تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1400 - 13:25
کد خبر : 62676

اجرای کامل قانون تمرکز و حذف ارز رانتی؛ راه حل نجات تولید و ثبات بازار

اجرای کامل قانون تمرکز و حذف ارز رانتی؛ راه حل نجات تولید و ثبات بازار

گزارش ها نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی سفره مردم در حال صعود بوده یا با احتمال افزایش روبه رو شده است. به طوری که برنج ایرانی در بازه ۴۰ تا ۴۷ تومان سیر می کند و حبوبات هم به محدوده ۴۰ و حتی ۵۰ هزار تومان است. قیمت مرغ و تخم مرغ نیز

گزارش ها نشان می دهد که قیمت کالاهای اساسی سفره مردم در حال صعود بوده یا با احتمال افزایش روبه رو شده است. به طوری که برنج ایرانی در بازه ۴۰ تا ۴۷ تومان سیر می کند و حبوبات هم به محدوده ۴۰ و حتی ۵۰ هزار تومان است. قیمت مرغ و تخم مرغ نیز ملتهب است و نرخ هر شانه تخم مرغ به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته و در شرایطی که زنجیره تامین صنعت دامی اوضاع و احوال خوبی ندارد، پیش بینی می‌شود که در دو ماه آینده، افزایش ۱۰ درصدی قیمت مرغ رقم بخورد.

اقتصاددان: بی برنامگی‌های پیشین، وضعیت تولید را به شدت نوسانی کرده است. در حالیکه این روزها با کمبود تخم مرغ و گرانی هفتگی آن روبرو هستیم، پیش بینی می‌شود در پایان سال با افزایش عرضه و مازاد تولید مواجه شویم. تداوم بی‌برنامگی سال های اخیر در زنجیره تامین صنعت مرغداری اکنون خود را در مازاد عرضه و تقاضای دوره‌ای و نوسانی نشان می‌دهد.

به گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار تهران، وضع کنونی حاصل مازاد تولید و فروش زیر قیمت مرغداران برای چندین ماه در یکسال گذشته، کشتار مرغ های تخمگذار و در نهایت افت تولید جوجه و جوجه ریزی است. از سوی دیگر هم اینک روندی کاملاً معکوس شکل گرفته و با رشد تولید جوجه، پیش‌بینی می‌شود مجدد مازاد عرضه تخم‌مرغ در ماه های بهمن و اسفند شکل بگیرد.

وی افزود: دولت گذشته در افزایش قیمت تخم مرغ مقصر است. زمانی که مرغدار در سال ۹۹ هر کیلو تخم مرغ را چندین ماه زیر قیمت مصوب می‌فروخت، به وزیر جهاد کشاورزی وقت پیشنهاد دادیم مازاد تولید را در انبارها برای تعدیل قیمت نگهداری کنیم، اما توجهی نکردند و اکنون با کاهش تولید مواجه هستیم که با آغاز روند معکوس بزودی با مازاد عرضه مواجه خواهیم شد و دولت جدید باید حتما فکری به حال آن بکند.

درد آشنای عرضه و تولید نوسانی نه تنها در این صنعت بلکه بارها در حوزه‌های مشابه مانند تولیدات کشاورزی به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد تنها راه حل همیشگی این مساله، بهبود و تکمیل زنجیره تامین نهاده‌ها تا تولید، توزیع و مصرف، حذف رانت‌ها و فسادهای ناشی از ارزهای دولتی و برنامه ریزی مدون و بلند مدت با توجه به پیش بینی نیاز بازار است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....