تاریخ انتشار : شنبه 26 شهریور 1401 - 21:39
کد خبر : 101692

اربعین ، پیام آزادی خواهی و عدالت طلبی

اربعین ، پیام آزادی خواهی و عدالت طلبی

اربعین یعنی وقتی زنگ کاروان عشق برمیخیزد ،  برخیزی و با حسین تا حسین سفر کنی ، عاشقانه از کربلا بگذری تا عاشقانه کربلا در تو بگذرد به همین منظور ابتدا باید شناختی از اربعین پیدا کنیم تا زیارت با معرفتی داشته باشیم . اربعین روزی است که رسالت پیام آزادی خواهی و عدالت طلبی

اربعین یعنی وقتی زنگ کاروان عشق برمیخیزد ،  برخیزی و با حسین تا حسین سفر کنی ، عاشقانه از کربلا بگذری تا عاشقانه کربلا در تو بگذرد

به همین منظور ابتدا باید شناختی از اربعین پیدا کنیم تا زیارت با معرفتی داشته باشیم .

اربعین روزی است که رسالت پیام آزادی خواهی و عدالت طلبی و ظلم ستیزی قیام کربلا آغاز گردیده و نخستین ثمره های قیام عاشورا و اولین شکوفه های عاشورایی در آن شکوفا گردیده است و بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) و رسیدن بر مزار سید الشهدا در حقیقت امتداد قیام عاشورا بوده است .

هر قیام و نهضتی از دو بخش مبارزه و قیام مسلحانه و یا غیر مسلحانه و بخش رساندن پیام آن انقلاب و قیام و تبیین آرمانها و اهداف نهضت تشکیل میشود . بخش اول رسالت اباعبدالله الحسین قیام بوده.

بخش دوم رسالت جهاد تبیین حضرت زینب (س) بوده است . در واقع هر یک از این دو بخش مکمل دیگری است و به تنهایی نمی‌تواند حرکتی را جاودانه نماید .

جاودانگی قیام امام حسین به جهاد تبیین حضرت زینب  و جاودانگی جهاد تبیین حضرت زینب به قیام امام حسین گره خورده و اینگونه است که باور داریم کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود، اربعین روزی است که با افشاگری های حضرت زینب (س)  قیام اباعبدالله الحسین جاودانه شد .

در بخشی از زیارت اربعین می‌خوانیم که حسین ابن علی جان و خون خود را در راه دین خداوند داد تا انسانها را از جهل نجات دهد و آنها را از سرگردانی ناشی از ضلالت و گمراهی برهاند لذا می توان به طور خلاصه نهضت حسینی را در دو بعد ظاهری و باطنی تعریف نمود :

۱- بعد ظاهری حرکت و قیام حضرت علیه حکومت فاسد ,منحرف , ظالم و سرکوبگر یزید بود .

۲- بعد باطنی قیام آن حضرت که مهمتر و وسیع تر از اولی است ،قیام علیه جهل و زبونی انسان بوده .

در حقیقت اگرچه امام حسین در مقابل حکومت کوتاه و موقت یزید قیام فرمود اما در واقع مبارزه گسترده وی با جهل و پستی و گمراهی و زبونی و ذلت انسان است .

قیام حضرت برای اصلاح دین جدش بود که پس از گذشت پنجاه سال دچار استحاله شده و توسط حکام نامشروع از حکومت اسلامی فقط ظاهر آن باقی مانده بود حکومت نبوی که بر پایه عدالت و انصاف ،  توحید و عبودیت ، علم و معرفت ، محبت و اتصال و وفق و مدارا بنا شده بود اینک پس از گذشت پنجاه سال حضرت شاهد حکومتی بود که بر پایه ظلم و ستم و شرک و تفرقه و جهل و کینه ورزی انسانها نسبت به هم بود و در یک جمله ،حکومت آراسته نبوی هم به لحاظ ظاهر و هم به لحاظ باطن تبدیل به حکومتی فاسد و غیر اسلامی شده و به جای حاکمیت عدالت ، ظلم و ظالم حاکم شده و به جای برادری و برابری ، تبعیض و دودستگی و شکاف طبقاتی و به‌جای معرفت ، خرافات و جهل حاکم گردیده بود.  نکته آخر :  اهمیت اربعین در آن است که در این روز با تدبیر الهی خاندان نبوت و رسالت و با پرچم داری جهاد تبیین حضرت زینب و حضرت سجاد نهضت حسینی جاودانه شد و در امتداد تاریخ از فروغ و جوشش آن کاسته نشد .

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....