تاریخ انتشار : شنبه 27 فروردین 1401 - 19:51
کد خبر : 84633

ادعای عجیب یک مسئول وزارت بهداشت درباره گرانی دارو

ادعای عجیب یک مسئول وزارت بهداشت درباره گرانی دارو

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت اسپری تنفسی سروتاید توضیحاتی ارائه کرد. محمد هاشمی درباره مطلب منتشرشده مبنی بر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی همچون “اسپری سروتاید” گفت: در برخی مطالب به گرانی اسپری سروتاید اشاره شده است، این یک اسپری تنفسی است که تولید داخلی‌اش در کشور در حال

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره افزایش قیمت اسپری تنفسی سروتاید توضیحاتی ارائه کرد.

محمد هاشمی درباره مطلب منتشرشده مبنی بر افزایش قیمت برخی اقلام دارویی همچون “اسپری سروتاید” گفت: در برخی مطالب به گرانی اسپری سروتاید اشاره شده است، این یک اسپری تنفسی است که تولید داخلی‌اش در کشور در حال توزیع است و در دسترس مردم قرار دارد. این اسپری تحت پوشش بیمه است و نمونه هندی آن نیز موجود است.

او با بیان اینکه وقتی دارویی در کشور تولید می‌شود، واردات آن محدود می‌شود، گفت: شرکت خارجی برای اینکه این دارو در اختیار مردم قرار بگیرد و بتواند واردات خود را ادامه دهد، با توجه به محدودیت منابع ارزی‌مان، به ما پیشنهاد کرد که “ارز ما نیمایی شود اما اجازه دهیم تا بتوانند دارو را وارد کنند.”، به هرحال ما داروی اصلی را که تولید داخلی‌مان است در اختیار مردم قرار دادیم و داروهای وارداتی مشابه دیگر هم داشتیم، اما این برند، برند اصلی بود و ارزی که از ما می‌خواستند ارز اروپا بود و در دسترس‌مان نبود، لذا شرکت خارجی پیشنهاد کرد که “اگر ارز نیمایی شود، شما می‌توانید راحت‌تر پول را انتقال دهید و هرکسی که تولید داخلی را نخواهد و می‌خواهد این برند را تهیه کند، می‌تواند آن را تهیه کند، منتهی نمونه خارجی قیمت بالاتری دارد.”، بنابراین، عزیزانی که نمی‌توانند هزینه این دارو را پرداخت کنند، مشکلی برای تهیه دارو ندارند، می‌توانند نمونه ایرانی را که تحت پوشش بیمه است تهیه کنند.

قاچاق معکوس از عواقب ارز ترجیحی است

او درباره ارز ترجیحی گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که قاچاق معکوس از عواقب ارز ترجیحی است و این موضوع بدیهی است و چنانچه کسی این موضوع را نفی کند، عدم احاطه‌اش به موضوعات اقتصادی را می‌رساند. وقتی دارویی با یک‌دهم قیمت واقعی به فروش برسد، قطعاً انگیزه قاچاق فراهم می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: وقتی آن کالا در خارج از کشور قیمت بالاتری داشته باشد، به‌جای اینکه در کشور مصرف شود، مجدداً از کشور خارج می‌شود. چند سال قبل در مورد دام نیز این مسئله وجود داشت و به‌دلیل پایین بودن قیمت دام در کشور و یارانه‌ای بودن خوراک دام، قاچاق معکوس در کشور اتفاق می‌افتاد.

او گفت: ارز ترجیحی تنها دلیل قاچاق معکوس است و شاید بخش اعظم فساد در حوزه دارو، مرتبط با ارز ترجیحی است.

اصلاح قیمت دارو طبیعی است

هاشمی در ادامه درباره اصلاح قیمت دارو تصریح کرد: این اصلاح قیمت دارو طبیعی است، زیرا مؤلفه‌های زیادی بر قیمت دارو تأثیر دارند، پس در نتیجه، محصول نهایی نیز متأثر می‌شود، سازمان‌های بیمه‌گر و صنعت بیمه در تمام دنیا وظیفه دارند که این هزینه‌ها را پوشش دهند. در کشور ما سازمان‌های بیمه‌گر باید به‌درستی به نقش خود عمل کنند و اگر همزمان با تغییر نرخ دارو، تجهیزات و خدمات، پوشش کاملی بدهند، قطعاً فشاری به بیماران نمی‌آید.

سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پایان با یادآوری اینکه دارو همیشه افزایش قیمت داشته است، اما باید توجه داشت که این افزایش قیمت از تورم جامعه و افزایش نرخ سایر اقلام اساسی بسیار پایین‌تر است، تأکید کرد: سازمان‌‌های بیمه‌گر می‌توانند مسئولانه‌تر عمل کنند تا فشار ناشی از افزایش قیمت‌ها بر بیماران تحمیل نشود.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....