تاریخ انتشار : سه شنبه 20 مهر 1400 - 12:02
کد خبر : 63567

آفت نظام اداری کشور ؛ صلاحیت های سلیقه ای است

آفت نظام اداری کشور ؛ صلاحیت های سلیقه ای است

یک سوپر مشگلی که در نظام مدیریتی ما وجود دارد ، برخورد چند گانه و گاها متضاد در استعدادیابی و مسولیت سپاری به اشخاص در حساس ترین پستهای اداری است. در همین زمینه معروض میدارم : یک – در اداره ما فرض بفرمایید صد رتبه شغلی وجود دارد. ارتقای پایین ترین پست، (اگر صد باشد

یک سوپر مشگلی که در نظام مدیریتی ما وجود دارد ، برخورد چند گانه و گاها متضاد در استعدادیابی و مسولیت سپاری به اشخاص در حساس ترین پستهای اداری است. در همین زمینه معروض میدارم :

یک – در اداره ما فرض بفرمایید صد رتبه شغلی وجود دارد. ارتقای پایین ترین پست، (اگر صد باشد به پست نود و نهم) بسیار سخت تر است از، ارتقای پست مقام دوم سازمان به مقام اول.

به عبارتی دیگر گزینش توانمندی و صلاحیت مشاغل پایین دستی برای ارتقا به مراتب متنوعتر و خط کشی تر از مقامات راس حرم و بالادستی است.

دو- گاهی داشتن تجربه و توانمندی و تنظیم برنامه مدون و کارآمد برای سازمان جدید از الفبای اعطای مسولیت می باشد که بسی ارزشمند و نادر است و گاهی هم داشتن صرفا مدارک آکادمیک و موفقیت در سازمانی دیگر ملاک صلاحیت قرار می گیرد که ممدوح نیست.

سه – گاهی ژن خوب و مدیریت رو در خون طرف می بینند و همه نقاط ضعف وی به یک غمزه فلان نقطه قوت استتار میشود، و گاهی یک بخت برگشته ای هرچقدر تلاش ، نوآوری ، برنامه
ریزی و پروپزال ارائه می دهد همه این توانمندیها به یک برق مغضوب رئیس از فلان اشتباهک وی، منکوب و خاکستر میشود.

چهار- اگر مدیر بازار سرمایه (که وارد بحث مشروعیت داشتن و نداشتن عملیات بورسی نمیشویم) فرض شود موفق بوده است، آیا به تنهایی میتواند در بازار پول و بانک هم موفق باشد. (بماند که پارامتر موفقیت از نگاه هوادار و منتقد همیشه متفاوت است.)
به هرحال قهرمانی در فلان رشته ورزشی تضمین کننده قهرمانی در یک رشته دیگر ورزشی نخواهد بود.

پنج- به خاطر دارم در مکاتبه ای با مرحوم دکتر سید عباس موسوی( که روحش شاد و با خوبان عالم محشور باد) عرض کردم؛ جنابعالی که مدافع سیستم بانکداری فعلی و عقود اسلامی هستید و کتاب نوشته( و در دانشگاه تدریس میکنید) آیا یکبار یک پرونده اعتباری بانکی را در شعبه ای از الف تا یا، شخصا بررسی و نظارت نموده اید؟ آیا یک حساب سپرده سرمایه گذاری بلندمدت مفتوح و سود آنرا پرداخت نموده اید؟
واقعیت اینست که بسیاری از جایگاههای تخصصی و حساس نظام اداری و اقتصادی از سیستم گزینش کارآمد برخوردار نمی باشد و همانگونه که در ابتدا برای ثبت نام رئیس جمهور و نماینده مجلس شدن، راه سختی پیش بینی نشده است.

شش- روح طیبه اولین دانشمند شهید معاصر ، شهید چمران عزیز شاد که چه زیبا چالش ترجیح تخصص و تعهد را برای همیشه حل کردند:
فرمودند:
مسلم است داشتن تعهد مقدم است بر تخصص، لیکن فردی که مسولیتی را که میپذیرد و توانایی و تخصص اون کار را ندارد بدیهی است وی انسان متعهدی نمی باشد.

هفت – نظام گزینش باید تحولی شگرف در سبک و سیاق صلاحیت افراد و برای مسولیت های حساس در خود ایجاد و پوست اندازی نماید. خوشبختانه خطرهای گروهکی و ضد نظام و برانداز در داخل نظام اداری نیست و یا قابل اعتنا نیست. لذا باید نظام گزینش اول خود را تقویت و یک سر و گردن نسبت به سایر متخصصین سازمان متبوع برتر و کارآمدتر باشد تا بتواند در زمینه توانمندی پستهای جدید و حساس سازمان اظهار نظر اثربخشی نماید.

مخلص کلام جناب آقای دکتر صالح آبادی می تواند موفق باشد مشروط براینکه لایحه ای برای اصلاح بنیادین و ضدربوی در نظام پولی و بانکی کشور و پاسخگو بودن بانک مرکزی به مجلس شورای اسلامی ارائه و تاحصول نتیجه پیگیری نماید تا بتواند از اینطریق صلاحیت و بلوغ و نبوغ خود را در جایگاه رفیع بانک مرکزی به اثبات رساند و گرنه تعریف و تمجید تبلیغاتی از محرومین و آنها را هر روز مقروض تر نمودن و وعده وامهای میلیاردی برای حقوقهای چهار پنج میلیونی دادن، جز وعده دروغهای بزرگتر از اسلاف پیشین چیز دیگری را برای مردم نوید نمیدهد!

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....