تاریخ انتشار : پنجشنبه 30 اردیبهشت 1400 - 12:30
کد خبر : 47561

اثر کاهشی کرونا بر بازار کار

اثر کاهشی کرونا بر بازار کار

تعداد شاغلین، یکی از اصلی‌ترین نماگرهای بازارکار است که تحلیل تغییرات آن بخشی از دلایل تغییرات شاخص‌ها و دیگر نماگرهای بازارکار را نیز تبیین می‌کند.  با توجه به اهمیت موضوع گزارش مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی (بهار و تابستان ۱۳۹۸-۱۳۹۹) بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار و

تعداد شاغلین، یکی از اصلی‌ترین نماگرهای بازارکار است که تحلیل تغییرات آن بخشی از دلایل تغییرات شاخص‌ها و دیگر نماگرهای بازارکار را نیز تبیین می‌کند.  با توجه به اهمیت موضوع گزارش مقایسه تعداد شاغلین به تفکیک فعالیت اقتصادی (بهار و تابستان ۱۳۹۸-۱۳۹۹) بر اساس نتایج آمارگیری از نیروی کار مرکز آمار ایران در بهار و تابستان سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹، مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار، گزارشی را منتشر کرده است.

به گزارش اقتصاددان به نقل از تعادل ،   طبق این گزارش، تعداد شاغلین در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار نفر کاهش داشته که دلیل اصلی این کاهش تاثیر شیوع بیماری کرونا بوده است ولی در تابستان ۱۳۹۹ کاهش تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۷۷۹ هزار نفر بوده است که حاکی از کاهش شدت تاثیر شیوع بیماری کرونا بر اشتغال کشور است.

طبق این گزارش، تعداد شاغلین بخش کشاورزی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۱۰۲ هزار و ۶۴۷ نفر افزایش یافته است.

شاغلین بخش ساختمان در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۲۴۰ هزار و ۱۵۱ نفر افزایش یافته است. بر این اساس می‌توان گفت فعالیت‌های ساخت و ساز کشور مجدد افزایش پیدا کرده است و انتظار می‌رود بخش‌هایی از صنعت مانند تولید سیمان، کاشی و سایر مصالح ساختمانی با رونق مواجه شوند. بنابراین باید توجه داشت: افزایش قیمت سهام شرکت‌های تولید سیمان، کاشی و مصالح ساختمانی دور از انتظار نیست و این موضوع باید مورد بررسی دقیق صندوق‌های زیرنظر وزارتخانه قرار گیرد. علاوه بر این، در صورتی که واردات محصولات ساختمانی همانند سال‌های ۸۸ تا ۹۲ به حد بی‌رویه برسد اشتغال در بخش صنعت مربوط به تولید این محصولات تغییر چندانی نخواهد کرد.

این گزارش ادامه داد شاغلین بخش معدن با ۹۸۸۲ نفر افزایش همان‌گونه که انتظار می‌رفت همچنان روند افزایشی دارد. همان‌گونه که با افزایش مصرف مواد شوینده و ضدعفونی انتظار می‌رفت تعداد شاغلین بخش تولید مواد و محصولات شیمیایی ۳۵ هزار و ۹۱۱ نفر افزایش داشته است.

تعداد شاغلین در بخش تولید محصولات فلزی ساخته شده و با ۱۶ هزار و ۸۹۳ نفر افزایش به ۴۱۷ هزار و ۳۱۷ نفر رسیده است که نشان می‌دهد این بخش در حال تبدیل به یک بخش عمده اقتصادی است. بنابراین باید توجه داشت کوتاه کردن دست دلال‌ها از مواد اولیه مورد نیاز این بخش، رونق این بخش را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، با حمایت‌هایی که از بخش تولید وسایل حمل و نقل صورت گرفته است، تعداد شاغلین این بخش ۳۳ هزار و ۵۱۷ نفر افزایش یافته است. این در حالی است که بسیار از شرکای خارجی این بخش تحت تاثیر تحریم‌ها تعهدات خود را رها کردند. شاغلین بخش تولید تجهیزات برقی ۱۳ هزار و ۹۰۵ نفر افزایش داشته است.

