تاریخ انتشار : یکشنبه 28 مهر 1398 - 19:23
کد خبر : 1741

ابهام در بزرگترین عرضه اولیه تاریخ/ آرامکو طلایی که از سکه افتاد

ابهام در بزرگترین عرضه اولیه تاریخ/ آرامکو طلایی که از سکه افتاد

تا پیش از حمله پهپادی به آرامکو، مسئولان سعودی از عرضه اولیه آرامکو تا پایان سال جاری میلادی صحبت می کردند. اما پس از حملات پهپادی به تاسیسات نفتی این شرکت، گمانه زنی ها از تعویق این عرضه اولیه بالاگرفت ولی همچنان سعودی ها زیر بار تعویق این عرضه نرفتند. در تحلیل های پیشین اقتصادآنلاین

تا پیش از حمله پهپادی به آرامکو، مسئولان سعودی از عرضه اولیه آرامکو تا پایان سال جاری میلادی صحبت می کردند. اما پس از حملات پهپادی به تاسیسات نفتی این شرکت، گمانه زنی ها از تعویق این عرضه اولیه بالاگرفت ولی همچنان سعودی ها زیر بار تعویق این عرضه نرفتند. در تحلیل های پیشین اقتصادآنلاین نیز انجام نشدن این عرضه در تاریخ مورد نظر پادشاه سعودی پیش بینی شده بود.

این درحالی است که آخرین اخبار حاکی از قبول شکست عرضه اولیه سهام آرامکو در صورت عدم تعویق زمان آن دارند. از سویی دیگر در آخرین روزهای هفته گذشته، خبر کناره‌گیری وزیر انرژی امریکا تا پایان سال از سمت خود، دنیای نفت را به خود مشغول کرد و به نظر می رسد این بار نیز عدم عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک به دلیل این استعفای ناگهانی باشد. در نتیجه منابع آگاه اطلاعاتی خبر دادند: شرکت آرامکو می‌خواهد برای سرمایه‌گذاران مشخص کند که تاثیر حمله‌های اخیر به دو مورد از مهمترین تاسیسات نفتی این شرکت، تا چه حد در درآمدهای ۳ ماهه این شرکت تاثیر داشته است.

در این رابطه برخی تحلیلگران بر این باورند که بزرگترین عرضه اولیه تاریخ احتمالا تا ابتدای سال آینده میلادی به تعویق خواهد افتاد. در آخرین ارزشگذاری ها، بانک ها موسساتی که مسئولیت تعیین قیمت سهام آرامکو را بر عهده دارند، ارزش کل آرامکو را دو هزار میلیارد دلار برآورد کرده و انتظار دارند از عرضه پنج درصد سهام آن ۱۰۰ میلیارد دلار نقدینگی عاید دولت سعودی شوداما نکته مهم اینجاست که باتوجه به بالا رفتن ریسک غیرسیستماتیک سهام آرامکو بازهم ارزش این شرکت به میزان قبل توسط خریدارتن سهام آن ارزشیابی می شود؟

در این بین نشریه فوربس که مهم ترین نشریه دنیای سرمایه گذاری است در مطلب اخیر خود به دلایل افت ارزش سهام آرامکو اشاره داشته و در قسمتی از گزارش خود آورده است: نبود دورنمای واضح برای رشد محصولات، وابستگی سودهی به بودجه عربستان، ریسک نامطلوب ژئوپولتیک، فساد دامن گیر میان مسئولان نفتی عربستان و رقابت شدید نفت شیل آمریکا از مهم ترین دلایل کاهش ارزش سهام آرامکو در عرضه اولیه این شرکت خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....