تاریخ انتشار : شنبه 11 آبان 1398 - 16:30
کد خبر : 2264

اغلب مشکلات کلانشهر‌های دنیا شبیه به هم‌اند

اغلب مشکلات کلانشهر‌های دنیا شبیه به هم‌اند

پیروز حناچی با بیان اینکه تا دهه ٣٠ در ایران تنها یک کلانشهر وجود داشت،گفت: امروز با ١۵ کلانشهر یا شهرهایی در آستانه کلانشهر شدن مواجهیم. در دهه ٣٠ نسبت جمعیت شهری به روستایی کشور را ٣٠ به ٧٠ داشتیم و براساس آخرین سرشماری‌های رسمی، این نسبت کاملا برعکس شده است. این اتفاق با آهنگی

پیروز حناچی با بیان اینکه تا دهه ٣٠ در ایران تنها یک کلانشهر وجود داشت،گفت: امروز با ١۵ کلانشهر یا شهرهایی در آستانه کلانشهر شدن مواجهیم. در دهه ٣٠ نسبت جمعیت شهری به روستایی کشور را ٣٠ به ٧٠ داشتیم و براساس آخرین سرشماری‌های رسمی، این نسبت کاملا برعکس شده است. این اتفاق با آهنگی کندتر در جهان نیز در حال افتادن است.

وی ادامه داد: اغلب مشکلات کلانشهر‌های دنیا شبیه به هم‌اند. آلودگی هوا و ترافیک. تغییرات آب و هوایی که جزو مشکلات اصلی زمین است و در شهرها و کلانشهرها موضوعیت مهمی دارند. کنترل فقر و حاشیه‌نشینی و کنترل اسکان رسمی که در پیام همکارانم در سازمان ملل نیز مورد اشاره قرار گرفت. مشکلات آب. بهره‌وری انرژی و حداقل استفاده از سوختهای فسیلی، همه مشکلات مشابه کلانشهرها هستند.

حناچی با بیان اینکه تلاش کردیم که این جایزه را فرصتی برای بالا بردن کیفیت شهر خود و ارج نهادن به زحمات همکاران خپبمان در اقصی‌نقاط شهرمان در نظر بگیریم، اظهار کرد: این جایزه در سالهای ٩٣ تا ٩۵ برگزار شده بود و امسال نیز با شعار «شهرهایی هوشمند، تاب‌آور و زیست‌پذیر برای همه» برگزار شد.

حناچی تاکید کرد: تشکر می‌کنم از in habitat و دیگر نهادهای بین‌المللی که ما را در این بزرگداشت همکاری و همراهی کردند. در دوره اول ما مواجه بودیم با تعداد معدودی از پروژه‌ها. در دوره دوم حدود ٢٣٠ پروژه شرکت کردند که ٢۴ پروژه با رای داوران انتخاب شدند. عناوین جالبی در میان این پروژه‌ها بودند مولا پروژه ای در ملبورن که نتیجه آن کاهش ۴ درجه ای دمای شهر بود.

او در پایان گفت: امیدواریم با نگاه جدیدی که در مدیریت تهران تعقیب می شود این فرصت را برای افزایش کیفیت زندگی در تهران و باقی شهرهای ایران قرار دهیم و همچنین از تجربیات مفید دیگر کشورها نیز بهره ببریم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....