تاریخ انتشار : چهارشنبه 23 تیر 1400 - 23:07
کد خبر : 53673

استفاده بهینه از ظرفیتها و مزیتهای طبیعی و دولت سیزدهم

استفاده بهینه از ظرفیتها و مزیتهای طبیعی و دولت سیزدهم

بررسی مشکلات ایران در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، بیانگر این واقعیت است با وجود برخورداری اقتصاد کشورمان از منابع و ظرفیت های بی نظیر و سرشار در مقایسه با سایر کشورهای جهان، همچنان با پدیده تورم بالا، نوسان رشد و توزیع ناعادلانه درآمد روبروست؛ به راستی راز و رمز موفقیت سایر کشورها در

بررسی مشکلات ایران در بخش های مختلف از جمله اقتصادی، بیانگر این واقعیت است با وجود برخورداری اقتصاد کشورمان از منابع و ظرفیت های بی نظیر و سرشار در مقایسه با سایر کشورهای جهان، همچنان با پدیده تورم بالا، نوسان رشد و توزیع ناعادلانه درآمد روبروست؛ به راستی راز و رمز موفقیت سایر کشورها در چه چیزی نهفته است؟
شاید برای بسیاری از مردم بارها و بارها این سوال پیش آمده باشد که چرا با وجود برخورداری کشورمان از انواع و اقسام نعمات و ثروت خدادادی شامل منابع زیرزمینی اعم از نفت، گاز، معادن و همچنین برخورداری از ظرفیت های فراوان در بخش های مختلف نظیر منابع انسانی نخبه، اقتصاد کشورمان همچنان از وضعیت نامطلوبی رنج می برد.
مطابق اصل ۴۸ قانون اساسی و بند ۳ سیاستهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی مبنی بر ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و بکارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در مناطق کشور و نیز تاکید بیانیه گام دوم در استفاده از ظرفیتهای کم نظیر طبیعی و انسانی موجود در ۳۱ استان کشور؛ که عدم استفاده از این ظرفیتها به نحو مطلوب و شایسته، به دلیل غفلت دست اندرکاران، محرز است؛ بنابراین شناسایی و استفاده از ظرفیتهای استفاده نشده باید در دستور کار تیم اقتصادی قوی و هماهنگ دولت سیزدهم قرار گیرد.
از سوی دیگر، مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب با اشاره به مدیریت سرمایه انسانی کشور می‌فرمایند: « نکته‌ی مهمّی که باید آینده‌سازان در نظر داشته باشند، این است که در کشوری زندگی می‌کنند که از نظر ظرفیّت‌های طبیعی و انسانی، کم‌نظیر است و بسیاری از این ظرفیت‌ها با غفلت دست‌اندرکاران تاکنون بی‌استفاده یا کم‌استفاده مانده است .نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور می‌باشد. همت‌های بلند و انگیزه‌های جوان و انقلابی خواهند توانست آن‌ها را فعال و در پیشرفت مادی و معنوی کشور به معنی واقعی جهش ایجاد کنند».
هر استان کشور را می توان یک گنج پنهان نامید. زیرا هر یک از ۳۱ استان کشور دارای قابلیت‌هایی است که اگر در هر کشوری دیگری بود، حداکثر بهره برداری از ان ظرفیتها به عمل می آمد. اما در حال حاضر به‌خاطر ضعف و به عبارتی مدیریت ناکارآمد و به‌دلیل نبود نیروی انسانی با انگیزه، آمارها نشان از آن دارد که در همه استانهای کشور به‌جز استان تهران، کسری بودجه وجود دارد. به‌ عبارتی درآمدهای استانی تکافوی هزینه‌های استانی را نمی‌دهد. در حالی که استفاده بهینه از ظرفیتها و مزیت های بالقوه موجود و قابلیت‌های شناسایی نشده؛ برای تکافوی هزینه‌های عمرانی و جاری هر استان کفایت می کند.
استان ها مختلف کشور، پتانسیل‌های بالایی در حوزه‌های مختلف دارند که می‌توان با معرفی آنها در سطح کشور از این ظرفیت‌ها برای جذب سرمایه‌گذار داخلی بهره برد. بنابراین لازم است تیم قوی هماهنگ دولت آینده، ضمن شناسایی ظرفیتهای هر استان، این ظرفیتهای عظیم بالقوه را به مرحله فعلیت برساند و به ‌عبارتی قدم به قدم از کسری بودجه به سمت برابری درآمد و هزینه‌ها و در نهایت به برتری درآمدها نسبت ‌به هزینه ‌ها برسد در نهایت منجر به افزایش اشتغال و افزایش رشد اقتصادی و رهایی و خلاصی از کسری بودجه به عنوان ریشه اصلی تورم حرکت کند.
(ح)

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....