تاریخ انتشار : دوشنبه 2 تیر 1399 - 12:35
کد خبر : 10813

آهنگ رشد قیمت‌ها کاهش یافته‌است؟!/ تورم مسکن به ۲۲.۶درصد رسید

آهنگ رشد قیمت‌ها کاهش یافته‌است؟!/ تورم مسکن به ۲۲.۶درصد رسید

مرکز آمار آخرین اطلاعات شاخص قیمتی مصرف کننده منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم در این ماه برابر با ۱.۹۸ درصد ‌است. هر چند تورم خرداد نسبت به اردیبهشت (۲.۵۳ درصد) با کاهش همراه بوده‌است، اما همچنان تورم در این ماه از میانگین تورم ماهانه در یک سال

مرکز آمار آخرین اطلاعات شاخص قیمتی مصرف کننده منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، تورم در این ماه برابر با ۱.۹۸ درصد ‌است. هر چند تورم خرداد نسبت به اردیبهشت (۲.۵۳ درصد) با کاهش همراه بوده‌است، اما همچنان تورم در این ماه از میانگین تورم ماهانه در یک سال گذشته (۱.۶۹ درصد) بالاتر است که نشان از پایداری روند صعودی تورم در کشور دارد. همچنین شاخص قیمتی در خرداد نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایش ۲۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ تورم سالانه در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه جاری ۲۷.۸ بوده‌است.

از میان گروه‌های مختلف کالایی، گروه مبلمان و لوازم خانگی با افزایشی ۳.۴ درصدی پس از گروه تفریح و فرهنگ با ۳.۶ درصد، بیش‌ترین تورم ماهانه را به خود اختصاص داده‌است؛ مسئله‌ای که در یک ماه اخیر به شدت مورد انتقاد قرار گرفته‌ و موجب دخالت مستقیم وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها در این بازار شده‌است. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه در این بخش برابر با ۳۷ درصد است؛ هر چند که با توجه به بررسی‌های میدانی به نظر می‌رسد این بازار با تلاطم‌های بیش‌تری در طول یکسال گذشته و به ویژه در چند ماه اخیر روبرو بوده‌است.

افزایش فزاینده قیمت مسکن، مسئله‌ دیگری است که در این مدت مورد توجه کارشناسان قرار گرفته‌است. نرخ تورم ماهانه بخش مسکن برابر با ۱.۸ درصد گزارش شده‌است که نسبت به تورم ۲.۵۱ درصدی اردیبهشت ماه به نظر می‌رسد از شتاب تورمی آن کاسته شده‌است. تورم سالانه بخش مسکن نیز ۲۲.۶ درصد اعلام شده‌است. افزایش شاخص اجاره مسکن در طول یک ماه گذشته برابر ۱.۸ درصد و در یک سال گذشته برابر با ۲۲.۵ درصد برآورد شده‌است.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ماهانه در گروه خوراکی و آشامیدنی برابر با ۲ درصد می‌باشد. در این گروه نان و غلات و همچنین میوه و خشکبار به ترتیب با ۶.۱ و ۴.۳ درصد، بیش‌ترین افزایش قیمت را در طول یک ماه گذشته تجربه کرده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....