تاریخ انتشار : شنبه 21 فروردین 1400 - 22:07
کد خبر : 42351

اصلاح قوانین حمایت از محیط‌بانان

اصلاح قوانین حمایت از محیط‌بانان

اصلاح و اجرای قوانین حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان باسمه تعالی جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی سرکار خانم مهندس سمیه رفیعی ریاست محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر عیسی کلانتری ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست با سلام و احترام از زمان ارائه طرح و تصویب

اصلاح و اجرای قوانین حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر محمدباقر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سرکار خانم مهندس سمیه رفیعی
ریاست محترم فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی
جناب آقای دکتر عیسی کلانتری
ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست

با سلام و احترام
از زمان ارائه طرح و تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در مجلس محترم شورای اسلامی، قریب به کمتر از دو سال می‌گذرد. در ماده یک این لایحه تأکید شده بود که مأموران یگان حفاظت دستگاه‌های اجرایی از جمله محیط زیست و منابع طبیعی، در خصوص نحوه بکارگیری سلاح، مشمول پوشش قانون بکارگیری سلاح توسط نیروهای مسلح در موارد ضروری مصوب ۱۳۷۳/۱۰/۱۸ می‌گردند، لیکن بنابر استثناهایی صرفاً بندهای ۱، ۲ و ۳ ماده ۳ قانون مذکور، جهت مأموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی به تأیید رسید.
ضمن اینکه در سال‌های اخیر تلاش‌هایی به منظور اجرای قوانین و لوایح یادشده صورت پذیرفته است، لیکن آزادی عمل شکارچیان و جولان آنان در عرصه‌های طبیعی و حفاظت‌شده، موارد مکرری از برخورد میان محیط‌بان و شکارچی را رقم زده است که در نبود حمایت‌های قانونی از محیط‌بانان، فاجعه‌های تلخی را در پی داشته است.
اشاره می‌شود که تاکنون بیش از ۱۴۰ نفر از محیط‌بانان کشور به درجه شهادت نائل آمده‌اند که قریب به سی درصد از این موارد، قتل به واسطه شلیک تیر جنگی بوده است؛ این در حالی است که محیط‌بانان به خاطر خلاءهای قانونی نتوانسته‌اند از سلاح خود به‌درستی استفاده نمایند.
از دیگر سو محیط‌بانانی که در مواجهه با شکارچیان با رعایت ضوابط اقدام به شلیک یا بکارگیری اسلحه نموده‌اند، بعضاً با محکومیت‌هایی از قبیل قصاص روبرو شده‌اند. در جدیدترین مورد در فروردین ماه ۱۴۰۰، شکارچیان غیرمجاز در فصل زادآوری حیوانات، در منطقه حفاظت‌شده «فیله خاصه» دو تن از محیط‌بانان غیور به نام‌های مهدی مجلل و میکاییل هاشمی را با استفاده از گلوله سلاح جنگی، به شهادت رساندند.
لذا با توجه به موارد ذکرشده تقاضا دارد در خصوص پیگیری رفع نواقص قانونی و اجرای عملی لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان اقدامی محسوس صورت پذیرد تا دیگربار شاهد بروز چنین اتفاقات تلخی در کشور نباشیم؛ بدیهی است که حمایت مجلس محترم شورای اسلامی و سازمان محیط زیست و همت و جدیت دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این خصوص، موجبات دلگرمی محیط‌بانان و مردم دل‌بسته به محیط‌زیست را فراهم می‌آورد.

با سپاس و احترام

 

photo 2021 04 10 21 16 49 اقتصاددان نوشته

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....