تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 شهریور 1399 - 22:21
کد خبر : 17611

اصلاح قانون انتخابات باید با آسیب‌شناسی همراه شود

اصلاح قانون انتخابات باید با آسیب‌شناسی همراه شود

دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح قانون انتخابات باید با آسیب‌شناسی همراه شود، گفت: به نظر می‌رسد هرگونه تغییر قانون در جهت ایجاد محدودیت برای حضور نخبگان کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به کاهش مشارکت مردم بینجامد. اقتصاددان: حسین کنعانی‌مقدم، با اشاره به تلاش مجلس برای اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون

دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی با تأکید بر اینکه اصلاح قانون انتخابات باید با آسیب‌شناسی همراه شود، گفت: به نظر می‌رسد هرگونه تغییر قانون در جهت ایجاد محدودیت برای حضور نخبگان کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به کاهش مشارکت مردم بینجامد.

اقتصاددان: حسین کنعانی‌مقدم، با اشاره به تلاش مجلس برای اصلاح قانون انتخابات گفت: قانون جرم سیاسی، قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی و همچنین قانون انتخابات هر سه باید با هم دیده شوند و هر گونه تغییر در هر کدام از این سه قانون بر دیگری تأثیر خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اندرکنش قوانین در قانون‌گذاری‌های ما دیده نمی‌شود، افزود: در حال حاضر قانون‌گذاری‌ها بر اساس طرحی که نمایندگان داده یا لایحه‌ای که دولت آن را ارائه می‌کند صورت می‌گیرد، از این رو تغییرات لحاظ‌شده در قوانین متناسب با نیازهای دولت‌ها، مجالس مختلف و همچنین جناح‌های سیاسی بوده که بر ساختار سیاسی کشور تأثیرگذاری دارد.

برخورد سلیقه‌ای با قوانین مورد تأیید نیست

کنعانی مقدم با بیان اینکه متأسفانه عمدتاً به صورت سلیقه‌ای با قوانین برخورد می‌شود، اضافه کرد: در حال حاضر هر سه ‌قانون مذکور نواقصی داشته‌اند که باید اصلاح شوند؛ اما اصلاح نه به این صورت که یک جناح سیاسی زمانی که مجلس را به‌دست می‌گیرد، قانون را به نفع خود و برای استمرار حضور خود در قدرت تصرف کند.

وی با تأکید بر اینکه اصلاح قانون انتخابات باید با آسیب‌شناسی همراه شود، گفت: در ابتدا باید اشکالات قوانین موجود اصلاح شده تا پس از آن اندر‌کنش قوانین دیده شود.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه در خصوص قانون انتخابات و اصلاح آن نظرات کارشناسان و نخبگان باید اخذ شود، افزود: دست بردن در قانون انتخابات اگر به ایجاد جرم سیاسی بینجامد، محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد، از این رو دقت عمل زیادی در اصلاح این قانون نیاز است.

نخبگان باید در خصوص اصلاح قانون انتخابات نظر بدهند

دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی با تأکید بر اینکه در کرسی‌های آزاداندیشی باید نخبگان بتوانند در خصوص اصلاح قانون انتخابات نظر بدهند، تصریح کرد: نکته مهم این است که قوانین مذکور وابستگی تام به نوع نظام حکومتی ما داشته، از این رو اگر نظام ریاستی باشد، باید قوانین نیز متناسب با نظام ریاستی و اگر نظام پارلمانی باشد این قوانین باید متناسب با نظام پارلمانی لحاظ شوند.

کنعانی‌مقدم با بیان اینکه ما باید تکلیف نظام حاکمیت در ساختار تصویرسازی سیاسی یا اراده سیاسی کشور را تعیین کنیم، افزود: در شرایط فعلی هرگونه تغییر در قانون با این شرایط به یک دور تسلسل منجر خواهد شد.

قانون نباید برای رجل سیاسی محدودیت ایجاد کند

وی با تأکید بر اینکه قانون نباید برای رجل سیاسی محدودیت ایجاد کند، گفت: قانون باید شاخصه‌ها را تعیین کند و با توجه به اینکه رجل سیاسی را شورای نگهبان تشخیص می‌دهد باید ببینیم که آیا قانون وضع‌کننده این محدودیت خواهد بود یا نه؟

کنعانی‌مقدم ادامه داد: به نظر می‌رسد که هرگونه تغییر قانون در جهت ایجاد محدودیت برای حضور نخبگان کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند به کاهش مشارکت مردم بینجامد، از این رو ما باید ببینیم چه چیزی بدست می‌آوریم و چه چیزی را از دست می‌دهیم.

وی تأکید کرد: اکنون حضور و مشارکت سیاسی مردم در انتخابات مهم بوده و فضا باید برای این نوع تعامل فراهم شود تا مردم بیشتر در صحنه حضور پیدا کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....