تاریخ انتشار : جمعه 5 مهر 1398 - 15:51
کد خبر : 940

آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و نه در فضای فشار/ آمریکا مانع مذاکره است

آماده مذاکره‌ایم اما نه در فضای تحریم و نه در فضای فشار/ آمریکا مانع مذاکره است

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در فرودگاه مهرآّباد با اشاره به حضور گسترده هیاتهای عالی رتبه کشورها در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امسال وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و بیشتر در میان رسانه‌ها نسبت به ایران بوجود آورده اند. دکتر روحانی افزود:

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در فرودگاه مهرآّباد با اشاره به حضور گسترده هیاتهای عالی رتبه کشورها در اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل گفت: امسال وقتی وارد نیویورک شدیم احساس کردیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و بیشتر در میان رسانه‌ها نسبت به ایران بوجود آورده اند.

دکتر روحانی افزود: اولین فضای منفی بر محور این شایعه و اتهام بود که حوادث آرامکوی عربستان، از توان یمنی‌ها و ارتش یمن خارج بوده است و در واقع در سازمان ملل و رسانه‌ها یک شبهه‌افکنی را شروع کرده بودند که این حادثه از کجا رخ داده و دنبال این بودند که افکار عمومی و همچنین سیاسیون را دور این محور اتهامی جمع کنند.

رئیس جمهور اظهارداشت: به نظر من در این زمینه هیأت ایرانی بیان روشن و کافی داشت. حتی از برخی از سران اروپا که بیانیه‌ای داده بودند و به نحوی گفته بودند ایران هم نوعی مسئولیت دارد ، پرسیدم که به چه دلیل و چه مدرکی این را می‌گویید.

دکتر روحانی با بیان اینکه “به آنان صراحتا و محکم گفتم این مدرک را نیاز دارم و حتما برای من بفرستید”، گفت: آنان پاسخ دادند با بررسی‌هایی که کارشناسان ما کرده اند گفته اند که توانمندی یمنی‌ها و به تعبیر آنها حوثی‌ها کمتر از این عملیات است. گفتم حالا فرض می‌گیریم کمتر است پس چه کسی این کار را کرده است؟ گفتند ما نمی‌دانیم اما جهتش، جهت شمال و غرب بوده است!

رئیس جمهور افزود: به آنان گفتم آیا این منطق و استدلال شد؟ اولاً اطلاعات‌ شما نسبت به یمن و حوثی ها چقدر است. اطلاعات شما نسبت به دشمنان یمن زیاد است چون اسلحه آنها را شما می‌دهید اما از اینکه یمنی‌ها و حوثی‌ها چقدر توانمند هستند، خبر و اطلاع ندارید. ثانیاً شما وقتی اتهامی را متوجه جایی می کنید آیا معنایش را می‌فهمید؛ معنای آن، آشوب و شعله‌ور شدن فتنه و آتش در منطقه است.

دکتر روحانی گفت: آنها پاسخی نداشتند و گفتم در تهران منتظرم شما مدارک‌تان را برای ما بفرستید. این موضوع را هم در نطق سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه ، دو جلسه مهمی که با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا و مدیران مسوول رسانه های آن کشور داشتم و همچنین در دو مصاحبه اختصاصی و یک مصاحبه جمعی، باز کرده و مفصل توضیح دادم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اینکه چنین مطرح شده بود که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی است و آمریکا آماده مذاکره است و نسبت به آن اصرار هم دارد،گفت: آمریکایی ها تقریباً به همه سران اروپایی و غیراروپایی پیغام داده بودند که ما آماده مذاکره‌ایم. درخواست آمریکا ‌قبلاً این بود که مذاکره دوجانبه باشد یعنی دو رئیس جمهور با هم مذاکره کنند و بارها این موضوع را رد کرده بودیم. گفته بودیم اگر مذاکره هم باشد در قالب ۱+۵ خواهد بود و آنها هم گفتند که می خواهند در قالب ۱+۵ مذاکره کنند.

رییس جمهور اضافه کرد: اتفاقاً ۳ نفر از آن ۱+۵ قبلی و ۱+۴ فعلی یعنی صدر اعظم آلمان ،نخست وزیر انگلیس و رئیس جمهور فرانسه هم در نیویورک بودند و همگی اصرار داشتند که این جلسه برقرار شود و آمریکا هم می‌گوید که من تحریم را برمی‌دارم.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که محل بحث بود اینکه چه تحریمی برداشته شود و آنها به صراحت گفته بودند که کل تحریم را برمی‌داریم. منتها شکل این کار شکلی نبود که قابل قبول باشد، یعنی اینکه در فضای تحریم و در بقاء تحریم و فضای مسموم فشار حداکثری، حتی اگر در قالب ۱+۵ بخواهیم با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، هیچ‌کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که پایان و نتیجه این مذاکره چه خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....