تاریخ انتشار : سه شنبه 19 فروردین 1399 - 12:16
کد خبر : 7675

از سرگیری صادرات سوخت به عراق/ دوره زمانی معافیت تحریمی صادرات انرژی به عراق کاهش یافت

از سرگیری صادرات سوخت به عراق/ دوره زمانی معافیت تحریمی صادرات انرژی به عراق کاهش یافت

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، عراق مرزهای زمینی خود را با ایران بست که این امرسبب سرگردانی کامیون های حامل کالاهای صادراتی به عراق در مرز زمینی با ایران شد. اما با فروکش کردن نسبی بحران شیوع کرونا، مرزها به تدریج بر روی کالاهای ایرانی بازشد

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، عراق مرزهای زمینی خود را با ایران بست که این امرسبب سرگردانی کامیون های حامل کالاهای صادراتی به عراق در مرز زمینی با ایران شد. اما با فروکش کردن نسبی بحران شیوع کرونا، مرزها به تدریج بر روی کالاهای ایرانی بازشد ولی کامیون های حامل سوخت همچنان در مرز سرگردان بودند.

در این رابطه سیدحمید حسینی عضو اتاق مشترک ایران وعراق به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: عراق همواره از مشتریان خوب برای فراورده های نفتی ما بوده است اما در جریان شیوع ویروس کرونا امر صادرات فراورده های نفتی از راه زمینی به عراق با اخلال روبرو شد.

وی در خصوص نحوه بازگشت روند صادرات فرآورده به ویژه بنزین به عراق گفت: از زمانی که مرزهای زمینی دو کشور پس از بهبود نسبی در کنترل کرونا، باز شد، صاردات انواع کالاها به غیر از فرآورده های نفتی به عراق از سر گرفته شد. اما دلیل تعویق در شروع مجدد صادرات بنزین به عراق، ایرانی بودن رانندگان کامیون های حامل سوخت بود. در سایر کالاها روال این طور است که در مرز، کالاها جابجا می شود و نیازی به ورود کامیون های ایرانی نیست اما در مورد کامیون های حامل سوخت این طور نیست و رانندگان ایرانی تا مقصد بار را حمل می کنند.

از این روبه گفته حسینی، کامیون های حامل سوخت صادراتی به کردستان عراق، تقریبا ۱۰ روز در مرز معطل ماندند تا اینکه دو روز پیش با پیگیری های کنسولگری ایران در کردستان عراق، مجوز ورود کامیون های ایرانی صادر و صادرات فرآورده های نفتی به عراق از سر گرفته شد.

وی همچنین در خصوص آینده صادرات گاز، برق و فرآورده های نفتی به عراق گفت: این درست که عراق تامین کننده بهتری نسبت به ایران در زیمنه انرژی ندارد اما تنش های اخیر میان ایران و امریکا در عراق سبب شد تا ترامپ معافیت صادرات انرژی به عراق از سوی ایران را تنها برای یک ماه دیگر (ماه اوریل) تمدید کند، روندی که تا پیش از این سه ماهه تمدید می شد.

حسینی در پایان با اشاره به کاهش ارزش صادرات انرژی به عراق گفت: نگرانی از عدم تمدید معافیت تحریمی صادرات انرژی به عراق افزایش یافته اما مهم تر از آن کاهش قیمت جهانی نفت و گاز و به تبع آن برق است که سبب خواهد شد درآمد صادراتی ایران از بازار انرژی عراق نیز با افت قابل توجه روبرو شود اما امیواریم با افزایش تناژ صادرات تاحدی از افت درآمدی جلوگیری شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....