تاریخ انتشار : یکشنبه 16 مرداد 1401 - 20:41
کد خبر : 97063

ادعای عجیب دولت

ادعای عجیب دولت

رسانه‌های دولتی از منفی شدن رشد نقدینگی به عنوان یکی از دستاوردهای تیم اقتصادی رئیسی یاد کرده‌اند. اما آمار بانک مرکزی چیز دیگری می‌گویند.  روز ۱۲ مرداد ماه دولت ابراهیم رئیسی یک ساله شد. در سالگرد یک ساله شدن دولت سیزدهم، رسانه‌های دولتی عنواینی را به عنوان دستاوردهای این دولت مطرح کرده‌اند. یکی از این

رسانه‌های دولتی از منفی شدن رشد نقدینگی به عنوان یکی از دستاوردهای تیم اقتصادی رئیسی یاد کرده‌اند. اما آمار بانک مرکزی چیز دیگری می‌گویند.

 روز ۱۲ مرداد ماه دولت ابراهیم رئیسی یک ساله شد. در سالگرد یک ساله شدن دولت سیزدهم، رسانه‌های دولتی عنواینی را به عنوان دستاوردهای این دولت مطرح کرده‌اند. یکی از این موارد، منفی شدن رشد نقدینگی پس از ۹ سال است. با این وجود بررسی گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی از متغیرهای پولی این ادعا را رد می‌کند.طبق آمار بانک مرکزی، دولت ابراهیم رئیسی، سکان اداره کشور را با نقدینگی سه هزار و ۷۰۵هزار میلیارد تومان در پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ در دست گرفته است. نقدینگی در یک سال پس از آن با رشد ۳۷٫۸درصدی همراه شده و به پنج هزار و ۱۰۴هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین ادعای منفی بودن رشد نقدینگی کاملا بی اساس است.

از طرف دیگر اگر رشد ماهیانه نقدینگی هم ملاک این ادعا قرار گرفته باشد، به معنی این است که دولت تنها عملکرد یک ماه خود را مورد سنجش قرار داده. نقدینگی در نخستین ماه سال ۱۴۰۱ با افت ۰٫۲درصدی همراه شد. اما به نظر نمی‌رسد که این عدد در راستای عملکرد دولت در بخش پولی و بانکی به دست آمده باشد.

بررسی رشد ماهانه نقدینگی نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۵ به این سو، رشد نقدینگی به طور معمول در فروردین ماه هر سال کمترین مقدار خود را داشته است. به علاوه، رشد نقدینگی در پنج سال، عددی منفی را ثبت کرده است و این اتفاق دلیل روشنی برای تحسین کردن عملکرد دولت رئیسی نیست.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....