شود رئیس بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن ساخت ۲۰۰ هزار واحد شهری در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر را در دستور کار خود قرار داده‌ است.   اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن  درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح جهش تولید توسط بنیاد مسکن گفت: با

 تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان می شود

 

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن  درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح جهش تولید توسط بنیاد مسکن گفت: با توجه به اینکه سالانه بنیاد مسکن ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی را در دستور کار خود دارد و با توجه به سابقه خوب بنیاد مسکن در این بخش، این بنیاد  ساخت ۲۰۰ هزار واحد شهری در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر را در دستور کار خود قرار داده‌ است.

نیکزاد افزود: همچنین در حوزه واحد‌های مسکن ملی هم سرعت اجرای پروژه‌ها بسیار خوب است و هیچ پروژه مسکن ملی متوقف نشده و تعدادی از پروژه‌ها هم ظرف چند ماه آینده به مردم واگذار خواهد شد.

آخرین جزئیات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن

این مقام مسئول تصریح کرد: پیشنهاد بنیاد مسکن برای تسهیلات ساخت مسکن روستایی ۲۰۰ میلیون تومان است و باز پرداخت آن ۱۰ درصد است.

به گفته نیکزاد تا دو هفته آینده جلسه‌ای در این رابطه تشکیل خواهد شد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این نشست با اشاره به شعار دولت سیزدهم مبنی بر تولید سالانه یک میلیون مسکن در کشور گفت: برنامه ریزی‌ها برای اجرای این طرح انجام شده و نخستین جلسه شورای عالی مسکن نیز با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

او ادامه داد: بنیاد مسکن از سال ۸۴ تاکنون سالانه ۲۰۰ هزار مسکن در روستا‌ها احداث و نوسازی کرده است که تاکنون ۵۰ درصد واحد‌های مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

۱۰ سال بعد؛ جشن نوسازی خانه‌های روستایی

نیکزاد تصریح کرد: در سال ۱۴۱۰ جشن پایان نوسازی و مقاوم سازی خانه‌های روستایی را برگزار می‌کنیم.

به گزارش اقتصاددان به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ،  رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به واگذاری تکلیف ساخت سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر به این بنیاد ادامه داد: بنابراین سالانه ۴۰۰ هزار مسکن در کشور با اقدامات بنیاد احداث خواهد شد.

نیکزاد با تأکید بر اینکه ساخت واحد‌های مسکونی با محوریت مردم است و این بنیاد تأمین اراضی و معرفی برای دریافت تسهیلات را در دستور کار دارد، یادآور شد: برای تخصیص تسهیلات به این واحدها، مشکل خاصی نداریم. تاکنون ۱۵۰ هزار واحد مسکونی روستایی به بانک معرفی شده که برای ۸۰ هزار واحد آن قرارداد امضا شده است.

نیکزاد درباره روند ساخت مسکن روستایی، اظهار کرد: هر پرونده‌ای که منجر به ساخت مسکن روستایی می‌شود به این صورت است که متقاضی روستایی به بنیاد مسکن مراجعه و درخواست مجوز می‌کند سپس برای صدور پروانه و دریافت وام از بانک به نهاد‌های ذیربط معرفی می‌شود. به ازای هر واحد ۵ مرتبه نظارت از سوی ناظر نظام فنی روستایی انجام و در صورت تأیید او تسهیلات در ۵ مرحله واریز می‌شود.

نیکزاد اظهار کرد: برخی‌ از افراد اعلام می‌کنند بنیاد مسکن برخی سال‌ها مسکن نساخته که صحت ندارد.

او با بیان اینکه طبق آماری که بنیاد مسکن درباره تعداد ساخت و ساز‌ها ارائه می‌دهد به دلیل داشتن سامانه خاص بسیار دقیق بوده است، تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود در برخی از سال‌ها، هیچ واحدی احداث نشده، صحت ندارد و ما هر ساله ۲۰۰ هزار واحد در روستا‌ها احداث کرده‌ایم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی درباره نحوه بازگشت وجوه تسهیلات به بانک، گفت: دولت بازگشت این تسهیلات را برای واحد‌های مسکونی روستایی تضمین کرده است و بانک‌های عامل از قانون ضمانت سفته زنجیره‌ای سه نفره برای مسکن روستایی تبعیت کردند و به راحتی تسهیلات را در اختیار روستاییان می‌گذارند.

