تاریخ انتشار : دوشنبه 18 بهمن 1400 - 12:34
کد خبر : 76956

اتفاقی در اقتصاد با رفع چند تحریم رخ نمیدهد

اتفاقی در اقتصاد با رفع چند تحریم  رخ نمیدهد

تحریمها را چگونه از بین ببیریم و چه اقداماتی با آن مرتبط است

قیمتها در اقتصاد ما از آنچنان چسبندگی برخوردار است که با رفع چند تحریم یا دستورالعمل بازار بورس یا بخشنامه یا طرح و لایحه تغییری ایجاد نمیشود.در حافظه تاریخی شاهد این مدعا با کاهش قیمت دلار یا چند تحریم را در عدم تغییر قیمتها داشته ایم.

ما اکنون از نظر تولید دارای مشکل اساسی هستیم.
از نظر فضای روانی و آسیب های ناشی از تورم دارای مشکلات جدی هستیم .مشکلات و عوارض تورم آسیب های جدی به خانواده ها دربخش تغذیه و سلامت وارد کرده است .سطح اعتماد به نفس خانواده های ایرانی به شدت پایین آمده است. میزان درآمد پایین و تورم بالا اجازه نمیدهد خانواده ها به زودی وارد دوران نقاهت شوند.
دلیل این مدعا هم آسیب زیرساختهای اقتصادی واجتماعی است که ساختارهای معیوب اقتصادی را بوجود آورده است.

اگر بپذیریم که ما در شرایط و وضعیت بحران هستیم (به اعتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی و جامعه شناسی) این بحران اثرات بس عمیقی بر بنیانهای ما گذاشته اند.
همانطور که میدانیم شرایط جهانی که برای یک کشور متصور است شامل جنگ،صلح و بحران است .
که به اعتقاد کارشناسان مربوطه شرایط بحران بیشترین هزینه ها و آسیب ها را با خود به همراه دارد .شناسایی هزینه ها و آسیب های حاصل شده از آن به بخاطر عمق و گستردگی اش به آسانی قابل شناسایی نیست .
ما لازم هست که بجای افزایش هزینه های مذاکره غیر مستقیم به مذاکره مستقیم رو آوریم و بجای وارد شدن با واسطه های سرمایه و تکنولوژی, مستقیم با صاحبان سرمایه و تکنولوژی مذاکره کنیم.
با وجود پتاسیل های بزرگ و بی نظیر سرمایه گذاری در کشور میتوانیم مذاکرات قوی و برد بردی را برای ارتباطات پایدار ایجاد کنیم.
با باز کردن راه برای شرکتهای صاحب تکنولوژی و سرمایه به فعالیت ها و مراودات تجاریمان عمق بدهیم.وسیل سرمایه میتواند این کاستی ها را پوشش دهد البته باید ورود سرمایه و تکنولوژی بر اساس مزیتهایی که داریم و میتوانیم ایجاد کنیم اولویت بندی و مدیریت شود.از طرفی سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط را از این سرمایه های جدید در نظر بگیریم تا خون تازه ای در کالبد آنها جریان یابد. اشتباه ما این بود که در سال ۲.۱۵ برای ورود شرکتهای خارجی استثنا ایجاد کردیم ونادانسته یا دانسته قاعده را با حاشیه جابجا کردیم!
سر رشته را رها کردیم و به دم آن چسبیدیم. مردم منتظر هستند که حرکت های اصیل به جای حرکتهای هزینه زا جایگزین شود.حماقت تصمیم گیران را باید خودشان به عهده بگیرند.
مثل معاون وزیری که میگفت حذف ارز ۴۲۰۰ تنها ۸درصد تورم ایجاد میکند .اگر هرشخص مسوءلی در برابر نظرات مشعشی که میدهد ضمانتی ارایه کند و تاوان تصمیماتش را خودش بپردازد، صفوف گرفتن پست و مسولیت خلوت میشود ،هم دیگر در کشور شاهد تئوریسین های ننه قمری نخواهیم بود.

نادر کریمی: کارآفرینی و کنشگراقتصادی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....