تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 اردیبهشت 1400 - 11:01
کد خبر : 46544

احتمال رسیدن قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان

احتمال رسیدن قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان

نرخ مصوب مرغ زنده اصلاح شود چهارآیین، کارشناس صنعت مرغداری کشور با بیان اینکه دخالت و قیمت گذاری دولت در بازار رقابتی مرغ اشتباه است، گفت: در صورت عدم اصلاح نرخ مصوب مرغ زنده، قیمت مرغ در تیرماه به ۴۰هزار تومان هم می رسد.  به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار،  برومند چهارآیین کارشناس صنعت

نرخ مصوب مرغ زنده اصلاح شود

چهارآیین، کارشناس صنعت مرغداری کشور با بیان اینکه دخالت و قیمت گذاری دولت در بازار رقابتی مرغ اشتباه است، گفت: در صورت عدم اصلاح نرخ مصوب مرغ زنده، قیمت مرغ در تیرماه به ۴۰هزار تومان هم می رسد.

 به گزارش اقتصاددان به نقل از بازار،  برومند چهارآیین کارشناس صنعت مرغ کشور در پاسخ به این سوال که چرا بازار مرغ همیشه با حواشی بسیار مواجه است  گفت: به دلیل اینکه اقتصاددان ها و نظریه های اقتصادی به صراحت گفته اند که دولتها نباید در بازارهای رقابتی مثل بازار مرغ دخالت کند اما می بینیم که اینگونه نیست و دولت در بازار مرغ همیشه دخالت می کند.

چهارآیین افزود: همه گرفتاری های ما به این دلیل است که دولت مکانیسم های عرضه و تقاضا را قبول ندارد و چون دخالت می کند با سرکوب قیمتها سبب می شود بخشی از تولیدکننده ها فضای تولید را یا به اختیار یا به اجبار رها کنند و به تبع سبب کمبود تولید و عرضه می شود.

وی ادامه داد: وقتی این اتفاق بیفتد خود به خود دو قیمتی پیش می آید و لذا ورود سریالی دولت همانا و خروج تولیدکنندگان همانا که نتیجه ای جز مواجه شدن بازار با انقباض تولید در پی ندارد.

قیمت گذاری در بازاری  مثل بازار مرغ که رقابت پذیر است، اشتباه است

 مرغ زنده توسط شرکت پشتیبانی به قیمت مصوب از مرغدار خریداری شود
چهارآیین خاطرنشان کرد: در حالی که می توانستیم سالانه یک میلیون تن مرغ صادر کنیم حال به جایی رسیده ایم که محتاج واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ می شویم. چون دولتها نخواسته اند با تولیدکننده ها همراه شود و فضایی که شایسته تولید است را فراهم کند تا تولیدکننده نیز به منافع مشروع و قانونی اش برسد.

وی در خصوص دلیل دخالت های دولت نیز اظهار داشت: نیت دولت ها کمک به اقشار آسیب پذیر است اما صرف نیت خیر داشتن رافع مشکلات نیست بلکه باید روش درست باشد که متاسفانه درست نیست؛ به این معنا که قیمت گذاری در بازاری که رقابت پذیر است اشتباه است.

چهارآیین در خصوص خرید تضمینی مرغ زنده و نه مرغ کشتار شده توسط دولت نیز گفت: قانون کار این است که وقتی  تولیدکننده به مرز ضرر می رسد محصول توسط دولت از تولیدکننده خریداری شود اما اینجا اینگونه نیست و عدم خرید مازاد تولید موجب ورشکستگی بسیاری از واحدهای پرورشی کشور شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر مرغ زنده به طور مستقیم توسط شرکت پشتیبانی به قیمت مصوب از مرغدار خریداری شود، گرفتاری ها کمتر می شود.

این فعال صنعت مرغداری گفت: امروز اگر دچار انقباض تولید شدیم نتیجه اقداماتی است که خلاف بند ب ماده ۴برنامه ششم صورت گرفته است. در این بند آمده است که دولت باید نگاه ارزشی به خلق ثروت داشته باشد و در امور فعالان اقتصادی نیز دخالتی نکند.

کاهش تولید معنادار نداریم بلکه افزایش تقاضا داریم به طوری که الان بیش از ۲۰۰هزار تن مرغ یخ زده در یخچال های مردم وجود دارد!

با گرانی گوشت قرمز تقاضا برای مرغ بالا رفت
چهارآیین در خصوص میزان کاهش تولید مرغ در کشور نیز گفت: به نظر بنده کاهش تولید به آن معنا نداشته ایم بلکه افزایش تقاضا داشته ایم. چون گوشت قرمز، قارچ و دیگر مواد جایگزین گران شده است لذا امروز بیش از ۲۰۰هزار تن مرغ یخ زده در یخچال های مردم وجود دارد!

وی در خصوص وضعیت قیمتی بازار مرغ در هفته ها و ماه های آینده نیز گفت: به دلیل اینکه طرف تقاضا در این حوزه فعال است و تقاضای ما بیشتر از تولید است علیرغم اینکه ماهانه ۱۱۵ میلیون قطعه جوجه ریزی می شود، قطعا قیمتها روندی افزایشی خواهد داشت.

اگر قیمت مرغ زنده ۲۰هزار تومان نشود در تیر و مرداد قیمت مرغ ۳۵ الی ۴۰هزار تومان می رسد

قیمت مرغ زنده باید ۲۰ هزار تومان مصوب شود
چهارآیین تصریح کرد: البته یک نکته مهم این است که کیفیت نهاده ها و واکسن ها پایین آمده و لذا میزان تلفات بالا رفته است بنابراین با اینکه به اندازه کافی جوجه ریزی می شود همچنان بازار تشنه است. بنابراین انتظار این است قیمت مرغ در تیر و مرداد به بالای ۳۵ هزار تومان برسد مگر اینکه قیمت مصوب اصلاح شود.

وی تاکید کرد: الان قیمت تمام شده با جوجه حدود ۷هزار و ۵۰۰ تومانی برای مرغداران در واحدهای تولیدی حدود ۲۰ هزار تومان است. بنابراین اگر قیمت مرغ زنده  ۲۰هزار تومان نشود در تیر و مرداد قیمت مرغ ۳۵ الی ۴۰هزار تومان می رسد.

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....