نیکزاد بیان کرد: به زودی جلسه دوم شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود و در آن پیشنهاد بنیاد مسکن مبنی بر افزایش وام ساخت مسکن روستایی به ۲۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت ۲۰ ساله و نرخ سود ۵ درصد بررسی خواهد شد که با توجه به علاقه وافر رئیس جمهور به روستانشینان با این پیشنهاد موافقت خواهد شد.

او بیان کرد: ابتدا خانوار روستایی باید به بنیاد مسکن مراجعه کنند، سپس بنیاد مسکن پرونده را به بانک معرفی کرده و پس از آن نظام فنی مهندسی روستایی نقشه ساخت را مشخص می‌کند. پس از این مرحله بانک ۵ بار و پس از تایید مراحل ساخت نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام خواهد کرد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تصریح کرد: در جلسه شورای عالی مسکن رئیس جمهور بر مسئله ساخت مسکن روستایی تاکید کرد و ما در آن جلسه پیشنهاد تصویب تسهیلات ساخت ۲۰۰ میلیون تومانی را ارائه کردیم.

او ادامه داد: امیدواریم در راستای تاکید رئیس جمهور بر نوسازی بافت فرسوده روستا‌ها این سقف تسهیلات مورد موافقت قرار بگیرد.

نیکزاد در تشریح مبنای در نظر گرفته شده برای ارائه پیشنهاد تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی تاکید کرد: خانوار‌های روستایی با توجه به دسترسی زمین می‌توانند در هر متراژی که خواستند واحد مسکونی خود را بسازند، اما مبنای ارائه تسهیلات ما ساخت یک واحد مسکونی ۶۰ مترمربعی است و تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی برای پوشش صد درصدی آن کافی است.

براساس این گزارش تفاهم‌نامه همکاری در راستای معنویات مقام‌معظم رهبری مبنی‌بر تحقق اقتصاد مقاومتی و با رویکرد گسترش همکاری در اجرای طرح توسعه پایدار منظومه روستایی حمایت و پشتیبانی از ایجاد و توسعه کسب‌وکار‌های خرد و کوچک و همچنین توانمندسازی سامان‌دهی زنجیره‌های تولید و خوشه‌های کسب‌وکار با اولویت مناطق روستایی و محروم بین صندوق کارآفرینی امید و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منعقد شد.

این تفاهم‌نامه از عاملیت صندوق از محل منابع واگذارنده اعتبار و همکاری صندوق در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال به افراد معرفی‌شده از سوی بنیاد با هدف رفع محرومیت و توسعه کارآفرینی و ایجاد و حفظ اشتغال موجود داشته‌اند در راستای حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی و شهری در مناطق گرم‌تر توسعه‌یافته در چارچوب طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی صورت‌گرفته است. سقف اعطای تسهیلات به افراد تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان و مدت بازپرداخت تسهیلات پرداختی بسته به نوع کسب‌وکار به‌صورت ماهیانه با احتساب حداکثر۶ ماه دوره تنفس حداکثر ۵۴ ماه که در مجموع ۶۰ماه می‌شود و با احتساب حداکثر ۶ماه دوره تنفس حداکثر ۱۸ قسط فصلی و ۵ قسط سالیانه بدون دوره تنفس است که این مبلغ از محل منابع مشترک و بازگشت صندوق و بنیاد تامین خواهد شد.

همچنین نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه اعلام‌شده توسط بانک مرکزی ۴ درصد در سال بلامانع است. این تسهیلات به صورت مرحله‌ای و در صورت تأیید بنیاد مسکن انجام خواهد شد. هر دو نهاد بر تثبیت واحد‌های کسب و کار و نحوه هزینه کرد این تسهیلات نظارت خواهند داشت. تضامین پرداخت تسهیلات طبق دستورالعمل‌های صندوق امید دریافت می‌شود.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....