تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 بهمن 1398 - 17:54
کد خبر : 5701

ارز نسبت به حوادت اخیر افزایش چشمگیری نداشته است/ توجیح بازارهای مالی بیش از سایر بازار‌هاست

ارز نسبت به حوادت اخیر افزایش چشمگیری نداشته است/ توجیح بازارهای مالی بیش از سایر بازار‌هاست

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین تنش‌های سیاسی و حوادت داخلی را عامل اصلی افزایش قیمت ارز عنوان کرد و افزود: نرخ ارز همیشه متاثر از مسائل سیاسی و اقتصادی بوده و طی چند ماه گذشته نیز به خاطر اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی ، عکس العمل

به گزارش اقتصاددان به نقل از اقتصادآنلاین؛ محمد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین تنش‌های سیاسی و حوادت داخلی را عامل اصلی افزایش قیمت ارز عنوان کرد و افزود: نرخ ارز همیشه متاثر از مسائل سیاسی و اقتصادی بوده و طی چند ماه گذشته نیز به خاطر اتفاقات سیاسی داخلی و خارجی ، عکس العمل نشان داده است.

لاهوتی اضافه کرد: در شرایطی که جو بی‌اعتمادی یا نگرانی از آینده پدیدار شود، تقاضا برای بازار‌هایى مانند طلا و ارز افزایش می‌یابد و با توجه به عمق بازار، قیمت این کالاها دستخوش نوسان می‌گردد؛ لذا اتفاقات سه ماه گذشته نشان داد که بازار ارز تحت کنترل بوده است چرا که اگر این اتفاقات در سال‌های گذشته رخ می‌داد قطعا با جهش بیشتر نرخ ارز مواجه بودیم.

عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش ۵ تا ٧درصدی نرخ ارز متاثر از تنش‌های سیاسی اخیر، اظهار کرد: این درصد افزایش نشان می‌دهد که هم منابع بانک مرکزی به میزانی بوده که توانسته شرایط را کنترل کند و هم سیاست‌های کنترلی رییس بانک مرکزی موفق عمل کرده است.

این فعال بخش خصوصی افزایش تقاضا را عامل موثر دیگر در رشد نرخ ارز عنوان کرد و گفت: ما همیشه در نیمه دوم سال به خاطر تسویه حساب ارزی شرکت‌ها و سفرهای خارجی، با تقاضای بیشتری برای ارز روبه‌رو هستیم بنابراین با توجه به رشد سطح تقاضا و اتفاقات سیاسی رخ داده، افزایش قیمت ارز ر به این میزان طبیعی به نظر می‌رشد.

لاهوتی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم، این اولین باری است که تاثیرپذیری بازار ارز نسبت به حجم اتفاقات رخ داده، کم بوده بنابراین افزایش نرخ ارز تا این اندازه جای تعجب ندارد، ولی از آنجا که قیمت ارز مستقیما بر درآمد خانوار و بهاى کالاها تاثیر می‌گذارد و آثار آن سریع‌تر در جامعه نمود پیدا می‌کند ، مردم نسبت به نوسانات قیمت ارز حساسیت بیشتری دارند.

نرخ ارز در کانال مورد پذیرش بانک مرکزی است
رییس کنفدراسیون صادرات ایران بیان کرد: طبق قانون، مسئولیت مدیریت شناور نرخ ارز یعنی تعیین کانال مشخص برای حرکت ارز با کف و سقف قیمتی معین با بانک مرکزی است؛ لذا با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد نوسان اخیر نرخ ارز در محدوده همین کانال مشخص بوده و تضادی با سیاست‌های بانک مرکزی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که اگر نرخ ارز خارج از کانال تعیین شده افزایش داشت، بلافاصله بانک مرکزی سیاست های دیگری اتخاذ می‌‎کرد .

لاهوتی در بخش دیگرى از صحبت هاى خود، درباره آینده قیمت دلار بیان کرد: روند بازار طی این مدت نشان داده که نرخ دلار در کانال ۱۳ هزار تومان در نوسان است ،گرچه شاید ارزش ذاتی دلار اعداد و ارقام فعلی نباشد ولی نزدیک شدن نرخ نیما به بازار آزاد نشان‌دهنده هماهنگی بین بازار دوم و سوم است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به ریسک بالای بازار ارز، گفت: بانک مرکزی همیشه بر پرریسک بودن بازار ارز تاکید داشته و به مردم نیز توصیه کرده که در این بازار سرمایه‌گذاری نکنند، این بازار هم ثابت کرده که بعد از هر جهش نرخی می‌تواند با کاهش جدی مواجه شود، لذا به همین دلیل کسانی که در بازار ارز سرمایه‌گذاری کرده بودند به مرور زمان به سمت سایر بازارها رفتند.

لاهوتی افزود: از جمله این روزها شاهد افزایش چشمگیر سرمایه گذازی در بورس هستیم که نشانگر فاصله گرفتن سرمایه‌ها از بازار طلا و ارز به این بازار است چراکه این روزها توجیح اقتصادی بازارهای مالی بیش از سایر بازار‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: البته این را هم باید متذکر شد که بازار بورس بازاری تخصصی و حرفه‌ای بوده و می‌تواند برای افرادی که به شرایط آن آگاهی ندارند بازار پرریسکی باشد، لذا با استفاده از ظرفیت شرکت های سرمایه‌گذاری میتوان ریسک آن را کاهش داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....