تاریخ انتشار : یکشنبه 15 اسفند 1400 - 20:27
کد خبر : 80336

استقبال سرد بورس از سرخابی‌ها

استقبال سرد بورس از سرخابی‌ها

فرآیند پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه محبوب استقلال و پرسپولیس امروز آغاز شد و قرار است به مدت یک ماه این رخداد ادامه داشته باشد. آمار مشارکت افراد در پذیره‌نویسی این دو باشگاه به هیچ‌وجه دلگرم‌کننده نیست. به خصوص برای مسئولان این باشگاه‌ها که اعتقاد داشتند به راحتی می‌توانند به علاقه و محبوبیت تیم‌های خود و

فرآیند پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه محبوب استقلال و پرسپولیس امروز آغاز شد و قرار است به مدت یک ماه این رخداد ادامه داشته باشد. آمار مشارکت افراد در پذیره‌نویسی این دو باشگاه به هیچ‌وجه دلگرم‌کننده نیست. به خصوص برای مسئولان این باشگاه‌ها که اعتقاد داشتند به راحتی می‌توانند به علاقه و محبوبیت تیم‌های خود و دست به جیب بودن سهامداران خود تکیه کنند.

 هیچ شکی وجود ندارد که استقلال و پرسپولیس پرطرفدارترین تیم‌های ورزشی کشور هستند. مساله‌ای که مدیران این دو باشگاه و همچنین مسئولان سازمان خصوصی‌سازی را به این باور رسانده بود که پذیره‌نویسی سهام این دو باشگاه بدون هیچ معضلی و با استقبال قابل‌توجه همراه خواهد بود. اما نتیجه اولین روز از این فرآیند باید زنگ هشداری به هر دو گروه باشد.

یک میلیارد و ۲۳۵ میلیون برگه برای پذیره‌نویسی سهام استقلال در نظر گرفته شده بود که با توجه به سهمیه ۱۰۳۰ برگ برای هر نفر نیاز به حضور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای تکمیل این افزایش سرمایه بود. این در حالی است که امروز تنها ۱۷۹ هزار کد معاملاتی برای خرید سهام استقلال اقدام کردند و به این ترتیب تنها ۱۳.۵ درصد از ظرفیت پذیره‌نویسی این تیم در روز اول تکمیل شده است.

پرسپولیس نیز یک میلیارد و ۳۴ میلیارد برگه برای پذیره‌نویسی عرضه می‌کند که از این تعداد تنها برای ۱۶۲ میلیون سهم خریدار پیدا شد و به این ترتیب تنها ۱۵ درصد از ظرفیت پذیره‌نویسی امروز تکمیل شده است.

آیا پذیره‌نویسی دو باشگاه تکمیل خواهد شد؟

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد فرصت یک ماهه برای پذیره‌نویسی سهام این دو تیم در نظر گرفته شد و به احتمال بسیار زیاد به اندازه ظرفیت پذیره‌نویسی صورت خواهد گرفت. با این حال این پذیره‌نویسی را از چند نظر باید ناموفق خواند. اول آن که در مورد مشابه قبلی، یعنی پذیره‌نویسی سهام «تجلی» و «کاریز» پذیره‌نویسی سهام در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان رسید و این در حالی بود که نسبت به قیمت عرضه و ارزشگذاری سهامی مانند تجلی شبهه زیادی وارد بود.

نکته دوم آن است که طی روزهای اخیر مدیران این باشگاه‌ها بارها بر این موضوع تاکید کردند که هواداران باشگاه‌ها می‌توانند معادل سهامداران فرض شوند. اما پذیره‌نویسی با کمتر از ۲۰۰ هزار سهامدار در مقابل میلیون‌ها خریدار نشان می‌دهد که این فرض اصلا درست نیست.

چرا عرضه سهام فوتبالی‌ها شکست خورد؟

به گزارش اقتصاددان یه نقل از بورسان  ،   مهم‌ترین و اولین دلیل را باید به بی‌اعتمادی مردم و سهامداران به دولت نسبت داد. دفعه پیش که دولت با بوق و کرنا مردم را به خریدی سهام دعوت کرد چنان داغی بر وجود جامعه زد که نشان‌ آن تا مدت‌ها از بین نخواهد رفت.

بسیاری از کاربران و سهامداران به زیان ناشی از خرید واحد صندوق‌های پالایش یکم اشاره می‌کنند و این موضوع را یادآور می‌شوند که بعد از یک و نیم سال هنوز زیان سهامداران تمام نشده است.

نکته دیگر به روند پر شتاب عرضه سهام این تیم‌ها بر می‌گردد. آن قدر روند عرضه این تیم‌ها عجولانه بوده که حتی فرصتی برای ارزشگذاری کارشناسی دو تیم ایجاد نشده و این عجله از جانب دولتی که به بدنامی شهره است چندان جلوه خوشی ندارد و عمدتا به سوءنیت تعبیر می‌شود.

کما این که مشاور اقتصادی یکی از دو باشگاه دائم تاکید می‌کرد که عرضه سهام این دو تیم هیچ ارتباطی با الزامات AFC و FIFA‌ ندارد و دولت سیزدهم و سازمان خصوصی‌سازی بنا به لطف خود تصمیم‌ دارند تا سهام این دو باشگاه را به مردم بسپارند.

حتی نماینده سازمان خصوصی‌سازی تاکید داشت بخشش قسمتی از بدهی‌های مالیاتی این دو تیم «ایثار» دولت در حق مردم است. حرفی که مضحک به نظر می‌رس. کما این که اگر این دو تیم سهامی نشوند و نتوانند به سرمایه‌های مردمی اتکا کنند هیچ چشم‌اندازی برای سودآوری پایدار ندارند. چه برسد به آن که بتوانند بدهی‌های مالیاتی خود را به دولت پرداخت کنند. به هر صورت این دست از اقدامات بی‌اعتمادی به دولت را تشدید کرده است و حتی طرفداران سرسخت این دو تیم نیز به چنین اتفاقی روی خوش نشان ندادند.

دست آخر آن که حتی نحوه عرضه سهام و مدیریت باشگاه‌ها برای بسیاری از طرفداران این تیم‌ها محل اعتراض بوده است. برخی اشاره می‌کنند پذیره‌نویسی راه مناسبی برای سهامی کردن این تیم‌ها نبوده و برخی دیگر عنوان می‌کنند هیچ دلیلی وجود ندارد که این باشگاه‌ها مسیر دیگر شرکت‌های دولتی خصوصی‌سازی‌شده را نروند. شرکت‌هایی که سهام‌شان به مردم فروخته شده اما هیچ حق مالکیتی برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

از این دست شرکت‌ها در کشور فراوان یافت می‌شود. به خصوص بورس تهران ویترین کاملی از این شرکت‌هاست. سرنوشت شرکت‌های خودروسازی یکی از بارزترین موارد سوءمدیریت دولتی در شرکت‌هایی است که به ظاهر در فرآیند خصوصی‌سازی قرار گرفته‌اند.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....