تاریخ انتشار : سه شنبه 15 مهر 1399 - 10:54
کد خبر : 20982

آشنایی با واژگان مهم بورسی

آشنایی با واژگان مهم بورسی

  منظور از خرس در بازار چیست؟ اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، از عبارت «بازار خرسی» استفاده می‌شود. در بازار خرسی عرضه افزایش و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد و حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و بازار دچار رکود و تنبلی می‌شود(ناامیدی وصف‌های فروش طولانی از نشانه‌های

 

منظور از خرس در بازار چیست؟

اگر قیمت سهام روندی نزولی داشته و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده باشد، از عبارت «بازار خرسی» استفاده می‌شود.

در بازار خرسی عرضه افزایش و تقاضا به‌شدت کاهش می‌یابد و حجم معاملات به‌شدت افت می‌کند و بازار دچار رکود و تنبلی می‌شود(ناامیدی وصف‌های فروش طولانی از نشانه‌های بازار خرسی است).

از لحاظ روانشناسی در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است و اخبار ناخوشایند صنایع مختلف رمقی برای سرمایه‌گذاران به‌منظور خرید سهام جدید باقی نمی‌گذارد.

در بازار خرسی احتمال زیان‌دهی بالاست چراکه قیمت‌ها مدام ارزش خود را از دست می‌دهند و اغلب این شرایط ادامه می یابد، حتی اگر به امید بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری کنید قبل از اینکه شرایط بهتر شود شما در زیان زیادی وارد شده‌اید. (چون بازار خرسی با روند نزولی و فرسایشی قیمت همراه است، نقد شوندگی سهام افت می‌کند و یاس و ناامیدی در بازار نیز غالب می‌شود).

 

منظور از اصطلاح گاوی بودن بازار چیست؟

هنگامی که بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام روندی صعودی داشته باشد، می‌گویند «بازار گاوی» است.

در بازار گاوی تقاضا بسیار زیاد است و عرضه به‌ندرت صورت می‌گیرد؛ به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید می‌کنند و فروشندگان نیز تمایلی برای فروش ندارند (صف‌های خرید سنگین در بورس ایران در حالت گاوی قابل ‌مشاهده است).

وقتی عموم مردم در بازار هستند، بازار گاوی (صعودی) آمادگی زیادی برای تبدیل شدن به بازار خرسی (نزولی) دارد. دلیل آن این است که عموم مردم کمترین تحملی برای پذیرش ریسک ندارند و در نتیجه نیاز به اطمینان و تایید زیادی دارند که یقین کنند کاری که انجام می‌دهند یک سرمایه‌گذاری «مطمئن» است.

افت قیمت‌ها در یک روز یا یک هفته یا افزایش آنها نشان از بازار خرسی و گاوی نیست. بلکه آنچه نوع بازار را مشخص می‌کند، روند بلندمدت آن است. مثلا ممکن است در دو هفته اخیر روند بیانگر بازار گاوی باشد، در حالی که طی دو سال اخیر روند بازار حاکی از بازار خرسی است.

سیو سود چیست؟

اول از همه استراتژی خودتان را از خرید سهام تعیین کنید

۱ کوتاه مدت

۲ میانمدت

۳ بلندمدت

اگر جزو گروه اول هستید (بین یک هفته تا دوماه) این استراتژی در موردشان صادق هست.
یعنی فروش سهم رویمقاومت و خرید روی حمایت.

اگر جزو دسته دوم هستید (یک تا شش ماه) خب وقتی سهم به مقاومت رسید حداکثر نصف سهمتان را بفروشید و دوباره روی حمایت بخرید.

اگر هم بلندمدتی هستید (شش ماه تا دوسال) باید اصلانفروشید و صبر کنید تا به هدف مورد نظر سهم برسد.

نکته مهم :
اگر پولی که با آن سهام خرید و فروش میکنید جزو پولهای پس اندازتان است ، باید استراتژیتان میانمدتی باشد چون اینطوری اگر زمانیکه قسمتی از سهم رو فروختید و منتظر هستید تا به قیمت پایینتر بخرید، سهم بسته شد وتعدیل مثبت داد باز هم کم و بیش شما سودتان رو میبرید.

تعدیل سود

تغییرات سود پیش بینی شده (EPS) شرکتها طی سال مالی را تعدیل می گویند.

پس از آن که سال مالی شروع شد، بسته به روند عملکردی شرکت، هیئت مدیره تخمینی که از مقدار EPS ارائه داده بودند رابه رقمی واقعی نزدیک تر می کنند یا اصطلاحاً آن را تعدیل می کنند.

تعدیل به دو صورت می باشد. تعدیل مثبت که به افزایش EPS منجر می شود و تعدیل منفی که به کاهش EPS می انجامد. تعدیل مثبت و منفی بر روی قیمت معاملاتی سهم نیز تاثیر مثبت و منفی می گذارد.

