تاریخ انتشار : پنجشنبه 26 فروردین 1400 - 21:43
کد خبر : 43058

ابرپروژه بندری فاو (رویای بزرگ فاو)

ابرپروژه بندری فاو (رویای بزرگ فاو)

در خبرها آمده بود مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در سفر به استان بصره کلنگ احداث بندر بزرگ فاو را به زمین زد. اقتصاددان: بندر بزرگ فاو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای در عراق است و قرار است بندر اصلی کشور عراق و پایانه اصلی صادرات و واردات عراق شود پروژه

در خبرها آمده بود
مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق روز یکشنبه در سفر به استان بصره کلنگ احداث بندر بزرگ فاو را به زمین زد.
اقتصاددان: بندر بزرگ فاو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اقتصادی و توسعه‌ای در عراق است و قرار است بندر اصلی کشور عراق و پایانه اصلی صادرات و واردات عراق شود
پروژه ساخت بندر بزرگ فاو در جنوبی‌ترین نقطه شبه‌جزیره فاو در جنوب بصره، از سال ۲۰۱۰ بار دیگر در مرکز توجه عراقی‌ها قرار گرفت، اما این پروژه نهایتا با امضای قراردادی با شرکت مهندسی و ساخت دووی کره‌جنوبی از زمستان گذشته آغاز شد و قرار است در مدت چهار سال آینده ( ۲۰۲۵ ) فاز اول این بندر آماده استفاده و پهلو‌گیری کشتی های اقیانوس پیما شود .
نخست وزیر عراق گفت : این پروژه را از محل بودجه سال جاری تامین مالی کرده‌ایم،
وزارت حمل و نقل عراق این پروژه را «شریان حیاتی و ستون فقرات اقتصادی کشور» اعلام و در اطلاعیه‌اش ذکر کرد:
کشورهای شرقی به این وسیله از طریق عراق به ترکیه و سوریه متصل شده و پس از آن با کانال به اصطلاح خشک به اروپا خواهد رسید و پس از تکمیل به بزرگ‌ترین بندر مشرف به خلیج فارس و دهمین بندر در سطح جهان تبدیل خواهد شد چرا که ظرفیت آن با توجه به طرح‌های توسعه یافته به ۹۹ میلیون تن خواهد رسید.
وزارت حمل و نقل عراق نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:
این پروژه عظیم شامل ساخت فضا برای کانتینر به طول ۱۷۵۰ متر، پروژه لایروبی و حفاری و ساخت شبکه ناوبری داخل حوض بندر به طول ۱۰ کیلومتر در داخل بندر و ۱۳ کیلومتر خواهد بود.
همچنین برای خارج از بندر هم به منظور اتصال آن به کانال حمل و نقل بین‌المللی، بزرگراهی ساخته خواهد شد که بندر فاو و شهر ‌ام‌القصر را به طول ۶۳ کیلومتر متصل می‌کند و ساخت یک تونل زیر کانال به سمت خور الزبیر و اتصال به آن، بخش دیگر ساخت و سازها است.
دولت عراق وعده ایجاد ۳۰۰ هزار شغل در این پروژه را به مردم داده است ؟

حضور کره جنوبی در فاو

شرکت دوو کره‌ جنوبی با قراردادی ۲ میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلاری مسوولیت ساخت فاز اول بندر بزرگ فاو را بر عهده گرفته است و به گفته مقام‌های عراقی قرار است ساخت فازهای بعدی این ابرپروژه نیز در اختیار شرکت‌های کره‌جنوبی قرار بگیرد.
در طول ماه‌های گذشته، شرکت کره‌ای در حال نقشه‌برداری و ارزیابی محل و همچنین پاکسازی سواحل فاو از باقیمانده‌های جنگ‌های چهار دهه گذشته عراق با ایران، کویت و امریکا است. با این حال در مرحله اول آغاز پروژه یک موج‌شکن عظیم در محل پروژه تاسیس شده که به نوشته روزنامه نشنال امارات، بلندترین موج‌شکن جهان در حال حاضر محسوب می‌شود.
بر اساس ارزیابی مشترک دولت عراق و بانک جهانی، ساخت این بندر عظیم در منتهی‌الیه غربی خلیج فارس و در نزدیکی آب‌های ایران و کویت، ۶۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
بر اساس آمار تاکنون دولت عراق یک میلیارد دلار برای اجرای مراحل اولیه پروژه هزینه کرده است.
شرکت کره‌ای دوو در فاز اول پروژه قرار است ۵ اسکله به عمق ۱۸ متر و یک بارانداز برای انبار کانتینرها با ظرفیت سالانه ۳ میلیون کانتینر تاسیس کند.
هدف نهایی از ساخت این بندر تاسیس یکی از ۱۰ بندر بزرگ جهان در عرض چهار سال با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه ۳۰ میلیون کانتینر و ۱۰۰ میلیون تن کالا شود.
در کنار این خبر توسعه بندر فاو در عراق باید به خبر ایجاد و احداث بندر بزرگ مبارک در کویت که تقریبا همطراز بندر فاو عراق است توجه کرد
نکته جالب اینجاست که مسیر عبوری کشتی های هر دو بندر از آبراه نسبتا باریک خور عبدالله است
اما در جمع بندی این خبر
ظاهرا قرار است در طول چهار سال آینده حدود ۱۵ میلیارد دلاری برای ایجاد و تجهیز و آماده سازی و راه اندازی دو بندر در منطقه شمال غربی خلیج فارس سرمایه گذاری شود .
با توجه به این خبر باید دید سهم منطقه آزاد اروند از این ساخت و ساز ها و اداره و صنایع و خدمات دو پروژه بزرگ بندری فاو در عراق و مبارک در کویت چیست و چه میتواند باشد؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....