تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 تیر 1401 - 20:55
کد خبر : 93686

آمار عجیب خروج مردان ایرانی از بازار کار

آمار عجیب خروج مردان ایرانی از بازار کار

بررسی وضعیت نیروی کار در فصل بهار نشان داد که ۱۵۷ هزار مرد از بازار کار خارج شدند درحالی که تعداد زنان شاغل ۵۹ هزار نفر بیشتر شده است. اعلام نتایج آمارگیری نیروی کار در بهار امسال، بیانگر جمعیت بیش از ۲۳.۵ میلیون نفری شاغلان و حدود ۲.۴ میلیون نفری بیکاران بود که بر بیکاران

بررسی وضعیت نیروی کار در فصل بهار نشان داد که ۱۵۷ هزار مرد از بازار کار خارج شدند درحالی که تعداد زنان شاغل ۵۹ هزار نفر بیشتر شده است.

اعلام نتایج آمارگیری نیروی کار در بهار امسال، بیانگر جمعیت بیش از ۲۳.۵ میلیون نفری شاغلان و حدود ۲.۴ میلیون نفری بیکاران بود که بر بیکاران ۰.۴ درصد افزوده و از شاغلان ۰.۶ درصد کاسته شده بود.

ریزش ۱.۲ درصدی آمار مردان شاغل

بررسی وضعیت نیروی کار در بین زنان و مردان نشان می‌دهد که از بین شاغلان حدود ۱۹.۹ میلیون نفر مرد بوده‌اند نسبت به بهار سال گذشته که بیش از ۲۰ میلیون نفر گزارش شده بود، ۱۵۷ هزار و ۱۴۷ نفر از تعدادشان کم شده و ریزش ۱.۲ درصدی داشته است.

اما بر تعداد زنان شاغل بیش از ۵۸.۸ هزار نفر افزوده شده و با رشد ۰.۱ درصدی به بالغ بر ۳.۶ میلیون نفر رسیده است.

در بین بیکاران نیز سهم مردان حدود ۱.۷ میلیون نفر است که نسبت به بهار سال قبل رشد ۰.۳ درصدی دارد.

همچنین بیش از ۷۰۸ هزار زن در بهار امسال بیکار بوده‌اند که تعداد آنها ۰.۵ درصد افزایش دارد.

جزئیات نرخ بیکاری در فصل بهار ۱۴۰۱

براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار در فصل بهار ۱۴۰۱، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۹.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل ( بهار ۱۴۰۰) ، ۰.۴ درصد افزایش یافته است.

در بهار ۱۴۰۱، به میزان ۴۰.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰) ۰.۵ درصد کاهش یافته است.

جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۳ میلیون و ۵۷۸ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۹۸ هزار نفر کاهش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶.۰ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله حاکی از آن است که ۲۴.۰ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ۱۴۰۱ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۰) ۱.۹ درصد افزایش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۱، ۱۶.۶ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ۱۴۰۰، به میزان ۱.۰ درصد افزایش یافته است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....