تاریخ انتشار : دوشنبه 9 فروردین 1400 - 20:48
کد خبر : 40899

از۱۹۸۴ تا ۲۰۲۱

از۱۹۸۴ تا ۲۰۲۱

شاهپور زندی• کمتر از ده سال است که شبکه های اجتماعیِ فراگیر و جهانشمول، لحظه به لحظه زندگی مردم را همراهی کرده و در این مدت، نام های بسیاری از انسان های تاثیرگذار بر دیگران نیز شناسانده شده است، ره آورد این فناوری و دستاورد بشر مدرن، چرخش و جابجا شدن گسترده اطلاعات و دانش

شاهپور زندی•

کمتر از ده سال است که شبکه های اجتماعیِ فراگیر و جهانشمول، لحظه به لحظه زندگی مردم را همراهی کرده و در این مدت، نام های بسیاری از انسان های تاثیرگذار بر دیگران نیز شناسانده شده است، ره آورد این فناوری و دستاورد بشر مدرن، چرخش و جابجا شدن گسترده اطلاعات و دانش مورد نیاز انسان ها در جوامع جهانی است.

دیگر، کمتر کسی است که نام جورج اوُر ولGEORGE ORWELL که نام مستعار اریک آرتور بلر روزنامه نگار و منتقد ادبی و شاعر بریتانیایی همزمان با جنگ جهانی دوم را نشنیده باشد.

آرتور بلر در کنار شهرتی که برای نوشتنِ قلعه ی حیوانات بدست آورده و انصافا حقش هم بیشتر از این است را باید یک آینده نگر و آینده پژوه هم دانست.

وی در سال ۱۹۴۹ و در زمانی که جنگ جهانگیر دوم پایان یافته و داغ کشته های آن هنوز روح میلیون ها نفر را می آزُرد و خرابی ها و آوار ناشی از آن میلیون ها نفر دیگر را پریشان کرده بود؛ کتابی دیگر نوشت و در آن به شکل خیال انگیزی، خطر تسلیم شدن در برابر دیکتاتوری را در نوشتاری تخیلی، سیاسی و اجتماعی ترسیم کرد.

کتاب بلر با نام ” ۱۹۸۴” را می توان شاهکار و بیانیه ای سیاسی در ردّ نظام های تمامیت خواه (توتالیتر) و کمونیسم به عنوان نماد یک حاکمیت مبتنی بر ایدئولوژی ذهن ساخته جا داد.

گرچه ایشان ، کتاب را برای بیدارباشِ غربیان و روشنفکران کمونیست و خطر گسترش آن نوشت ؛ ولی با خوانش داستانش می شود آنرا تا اندازه ای به شرایط موجود بر تمام جوامع زیر فرمان حاکمیت های استبدادی عمومیت داد.

بلر پیش بینی می کند که: پس از جنگ جهانی، حاکمان کشورهای قدرتمند به این نتیجه رسیدند که اگر به همین ترتیب؛ روند افزایش ثروت ادامه یابد، ارکان جامعه ی طبقاتی به هم ریخته و حکومت های شان هم سرنگون خواهد شد.
پس، تنها راه پیشگیری از این خطر را نابود کردن ثروت تولید شده در جنگی همواره و بی پایان می دانند و… !

به بیان دیگر ، کشور زیر حاکمیت باید همواره و همیشه یا در حال جنگ باشد و یا در شرایط جنگی.

از سال ۱۹۵۰ تا کنون بیش از ۷۰ سال گذشته است و تجربه ی کسب شده از زیست مردم در فرمان انواع حاکمیت ها، به خوبی این آینده نگری را تایید می کند، منافع گروهی اندک که فرمان حکومت ها را در دست دارند ایجاب می کند که القای جنگ بهترین ابزار مهار نیروی نهفته در پس زمینه های قدرتمندشدن و توانا ماندن مردم آن جامعه است.

———————————–
• روان شناس سلامت

دو استکان چای داغ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....