تاریخ انتشار : دوشنبه 19 اردیبهشت 1401 - 21:39
کد خبر : 87108

آلودگی ۱۹۶ تهران کجا، ۵۰۰ کرمانشاه کجا!

آلودگی ۱۹۶ تهران کجا، ۵۰۰ کرمانشاه کجا!

«مدیران تهران برای اعلام تعطیلی مدارس خواب مانده بودند؟» این اظهار نظر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، فقط برای یک ساعت دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس بود، آن‌هم در شرایطی که طی یک هفته گذشته استان‌های غربی و جنوب کشور درگیر گرد و غبار بسیار شدید‌تر از این روزهای تهران هستند، اما جنجال یک

«مدیران تهران برای اعلام تعطیلی مدارس خواب مانده بودند؟» این اظهار نظر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، فقط برای یک ساعت دیر اعلام شدن تعطیلی مدارس بود، آن‌هم در شرایطی که طی یک هفته گذشته استان‌های غربی و جنوب کشور درگیر گرد و غبار بسیار شدید‌تر از این روزهای تهران هستند، اما جنجال یک ساعت تاخیر در اعلام شدن تعطیلی مدارس در صدر اخبار قرار گرفت، به‌نحوی که وزیر آموزش و پرورش مجبور به عذرخواهی شد!

طبق مشاهدات عینی از شرایط استان کرمانشاه و خوزستان با وضعیت هوای این روزهای پایتخت، اصلا قابل قیاس نیست، به نحوی که شدت آلودگی هوا در استان کرمانشاه و در روز پنجشنبه به نحوی بود که حتی نفس کشیدن را برای مردم سخت کرده بود. وضعیت استان خوزستان و شهر آبادان نیز وخیم‌ گزارش شده بود، اما دریغ از جنجال‌ها و استقرار تیم اورژانس در میادین شهرها. آنچه که مشهود است، ظاهرا مدیران ستاد بحران به این باور رسیده‌اند که مردم غرب و جنوب کشور با ریزگردها، خو گرفته‌اند.

۱۹۶ کجا، ۵۰۰ کجا!

روز گذشته، اعلام تعطیلی مدارس پیش دبستانی و دبستان‌ها و مدارس استثنایی استان تهران با تاخیر یک ساعته روبه‌رو بود، آن‌هم در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها فرزندان خود را پیش از آن راهی مدارس کرده بودند. ساعت ۸ صبح روز یکشنبه، استانداری تهران در خبری اعلام کرد که مدارس استان تهران در مقاطع پیش دبستانی، دبستان‌ها و مدارس استثنایی به علت آلودگی هوا تعطیل هستند. این در حالی است که از روز گذشته هیچ خبری مبنی بر تعطیلی احتمالی مدارس هم منتشر نشده بود.

شاخص هوا در تهران روی عدد ۱۹۶ و ناسالم بود، اما در روز پنجشنبه شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در شهرستان‌های قصرشیرین و سرپل‌ذهاب تا عدد ۵۰۰ رفت و این بیانگر وضعیت بحرانی و خطرناک برای گروه‌های مختلف به خصوص افراد حساس است. همچنین طی این روز، غلظت گرد و غبار در شادگان بیش از ۱۲ برابر حد مجاز، شوش بیش از هشت برابر حد مجاز، سوسنگرد بیش از هفت برابر حد مجاز، حمیدیه بیش از چهار برابر حد مجاز رسید. اما نه وزیر عذرخواهی کرد و نه سازمان حفاظت از محیط زیست و نه استانداری‌ها!

ورود گرد و غبار از عراق

فشارها برای یک ساعت دیر اعلام کردن مدارس به‌قدری زیاد بود که وزیر آموزش و پرورش گفت: «به‌واسطه بدی هوا، اختلالی پیش آمد و گویا اولیا سرگردان شده بودند و گویا استانداری تهران این تصمیم را گرفته بود که من از اولیا عذرخواهی می‌کنم.» در این میان، رئیس مرکز اورژانس تهران، از استقرار آمبولانس‌های این سازمان در ۶ میدان تهران به منظور خدمات رسانی به شهروندان خبر داد.

بنا به اعلام یحیی صالح طبری: «با توجه به آلـــــودگی هوا در تهران ۴ اتوبوس آمبولانس، موبایل کلینیک و آمبولانس‌های اورژانس تهران در میادین تجریش، انقلاب، آزادی، امام خمینی (ره)، میدان راه‌آهن و میدان شهدا مستقر و آماده خدمت رسانی به شهروندان هستند.» با توجه به این شرایط همزمان با تهران، ۳ کلانشهر ناسالم برای گروه‌های حساس، یک کلانشهر ناسالم برای تمام گروه‌ها، یک شهر بسیار ناسالم، دو کلانشهر قابل قبول و یک کلانشهر در وضعیت خطرناک قرار دارد.

هوای کلانشهرهای اصفهان، کرج و مشهد به ترتیب با شاخص‌های ۱۳۲، ۱۴۴ و ۱۰۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. در این میان، کبری رفیعی، کارشناس سازمان هواشناسی از وقوع وزش باد شدید، رگبار باران و نفوذ گرد و خاک از عراق به چند استان ایران خبر داد.

 

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....