بدیهی است کاهش سهم رقبای خارجی باعث شد بسیاری از شرکت‌های زیانده این بخش به سود ده تبدیل شوند و اگر توان با کنترل قاچاق و حمایت‌هایی همانند حمایت‌هایی که از صنعت خودروسازی به عمل آمده است، روند فعلی را حفظ کرد، این بخش نیز به یکی از بخش‌های اصلی اشتغالزایی تبدیل خواهد شد. افزایش ۱۱ هزار و ۹۸۵ نفری شاغلین بخش بازیافت، بر این نکته تاکید می‌کند که قواعد و مقررات این بخش از جنبه‌هایی مانند به‌کارگیری کارگران خارجی، کودکان کار، فرآیند جمع‌آوری ضایعات خانگی و صنعتی و همچنین فناوری باز یافت، باید به دقت مورد بررسی متخصصین قرار گیرد.

بخش‌های تولید منسوجات با ۱۰۸ هزار و ۵۳۴ نفر کاهش و پوشاک با ۷۹۷,۵۵۵۵ هزار و ۷۰۷ نفر کاهش تعداد شاغلین تحت تاثیر رکود حاصل از شیوع بیماری کرونا قرار دارند.

تعداد شاغلین بخش تولید مبلمان در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال قبل ۳۷ هزار و ۷۵۶ نفر کاهش یافته بود ولی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان سال قبل ۵۸۵۳ نفر افزایش یافته است. انتظار می‌رود با باز شدن مرزها و کاهش قیمت دلار، افزایش واردات موجب رکود در این بخش نشود. البته باز شدن مرز عراق بر این بخش اثر مثبت دارد.

در بخش عمده فروشی کاهش تعداد شاغلین در بهار ۷۲ هزار و ۸۶۸ نفر بوده که در تابستان به ۶۷۳۱ نفر کاهش یافته است. بنابراین در این بخش اثر شیوع بیماری کرونا در حال کم رنگ شدن است.

در بخش خرده فروشی تعداد شاغلین در بهار ۱۳۹۹ نسبت به بهار سال قبل ۲۳۶ هزار و ۷۷۶ نفر و در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل ۲۵۷ هزار و ۵۰۶ نفر کاهش یافته است. بنابراین در این بخش همچنان تاثیر شیوع بیماری کرونا رو به افزایش است. در بخش هتل و رستوران تعداد شاغلین نسبت به فصل مشابه سال قبل در بهار ۱۵۸ هزار و ۴۴۵ نفر و در تابستان ۱۲۹ هزار و ۴۲۱ نفر کاهش یافته است که نشان می‌دهد تاثیر شیوع بیماری کرونا اندکی کاهش یافته است.

در بخش حمل و نقل زمینی تعداد شاغلین در بهار ۲۵۴ هزار و ۷۴۱ نفر و در تابستان ۲۳۱ هزار و ۴۳۶ نفر نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است. بخش آموزش با کاهش ۴۷ هزار و ۵۵۶ نفر در بهار و ۱۱۰ هزار و ۳۳۲نفر در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به فصول مشابه سال قبل مواجه بوده است. البته بخشی از کاهش تعداد شاغلین این بخش در فصل تابستان طبیعی به نظر می‌رسد. کاهش ۶۱ هزار و ۴۸۴ نفری شاغلین بخش بهداشت و مددکاری اجتماعی در تابستان ۱۳۹۹ نسبت به تابستان سال قبل باید مورد بررسی دقیق‌تر قرار گیرد. دلیل اولیه می‌تواند کاهش مراجعات بیماران غیر کرونایی به مطب‌ها و کلینیک‌های بخش خصوصی باشد.

 

خواننده معزز سلام ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر بالا در پایین صفحه ( ثبت دیدگاه) موجب امتنان است .

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....