خبرهایی از نشست گروه ۷ در آلمان به ‌گوش می‌رسد که حاکی از تمایل کشورهای مصرف‌کننده غرب به‌خصوص فرانسه برای بازگشت نفت ایران به بازار بین‌المللی است. یک مقام ریاست‌جمهوری فرانسه خواهان حل مشکلات آمریکا با ایران و ونزوئلا با هدف افزایش تولید نفت شده است و محمد بن زاید، حاکم امارات هم به امانوئل مکرون فرانسوی گفته این کشور و عربستان توان بسیار اندکی برای افزایش تولید دارند.  شرایط از هر سو برای بازگشت نفت ایران به‌طور رسمی به بازارهای بین‌المللی در حال مهیا شدن است.

با آغاز مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه طی روز سه‌شنبه برای حل اختلافات غیرهسته‌ای باقیمانده، خبرهای نشست گروه ۷ در باواریا در همین راستا ارزیابی می‌شوند؛ از جمله اینکه یکی از مسوولان فرانسوی در حاشیه این نشست ضمن درخواست از تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید، گفته اگر لازم باشد ایران و آمریکا باید مشکلاتشان را حل کنند تا نفت ایران و همین‌طور ونزوئلا به بازار برگردد. از سوی دیگر، تلویزیون رویترز ویدئویی از مکرون گرفته که به جو بایدن آمریکایی می‌گوید محمد بن زاید در یک مکالمه تلفنی به او گفته در حال حاضر این کشور با حداکثر توان، نفت تولید می‌کند و عربستان هم فقط می‌تواند فورا حدود ۱۵۰هزار بشکه در روز به تولیدش بیفزاید. این دو کشور به‌عنوان تنها کشورهایی که در حال حاضر ظرفیت مازاد تولید دارند، شناخته می‌شدند و تخمین زده می‌شد در مجموع بین ۵/ ۲ تا ۸/ ۲میلیون بشکه روزانه توانایی افزایش تولید داشته باشند. علاوه بر این، گروه ۷ متعهد به بررسی طرح اعمال سقف قیمتی بر نفت روسیه شده است. با همه این اوصاف باید گفت عرضه نفت کم است و افزایش آن بسیار دشوار. در این شرایط بازگشت نفت ایران به معاملات رسمی بازار می‌تواند بخشی از کمبود عرضه طلای سیاه را حل کند.

حرف‌های درگوشی مکرون با بایدن

به گزارش اقتصاددان به نقل از دنیای اقتصاد  ، رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دوشنبه در یک مکالمه تلفنی با حاکم امارات متحده عربی، محمد بن زاید مطلع شده که عربستان و امارات به عنوان دو عضو بزرگ اوپک به‌سختی می‌توانند فقط اندکی به تولید خود بیفزایند. این دو کشور به عنوان دو عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) شناخته می‌شدند که ظرفیت تولید مازادی برای کاهش قیمت‌ها در اختیار دارند. مکرون در حاشیه نشست گروه ۷ به رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن می‌گوید: «یک تماس با محمد بن زاید داشتم. او دو چیز به من گفت. ما در حداکثر (ظرفیت تولید) هستیم. این چیزی است که او ادعا می‌کند.» مکرون ادامه می‌دهد: «و سپس او (محمد بن زاید) گفت که سعودی‌ها می‌توانند ۱۵۰هزار بشکه در روز اضافه کنند. شاید کمی بیشتر، اما آنها در بازه ۶ماهه ظرفیت عظیمی (برای تولید بیشتر) ندارند.»  بیانیه‌ای از سوی وزیر انرژی امارات، سهیل المهدی، نیز در روز دوشنبه منتشر شد مبنی‌بر اینکه این کشور در حال حاضر طبق سهمیه‌اش یعنی ۱۶۸/ ۳میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

