تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اردیبهشت 1399 - 18:53
کد خبر : 8890

استقبال سرد مردم از عرضه ETF دولتی/ با گذشت ۱۰روز تنها ۱۲درصد از عرضه‌ها جذب شده است

استقبال سرد مردم از عرضه ETF دولتی/ با گذشت ۱۰روز تنها ۱۲درصد از عرضه‌ها جذب شده است

دولت اعلام کرد قصد دارد بخشی از دارایی‌هایی خود را در قالب صندوق‌های قابل معامله یا همان ETF به بازار سهام عرضه کند. اولین صندوق متشکل از سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت، تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین بود. پذیره‌نویسی برای خرید این واحدها از ۱۴ام اردیبهشت آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت‌ ادامه

دولت اعلام کرد قصد دارد بخشی از دارایی‌هایی خود را در قالب صندوق‌های قابل معامله یا همان ETF به بازار سهام عرضه کند. اولین صندوق متشکل از سهام دولت در بانک‌های تجارت، ملت، تجارت، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین بود.

پذیره‌نویسی برای خرید این واحدها از ۱۴ام اردیبهشت آغاز و تا ۳۱ اردیبهشت‌ ادامه دارد. ارزش روز دارایی این صندوق ۳۲هزار میلیارد تومان است که به همراه دو صندوق دیگر که بعدا عرضه خواهد شد به ۵۰هزارمیلیارد تومان می‌رسد اما به دلیل تخفیف‌ زیادی که دولت برای فروش این سهام‌ها در نظر گرفته است پولی که از مردم دریافت می‌شود ۱۷هزارمیلیاردتومان خواهد بود.

عباس معمارنژاد، معاون بانکی و بیمه‌ای وزیر اقتصاد، صبح امروز در نشست خبری خود اعلام کرد که از ۱۴ام اردیبهشت‌ماه که پذیره‌نویسی آغاز شد تا امروز که ۲۳ام اردیبهشت است با گذشت ۱۰روز به طور تقریبی حدود ۲هزارمیلیارد تومان از این واحدها به فروش رفته است. با توجه به اینکه دولت مبلغ فروش این صندوق‌ها به مردم را ۱۷هزارمیلیارد تومان تعیین کرده است، فروش ۲هزارمیلیارد تومان در ۱۰روز تنها ۱۲ درصد کل فروش رادربرمی‌گیرد که رقمی بسیار ناچیز است.

این درحالیست که در جریان عرضه شستا در ۲۷فروردین ماه امسال تنها در ۳ ساعت ۱۰هزارمیلیارد تومان تامین مالی صورت گرفت و این نشان می‌دهد که در شرایط امروز و با وجود استقبال فراوان مردم از بازار سرمایه، این بازار ظرفیت بسیار بیشتری از آنچه در عرضه این صندوق‌ها اتفاق افتاده است را داراست. علاوه بر اینکه خرید سهم این صندوق‌ها محدود به داشتن کد بورسی نیست و افراد با کد ملی هم می‌توانند در این پذیره‌نویسی شرکت کنند.

به نظر می‌رسد استقبال زیادی از عرضه دارایی‌های دولت در قالب ETF صورت نگرفته است که می‌توان گفت این موضوع به نقدشوندگی پایین آن‌ها و خودداری دولت از تفویض مدیریت این سهام‌ها به سهام‌داران برمی‌گردد.

هرچند معمارنژاد امروز اعلام کرد انتظار می‌رود در روزهای پایانی استقبال از خرید این سهم‌ها توسط مردم بیشتر شود اما آنچه تجربه عرضه‌های پیشین نشان داده است به ما می‌گوید این تصمیم دولت و عرضه ETFها چندان مورد توجه نه تنها فعالین بازار بلکه مردمی که در بازار سرمایه فعالیت ندارند هم قرار نگرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....