تاریخ انتشار : دوشنبه 30 فروردین 1400 - 21:35
کد خبر : 43460

از طرح مشکل تا حل مسئله، مسئله این است!

از طرح مشکل تا حل مسئله، مسئله این است!

مصطفی رشیدی/ دزفول آنچه در ابتدای بحث می خواهم بیان کنم این است که مردم، خود اکثر مشکلات را می‌دانند و نیازی به راوی مشکلات ندارند. بنابراین افرادی که آگاهی از مشکلات را تنها دستاویز احساس مسئولیت و شایستگی خود می‌دانند، بهتر است در این باره درنگ کنند و با تامل بیشتری در ادامه مسیر

مصطفی رشیدی/ دزفول

آنچه در ابتدای بحث می خواهم بیان کنم این است که مردم، خود اکثر مشکلات را می‌دانند و نیازی به راوی مشکلات ندارند. بنابراین افرادی که آگاهی از مشکلات را تنها دستاویز احساس مسئولیت و شایستگی خود می‌دانند، بهتر است در این باره درنگ کنند و با تامل بیشتری در ادامه مسیر انتخابات گام بردارند.
بنابراین باید گفت توان تبدیل مشکلات به مسائل قابل حل اولین گام شایستگی یک کاندیدای اصلح است؛ کوتاه می‌توان گفت: “تعریف مشکلات در قالب مسائل”.

برخی مسائل خود زاییده سایر مسائل کلان‌تر و عمیق‌تر هستند و گونه‌ای از مسائل بنیادی وجود دارد که علت‌العلل مشکلات است و شناخت و تحلیل درست آنها می‌تواند راهگشای سایر مسائل باشد.بنابراین کسی اصلح و شایسته حضور در شورای شهر مشکل‌مند دزفول است که مسائل را بشناسد نه روایتگر مشکلات باشد؛ چراکه همانگونه که بیان کردم مردم گوش شان پر و ذهن شان انباشته از مشکلاتی است که سال‌های سال مطالبه‌گر حل شان از سوی مدیران و مسئولین بوده‌اند

لذا عضو شورای شهر و سایر مدیران شهری باید توان صورتبندی مشکلات شهر در قالب مسائل علمی و مدیریتی را براساس اولویت‌های حقوق شهروندی داشته باشند.
مدیر شایسته می‌بایست مسائل پنهان را کشف کند، چرخه مشکلات را بداند نه شرح ماوقع کند.

مرحله بعد از شناخت و کشف مسائل، “ابتکار فکر و عمل” در حل مشکلات در قالب مسائل است که بایستی هر شخصی که خود را کاندیدای مسئولیت در قانونگذاری و بخش اجرایی شهر می‌داند، واجد و دارای این شاخصه باشد. با ابتکار فکر و عمل است که ایده‌های عملیاتی و اجرایی ظهور و بروز می‌یابد و یک شهردار یا عضو شورای شهر را از دیگران متمایز می‌کنند و آثار ماندگارش در تاریخ یک شهر به جای می‌ماند.

دانش مسئله‌شناسی، صورت‌بندی مشکلات در قالب مسائل، دانش و ابتکار برای خلق ایده‌های رهایی بخش از مشکلات، ارائه‌گری ایده‌های جامع و وسیع برای حل چند مسئله همزمان مهم‌ترین گام‌ها تا این مرحله است.

گام بعدی توان ارائه نظرات خود در قالب اقناع‌پذیر برای سایر اعضای شورا یا هر پارلمانی است که از این ویژگی به “توان اقناع‌گری” می‌شود یاد کرد. چرا که ایده و طرح و راهکار یک بخش لازم اما ناکافی است و توان استدلال و اقناع کامل کننده این مسیر است.

در پایان باید گفت “مدیریت شهر ترکیبی از علم و هنر است” و ما به عالمان هنرمند نیاز داریم.

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....