تاریخ انتشار : دوشنبه 7 فروردین 1402 - 11:26
کد خبر : 120361

ارزش دلاری بازار سرمایه نصف سال ۹۹ است

ارزش دلاری بازار سرمایه نصف سال ۹۹ است

در حال حاضر ارزش دلاری بازار سرمایه نصف سال ۹۹ است و این از نشانه های ارزندگی بورس نسبت به سایر بازارهای مالی است، به همین دلیل افزایش عرضه ها ناشی از هیجان روانی تلقی می شود. شاخص کل بازار سرمایه روز ۶ فروردین ماه بعد از اینکه به بالای ۲ میلیون واحد رسید و حدود

در حال حاضر ارزش دلاری بازار سرمایه نصف سال ۹۹ است و این از نشانه های ارزندگی بورس نسبت به سایر بازارهای مالی است، به همین دلیل افزایش عرضه ها ناشی از هیجان روانی تلقی می شود.

شاخص کل بازار سرمایه روز ۶ فروردین ماه بعد از اینکه به بالای ۲ میلیون واحد رسید و حدود ۳۷ میلیون نقدینگی جدید جذب شد اما در نیمه دوم بازار اثر روانی مقاومت این سطح باعث افزایش عرضه ها شد تا جایی که شاخص هم وزن کار خود را منفی پایان داد در حالی که بورس مثبت به کار خود پایان داده بود و این مسئله نشان می دهد که گرو پالایشی و فولادی به تنهایی توانسته بودند بازار را به سمت بالا بکشند.

البته نکته عجیب معاملات روز یک شنبه نقص فنی سیستم فرابورس بود که تا قبل از بازده سفارش گذاری آنها با اختلال مواجه بود و بعد از آن قرار شد تا ساعت دو بعدازظهر نمادهای حاضر در فرابورس معاملات خود را ادامه دهند اما مشکل به طور کامل برطرف نشد.

در حالی که شاخص کل و شاخص هم وزن در محدوده سقف سال ۱۳۹۹ هستند بسیاری از نمادها همچنان در زیان هستند و از طرف دیگر ارزش بازار سرمایه ایران حدود ۶۲ درصد پایین تر از ارزش بورس در قله سال ۹۹ است و این اختلاف حکایت از عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارهای مالی دارد

به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار  ،  یک کارشناس بازار سرمایه  با اشاره به اینکه معاملات روز یک شنبه با وجود اختلال در فرابورس، ارزشی ۸ میلیارد تومانی داشت و این یک سیگنال مثبت برای ادامه رشد است، گفت: در حالی که شاخص کل و شاخص هم وزن در محدوده سقف سال ۱۳۹۹ هستند بسیاری از نمادها همچنان در زیان هستند و از طرف دیگر ارزش بازار سرمایه ایران حدود ۶۲ درصد پایین تر از ارزش بورس در قله سال ۹۹ است و این اختلاف حکایت از عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارهای مالی دارد.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه ارزش بورس هم اکنون ۱۶۶ میلیارد تومان است در حالی که سال ۹۹ ارزش بازار حدود ۴۳۳ میلیارد تومان بوده، تصریح کرد: این ارزش کنونی بازار با احتساب عرصه اولیه هایی است که در طول ۷۵۰ روز گذشته اتفاق افتاده به همین دلیل می توان ادعا کرد بازار نسبت به تورم بسیار عقب مانده و احتمالا این گپ جبران خواهد شد.

احتمالا شاخص کل بورس در محدوده دو میلیون واحد همچنان در نوسان خواهد ماند و گروه هایی که از بازدهی شاخص هم وزن عقب هستند در این مدت رشد خواهند کرد

او با تاکید بر اینکه عامل بنیادی که منجر به رشد شاخص بورس به بالای دو میلیون واحد شد افزایش نرخ تسعیر پالایشی به ۳۵ هزار تومان بود، اظهار کرد: در حال حاضر پیش بینی می شود که فردا هم بازار کمی منفی و متعادل باشد.

محمدنیا با تاکید بر اینکه بازار سرمایه تا پایان ماه رمضان روند کنونی خود را حفظ کند، تصریح کرد: به نظر می رسد گروه غذایی تا پایان ماه رمضان نتوانند افزایش نرخ بگیرند و بعد از آن احتمالا شاهد مثبت شدن این گروه باشیم.

 

ادامه رشد بورس با افزایش قیمت دلار

هرچند پیش از آغاز سال جدید دولت توانست قیمت دلار را تا نرخ ۴۴ هزار تومان هم کاهش دهد اما بعد از تعطیلات هفته نخست نوروز قیمت دلار دوباره به بالای ۵۰ هزار تومان رسید و این مسئله از نگاه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه ادامه رشد بورس در سال جاری است.

شاخص کل بورس به آستانه مقاومت رسیده و احتمالا در این محدوده کمی نوسان خواهد داشت و بعد از آن تکلیف بازار مشخص می شود که این مسأله به فاکتورهای تورمی و… بستگی دارد

یک کارشناس بازار سرمایه سرمایه با بیان اینکه کف قیمت دلار در محدود ۴۴ هزار تومان است، گفت: ادامه رشد قیمت دلار به ۵۰ هزار تومان باعث شده این سناریو تقویت شود که قیمت دلار همچنان در سال جاری به رشد خود ادامه می دهد و این به معنای عقب ماندگی بورس نسبت به تورم دلار است.

محمود مرادی با بیان اینکه شاخص کل بورس بعد از اینکه بالای ۲ میلیون واحد تثبیت شود به رشد خود ادامه می دهد، تصریح کرد: در حال حاضر شاخص کل بورس به آستانه مقاومت رسیده و احتمالا در این محدوده کمی نوسان خواهد داشت و بعد از آن تکلیف بازار مشخص می شود که این مسأله به فاکتورهای تورمی و… بستگی دارد.

در شرایطی شاخص کل بورس به محدوده بالای ۲ میلیون واحد رسیده که تنها گروه های پتروشیمی، معدنی ها، فولادی ها و سیمانی ها به قله قبلی خود رسیده اند و مابقی گروه ها هنوز با سقف تاریخی خود فاصله زیادی دارند، به همین دلیل پیش بینی می شود که شاخص کل بورس در محدوده دو میلیون واحد همچنان در نوسان بماند و گروه هایی که از بازدهی شاخص هم وزن عقب هستند در این مدت رشد خواهند کرد البته در مقطع کنونی شعار سال مهر تورم و رشد تولید است به همین دلیل دولت تلاش خواهد کرد بازار هایی که سیگنال تورمی دارند را سرکوب می کند تا از این طریق انتظارات تورمی هم از بین برود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....