تاریخ انتشار : یکشنبه 25 مهر 1400 - 20:34
کد خبر : 63881

آغاز دوباره صادرات ایران به عربستان؟

آغاز دوباره صادرات ایران به عربستان؟

ریاض پس از ۱۸ ماه به مقاصد صادراتی ایران بازگشت همزمان با داغ شدن مذاکرات بین ایران و عربستان و احتمال بازگشایی کنسولگری بین دو کشور، اخبار تجارت نیز حاکی از آن است که تجارت بین ایران و عربستان پیش از اعلام رسمی بهبود مواضع سیاسی دو کشور، به پیشواز رفته است. هرچند رقم صادرات

ریاض پس از ۱۸ ماه به مقاصد صادراتی ایران بازگشت

همزمان با داغ شدن مذاکرات بین ایران و عربستان و احتمال بازگشایی کنسولگری بین دو کشور، اخبار تجارت نیز حاکی از آن است که تجارت بین ایران و عربستان پیش از اعلام رسمی بهبود مواضع سیاسی دو کشور، به پیشواز رفته است. هرچند رقم صادرات بسیار اندک است، اما نشان می‌دهد که رویکرد اقتصاد به این موضوع مثبت بوده و پس از یک سال و نیم گشایشی در این زمینه حاصل شده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به روند رو به افزایش تجارت ایران با ۱۵همسایه خود، از بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران پس از یک سال و نیم خبر داد.

خبری که نشان‌دهنده آن است که مذاکرات به خوبی پیش رفته که تجار آسودگی خاطر بیشتری در برقراری روابط اقتصادی دو کشور بدست آورده‌اند.

 

در این گزارش هرچند به افزایش صادرات ایران به عربستان تا ۳۹هزار دلار اشاره شده، اما هیچ اشاره‌ای به آنکه ایران چه چیزی را صادر می‌کند نشده است. همچنین وارداتی برای ایران از عربستان گزارش نشده است.

این اتفاق درحالی رخ داده که پیشتر خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز اعلام کرده بود مذاکرات این دو کشور برای آزادراه مشهد ـ نجف ـ مکه که ‌از سوی نخست‌وزیر عراق پیشنهاد شده بود، حدود سه ماه پیش و در زمان وزیر وقت راه و شهرسازی (محمد اسلامی) آغاز شده بود که نشان می‌دهد این رایزنی‌ها نسبت به مذاکرات سیاست، پیشتاز بوده‌اند.

 

جزئیات صادرات ایران به عربستان

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان ،  جزئیات صادرات ایران به عربستان را از سخنگوی گمرک جویا شدیم. او در این باره گفت: «کاشی و سرامیک در شش ماه نخست سال به ارزش ۶ هزار دلار و دانه‌های کروی از جنس شیشه برای ایمنی جاده‌ها به ارزش حدود ۳۳ هزار دلار به عربستان صادر شده است. این میزان صادرات پس از توقف یک سال و نیمه صورت گرفته که نشان می‌دهد تلاش‌های سیاسی برای عادی‌سازی روابط دو کشور به نتیجه نزدیک شده است.»

ada0bb8a 6d09 4104 945d 13a589442a6c SunOct172021 اقتصاددان نوشته

 

صادرات ۲۲ میلیاردی به کشورهای همسایه

سخنگوی گمرک با اشاره به تجارت با بخش‌های دیگر گفت: در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۷میلیون تن کالا به ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که بازگشت عربستان به مقاصد صادراتی ایران یکی از موارد مورد توجه در این مدت است.

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک گفت : تجارت کشورمان در ۶ماه نخست امسال ۷۹میلیون و ۱۰۴هزار و ۵۷۹تن کالا به ارزش ۴۴میلیارد و ۹۲۶میلیون و ۱۶۸هزار و ۱۷دلار بود که ۱۵ کشور همسایه با ۴۷میلیون و ۲۲۲هزار و ۷۶۸تن کالا به ارزش ۲۲میلیارد و ۵۸۸میلیون و ۱۱هزار و ۵۳دلار، ۶۰درصد وزن و ۵۰ درصد ارزش کل تجارت ۶ماهه کشورمان را به خود اختصاص دادند.