او همچنین گفت: «با توجه به گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، می‌خواهم توضیح دهم که امارات نزدیک به حداکثر ظرفیت تولید خود براساس خط پایه تولید فعلی اوپک‌پلاس، نفت تولید می‌کند.» قیمت‌های جهانی نفت در ماه‌های اخیر به‌دلیل کمبود عرضه و بازیابی تقاضا پس از رفع نسبی همه‌گیری کرونا افزایش پیوسته‌ای تجربه کرده‌اند. جنگ در اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه وضعیت کمبود را بدتر کرد که منجر به جهش قیمت‌ها شد. هر چند طلای سیاه دو هفته کاهشی را به‌ دلیل افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و دیگر نقاط و همین‌طور احتمال رکود اقتصادی تجربه کرد، با این حال، بهای نفت از جمعه مجددا روند صعودی گرفته است.  عربستان سعودی تقریبا ۵/ ۱۰میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند و گفته می‌شود ظرفیت تولید ۵/ ۱۲میلیون بشکه‌ای دارد که به‌ معنای این است که روی کاغذ می‌تواند ۲میلیون بشکه به عرضه‌اش اضافه کند. امارات نیز حدود ۳میلیون بشکه روزانه تولید طلای سیاه دارد و ظرفیت آن ۴/ ۳میلیون بشکه است. این کشور در حال کار روی افزایش ظرفیت تا ۴میلیون بشکه در روز بوده است.  اروپا در پی یافتن منابعی برای جایگزینی ۲میلیون بشکه نفت و حدود ۲میلیون بشکه فرآورده پالایشی است که پیش از جنگ در اوکراین از روسیه وارد می‌کرد.

فرانسه خواهان بازگشت نفت ایران

فرانسه دوشنبه از تولیدکنندگان نفت خواست که تولید نفت را «به‌صورت استثنایی» افزایش دهند و مذاکرات را ادامه دهند تا زمینه بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای غلبه بر بحران انرژی فراهم شود.  به گزارش منابع محلی فرانسوی، در حاشیه نشست گروه ۷، یکی از مسوولان ریاست‌جمهوری فرانسه بر نیاز به مهار جهش قیمت‌های سوخت از طریق افزایش عرضه نفت همزمان با حفظ اهداف کربن خنثی تاکید کرد.  این مقام مسوول با اشاره به اینکه منابعی در نقاط دیگر وجود دارد که باید اکتشاف شود، گفت: «ما به کشورهای تولیدکننده نفت نیاز داریم که به صورت استثنایی بیشتر تولید کنند.»

این مقام به‌ویژه خواستار متنوع‌سازی منابع عرضه شد. این مقام گفت: «گرهی برای باز کردن در صورت لزوم (بین آمریکا و ایران) وجود دارد… تا نفت ایران و ونزوئلا نیز بتوانند به بازار بازگردانده شوند.» مذاکرات غیرمستقیم ایران و ایالات متحده آمریکا برای احیای برجام که می‌تواند منجر به رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت ایران شود چند ماه متوقف شده بود، اما با سفر جوزپ بورل به تهران حالا دو کشور در دوحه قطر مذاکرات را از سر گرفته‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم گفت: «آنچه در مذاکرات آتی انجام خواهیم داد، در خصوص ابعاد هسته‌ای نیست و در خصوص این چند موضوع باقی در رفع تحریم‌هاست.»

احتمال اعمال سقف قیمتی بر عرضه روسیه

در همین حال، محدودیت‌ها بر نفت روسیه احتمالا افزایش یابد. رهبران گروه ۷ سه‌شنبه توافق کردند که طرح اعمال سقف قیمتی بر واردات نفت و گاز روسیه را بررسی کنند. این برنامه با هدف محدودسازی توان مسکو برای تامین مالی جنگ در اوکراین مطرح شده است.  بر اساس بخشی از بیانیه نهایی جی‌۷ که رویترز آن را مشاهده کرده، اتحادیه اروپا با شرکای بین‌المللی راه‌هایی را برای کاهش قیمت انرژی از جمله امکان‌سنجی اعمال سقف موقت قیمتی بر واردات روسیه بررسی خواهد کرد. مقامات حاضر در این نشست گفتند که این شامل نفت و گاز می‌شود.چنین طرحی قصد دارد از طریق وادار کردن شرکت‌های بیمه، کشتی‌رانی و نهادهای مالی برای ارائه خدمات به محموله‌های روسی فقط با شرط اینکه سقف قیمتی مشخصی رعایت شده باشد، درآمد این کشور از فروش نفت و گاز را بدون اینکه حجم عرضه در بازار پایین رود، کاهش دهد. با این حال، بسیاری از کارشناسان در مورد اثرگذاری این طرح تردیدهای جدی دارند.  نکته مهم اینکه همین موضوع ممکن است تنش‌ها بین کرملین و غرب را افزایش دهد و حتی به قطع خودخواسته صادرات انرژی این کشور منجر شود که شوک بزرگی به بازارها خواهد بود. در این شرایط بازگشت نفت ایران و ونزوئلا می‌تواند بخشی از فقدان طلای سیاه روسی را جبران کند، مخصوصا اینکه حالا گزارش‌هایی از ناتوانی عربستان و امارات برای تولید بیشتر به گوش می‌رسد.