تاریخ انتشار : دوشنبه 29 فروردین 1401 - 10:28
کد خبر : 84782

آیا آمریکا با وجود نژادپرستی ریشه‌دار یک جامعه متمدن محسوب می‌شود؟

آیا آمریکا با وجود نژادپرستی ریشه‌دار یک جامعه متمدن محسوب می‌شود؟

تیراندازی مارس ۲۰۲۱ در سه نقطه آتلانتا و جورجیا که جان هشت نفر از جمله ۶ زن آسیایی‌تبار را گرفت حادثه غم‌انگیز دیگری بود که افزایش روزافزونِ جنایت‌های تنفرآمیز در ایالات متحده را نشان می‌دهد. معضل نژادپرستی در آمریکا موضوع تازه‌ای نیست. ریشه تبعیض‌نژادی و استثمار بومیان، آفریقایی‌تبارها، لاتین‌تبارها و آسیایی‌تبارها به قرن‌ها قبل باز

تیراندازی مارس ۲۰۲۱ در سه نقطه آتلانتا و جورجیا که جان هشت نفر از جمله ۶ زن آسیایی‌تبار را گرفت حادثه غم‌انگیز دیگری بود که افزایش روزافزونِ جنایت‌های تنفرآمیز در ایالات متحده را نشان می‌دهد.

معضل نژادپرستی در آمریکا موضوع تازه‌ای نیست. ریشه تبعیض‌نژادی و استثمار بومیان، آفریقایی‌تبارها، لاتین‌تبارها و آسیایی‌تبارها به قرن‌ها قبل باز می‌گردد. و البته بسیاری از سیاستبازان سفیدپوست در حال حاضر همچنان به برتری نژاد خود باور دارند گرچه ممکن است خودِ واقعیشان را پشت نقاب شعار پنهان کنند.

با این وجود وقتی آنها از ویروس کرونا به عنوان بهانه‌ای برای انتشار ویروس تنفر نژادی استفاده می‌کنند که منتهی به جرایمی شنیع و زشت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار شده، ناخودآگاهانه نقاب‌های خود را با دست خود پاره می‌کنند. تیراندازی آتلانتا به شکل ناراحت‌کننده‌ای در واقع تداوم جرایم تنفرآمیز ضدآسیایی بود که سیاستمداران آمریکایی مانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور به طور ضمنی به آن دامن می‌زد.

انتظار می‌رفت با تغییر دولت آمریکا، اوضاع در این زمینه نیز تغییر کند. اما این تغییر رخ نداد بیشتر به این دلیل که دولت «جو بایدن» رئیس جمهور کنونی آمریکا همچنان به سیاست مهارِ چین ترامپ ادامه می‌دهد. اینکه دولت کنونی ایالات متحده چین را به عنوان تهدید اول این کشور قلمداد می‌کند دلیل دیگری است برای افزایش تنفر در قبال آمریکایی‌های آسیایی‌تبار محسوب می‌شود.

انجمن «تنفر علیه آسیایی‌تبارها را متوقف کنید» در گزارش ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۱ خود اعلام کرد ۱۰ هزار و ۳۷۰ گزارش اتفاقات تنفرآمیز علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار و اتباع با اصلیت جزایر اقیانوس آرام دریافت کرده است. اطلاعات پلیس نیویورک که ۸ دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد نیز نشان می‌دهد جرایم تنفرآمیز علیه آسیایی‌تبارها در این شهر در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۶۱ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارشی که «انجمن مطالعات حقوق بشر چین» روز جمعه ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل) منتشر کرد با اینکه دولت ایالات متحده مدعی حفظ برابری است و همواره قصد دارد به موضوع حقوق بشر در دیگر کشورها بپردازد اما تبعیض نژادی و جنایت علیه آمریکایی‌های آسیایی‌تبار، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار، لاتین‌تبارها و بومیان آمریکا ثابت می‌کند این کشور همچنان یک کشور آنگلو-ساکسونِ معتقد به برتری سفیدپوست‌ها باقی مانده است.

واقعیت این است که آمریکایی‌های آسیایی‌تبار فقط یک اقلیت معمولی نیستند و کمک‌های چشمگیری به توسعه اقتصادی-سیاسی ایالات متحده کرده‌اند.

متاسفانه به رغم کمک‌های ارزشمند آنها به جامعه آمریکا، هنوز هم به عنوان بیگانگانی انگاشته می‌شوند که قصد از سوءاستفاده از سیستم ایالات متحده به نفع خودشان را دارند.

کینه عمیق نسبت به آمریکایی‌های آسیایی‌تبار که ریشه در تفکر برتری سفیدپوستان دارد با وجود «جنبش حقوق مدنی» در آنجا به جامعه ایالات متحده آسیب می‌رساند.

و در پایان باید گفت تا زمانی که نژادپرستی در آمریکا وجود دارد، نمی‌تواند خود را یک جامعه متمدن قلمداد کند.

ز

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....