افزایش ۵۲درصدی ارزش کالاهای صادراتی

وی افزود: این میزان تجارت (مجموع صادرات و واردات) با کشورهای همسایه در مقایسه با نیمه نخست سال قبل ۳۷درصد در وزن و ۵۲درصد در ارزش کالاهای معامله شده افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص صادرات به ۱۵ کشور همسایه گفت: در نیمه نخست امسال ۳۶میلیون و ۸۷هزار و ۳۷۳تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۲۱۸میلیون و ۱۳۸هزار و ۱۱۹دلار صادر شد که نسبت به کل صادرات کشور در این مدت که ۵۹میلیون و ۹۹۶هزار تن به ارزش ۲۱میلیارد و ۸۰۵میلیون و ۶۱۱هزار و ۵۶۹ دلار بود، سهم کشورهای همسایه ۶۰ درصد وزن و ۵۱٫۵درصد ارزش کل کالاهای صادراتی بود.

وی افزود: صادرات کشورمان به کشورهای همسایه در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۳۳درصد و از لحاظ ارزش ۴۱ درصد افزایش داشته است.

پنج کشور نخست صادراتی ایران در بین کشورهای همسایه

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از کشورهای همسایه توضیح داد: عراق با سه میلیارد و ۸۴۰ میلیون، ترکیه با دو میلیارد و ۳۰۸ میلیون، امارات با دو میلیارد و ۲۴۳میلیون، افغانستان با ۹۹۹میلیون و پاکستان با ۵۴۴میلیون دلار، پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی در بین کشورهای همسایه بودند.

لطیفی افزود: عمان با ۲۷۷میلیون، روسیه با ۲۷۰میلیون، آذربایجان با ۲۱۲میلیون، ارمنستان با ۱۵۶میلیون، ترکمنستان با ۱۴۵میلیون، قزاقستان با ۸۰میلیون، قطر با ۷۵میلیون، کویت با ۶۵میلیون، بحرین با سه میلیون و نهایتا عربستان با ۳۹هزار دلار به ترتیب مقاصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه ایران بودند.

پنج کشور اول همسایه که از آنها کالا وارد می‌کنیم

سخنگوی گمرک در خصوص واردات از ۱۵ کشور همسایه گفت: کل واردات کشور در نیمه نخست امسال، ۱۹میلیون و ۱۳۸هزار و ۸۳تن به ارزش ۲۳میلیارد و ۱۲۰میلیون و ۵۵۶هزار و ۴۴۸دلار بود که کشورهای همسایه با ۱۱میلیون و ۱۳۵هزار و ۳۹۵تن کالا به ارزش ۱۱میلیارد و ۳۶۹میلیون و ۹۷۲هزار و ۹۳۴ دلار، ۵۸درصد وزن و ۴۹ درصد ارزش کل واردات کالا به کشور را به‌عنوان کشورهای طرف معامله با ایران به خود اختصاص دادند.

وی افزود: امارات متحده عربی با هفت میلیارد و ۳۰۵میلیون، ترکیه با دو میلیارد و ۴۳۵میلیون، روسیه با ۶۳۹میلیون، عراق با ۴۹۹میلیون و عمان با ۲۷۰میلیون دلار، پنج کشور طرف معامله با ایران برای تامین کالاهای مورد نیاز بودند و کشورهای پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، افغانستان، قطر و بحرین در رتبه های بعدی قرار دارند و عربستان نیز بدون فروش کالا به ایران در این مدت بوده است.

لطیفی در پایان گفت: میزان معامله کالاهای مورد نیاز کشور در ۶ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۵۰درصد و از لحاظ ارزشی ۶۷درصد رشد داشته است.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....