تاریخ انتشار : جمعه 1 بهمن 1400 - 18:10
کد خبر : 75162

آماده باش سیستم بانکی برای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها

آماده باش سیستم بانکی برای فاز جدید هدفمندی یارانه‌ها

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

اقتصاددان: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول بهمن ۱۳۸۱؛ اولین بیمه خصوصی وارد بازار می‌شود

اولین بیمه خصوصی کشور نهم بهمن ماه سال جاری طی مراسمی با شرکت مقامات کشور در تهران اعلام موجودیت کرد.

مدیرعامل و عضو هیات موسس بیمه توسعه حاکمیت تفکر بخش خصوصی با مالکیت بخش خصوصی در این شرکت را از مشخصه های بارز آن اعلام کرد.

شهرام سلماسی گفت: طی سال های گذشته شاهد خصوصی سازی برخی موسسه ها و بنگاه های اقتصادی دولتی بودیم که متاسفانه در آنها فقط به موضوع خصوصی کردن مالکیت توجه شده و مدیریت آن خصوصی نشده است.

وی افزود: در خصوصی سازی و تاسیس شرکت‌های خصوصی مهم‌ترین عامل موفقیت انتقال مدیریت به بخش خصوصی است.

گفتنی است بیمه توسعه با سرمایه آورده هیات موسس به میزان ۱۴ میلیارد تومان و با عضویت ۳۲ شخصیت حقوقی و حقیقی از جمله موسسه اعتباری توسعه تاسیس شده است.

تعرفه واردات هر کیلو آهن ۶۰ تومان تعیین شد

چون در کشور امکان تولید انواع فولاد نیست و فولادی هم که در کشور تولید می‌شود به اندازه کافی نیست، لذا واردات آهن از طرق قانونی به دستور وزارت بازرگانی یا صنایع که متصدی این امر هستند، صورت می‌گیرد.

قهرمان بهرامی حسن آبادی، نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: وقتی متوجه شدیم که نمی‌توانیم با افراد قاچاقچی برخورد کنیم، در بودجه سال ۸۱ و ۸۲ سود بازرگانی، یعنی تعرفه گمرکی و واردات فولاد را اضافه کردیم تا حداقل بین قیمت واردکننده و تولیدکننده داخلی، تعادلی ایجاد شود تا خیلی برای واردکنندگان، صرف نداشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بودجه سال ۸۰، برای هر کیلو آهن بین صفر تا ۵۰ تومان تعرفه تعیین شد؛ ولی در سال ۸۱ متوجه شدیم که این رقم کارساز نیست و اکثر کسانی که واردکننده هستند، نفوذهای زیادی دارند و قیمت‌های پایینی را برای تعرفه گمرکی می‌پردازند.

وی گفت: در بودجه سال ۸۱ برای هر کیلو واردات آهن ۳۵ تومان تعرفه ثابت اعلام شد و در سال ۸۲ حدود ۵۰ یا ۶۰ تومان برای هر کیلو واردات آهن به عنوان تعرفه گمرکی تعیین خواهد شد.

اول بهمن ۱۳۹۱؛ آماده باش سیستم بانکی برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها

در حالی که گمانه‌زنی‌ها برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بالا گرفته است؛ رئیس کل بانک مرکزی از آماده‌باش سیستم بانکی برای مدیریت تراکنش‌های احتمالی پس از اجرای برنامه خبر داد.

محمود بهمنی در پاسخ به سوالی در مورد آمادگی بانک‌ها به عنوان اهرم اصلی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: بانک مرکزی و سیستم بانکی همیشه در حالت آماده‌باش قرار دارند اما الان منتظر هستیم تا ببینیم آقایان چه تصمیمی می‌گیرند، براساس همان تصمیم بنده بلافاصله به صورت دقیق برنامه‌های بانک مرکزی و سیستم بانکی را برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهم کرد.

وی افزود: در زمان اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها بانک مرکزی توانست با ۱۴۰ میلیون تراکنش بانکی، سیستم را رهبری کند.

رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا دولت و بانک مرکزی به این جمع‌بندی رسیده‌اند که نرخ مبادلاتی «ارز مرجع» کشور شود؟ گفت: بانک مرکزی هنوز درخصوص اینکه دلار مبادلاتی به‌عنوان ارز مرجع کشور انتخاب شود، تصمیم نگرفته است؛ باید توجه داشته باشید که این قبیل تصمیمات مربوط به بانک مرکزی است.

بهمنی تاکید کرد: وزارت صنعت، سازمان غله و… حتما اجازه می‌دهند که بانک مرکزی تصمیم خود را بگیرد.

بهمنی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قیمت‌گذاری طلا و اینکه طی هفته‌های اخیر دادسرا، روسای اتحادیه‌های طلا و جواهر را احضار و آنها را مکلف به قیمت‌گذاری طلا و سکه با ارز مبادله‌ای کرده است، گفت: بانک مرکزی هرگز چنین اجازه‌ای نخواهد داد، برای اینکه طلا یک کالای لوکس است و هیچ دلیلی ندارد که بانک مرکزی بخواهد به کالای لوکس یارانه اختصاص دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....