به عنوان مثال، شرکت الف پیش بینی کرده است که در پایان سال مالی ۱۳۹۹، به میزان ۱۰۰ تومان سود به ازای هر سهم بدست آورد. اما پس از گذشت سه ماه از فعالیت شرکت و با بررسی عملکرد این سه ماه، پیش بینی خود را تغییر داده و از ۱۰۰ تومان به ۱۱۰ تومان افزایش می دهد.

همین شرکت ممکن است پس از بررسی عملکرد شش ماهه خود، به این نتیجه برسد که سود ۱۱۰ تومانی قابل تحقق نیست و پیش بینی سود شرکت، باید به ۹۵ تومان کاهش یابد.

تغییرات این چنینی در سود پیش بینی شده را اصطلاحا تعدیل سود می گویند.

 

سرمایه‌گذاری ارزشی چیست؟ (همراه نکات و ریسک‌ها)

سرمایه‌گذاری ارزشی (به انگلیسی Value Investing) به طور ساده انتخاب کردن و خرید سهامی است که قیمت آن‌ها از ارزش ذاتی‌شان پایین‌تر است.
سرمایه‌گذاران ارزشی فعالانه به دنبال سهامی هستند که فکر می‌کنند ارزش بازار آن‌ها بسیار دست کم گرفته شده و جای رشد زیادی دارد. آن‌ها اعتقاد دارند که بازار نسبت به به اخبار خوب و بد بیش از حد واکنش نشان می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود قیمت سهم‌های مختلف تناسب خاصی با سودآوری بلندمدت و وضعیت بنیادی آن شرکت نداشته باشد.
این واکنش بیش از حد نشان دادن بازار، قیمت‌ها را به سطح خوبی رسانده و فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای خرید سهام با قیمت پایین به وجود می‌آورد.

مفهوم درصد P/NAV چیست؟

مفهوم p/nav ( ان آی وی ) :
درصد تفاوت قیمت واقعی سهم با قیمت بازار است.

۱- اگر p/nav هر شرکت معادل ۱۰۰% باشد. یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم با قیمت بازار آن سهم برابر است.

۲- اگر p/nav پایین تر از ۱۰۰% باشد.
یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم بیشتر از قیمت بازاری آن سهم است. هرچه این درصد پایین تر باشد سهام آن شرکت کم ریسک تر می باشد.

۳- اگر p/nav بیشتر از ۱۰۰% باشد.
یعنی قیمت ارزش ذاتی هر سهم کمتر از قیمت بازاری سهم است. هر چه این درصد بیشتر باشد، سهام آن شرکت پر ریسک تر است.

نکاتی چند به زبان ساده (نه با عباراتی مانند npv و irr , mirr ) راجع به افزایش سرمایه :

“هیچ افزایش سرمایه ای بخودی خود موجب افزایش یا کاهش سرمایه شما نمیشود ”

مثلا در افزایش سرمایه از سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی ها سهام شما زیاد میشود و قیمت هم در عوض به همان نسبت کم میشود
در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات هم فرمول به گونه ایست که نهایتا ثروت شما با احتساب حق تقدم ها با قبل هیچ تغییری نمیکند

“اما آنچه که باعث افزایش ثروت شما میشود اهداف شرکت از افزایش سرمایه است”

اگر چه در بازار بسیاری از نمادها در مقاطعی بدلیل افرایش سرمایه از،محل تجدید ارزیابی دارایی ها رشد میکنن ولی میبینید دوباره بعد از مدتی قیمت ها به قبل از رشد برمی گردند چون تاثیر عملیاتی بر شرکت نداشته و صرفا یک عملیات حسابداری بوده گرچه در بلند مدت همین که ارزش دارایی های یک شرکت واقعی شود تاثیرات مثبتی از جنبه استفاده از اعتبارات و برخی جنبه های دیگر دارد اما این تاثیرات نه آنچنان محسوس و آنی هستند که بازار به قیمت ها واکنش نشان میدهد نه کسانی که با هیجان در صف این نمادها قرار میگیرند این تاثیرات را می فهمند و اغلب آنها صرفا بخاطر کاهش قیمت این نمادها بلحاظ روانی در صفوف بهم فشرده آنها قرار میگیرند

در مورد افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات نیز دو حالت وجود دارد :

حالت اول
اینکه هدف شرکت از افزایش سرمایه تامین نقدینگی برای بازپرداخت بدهی ها و حل مشکلات نقدینگی بدلیل عملکرد ضعیف شرکت باشد که در این حالت این افزایش سرمایه نهایتا باعث مرتفع شدن برخی مشکلات نقدینگی شرکت شود و یا مقداری هزینه های مالی را کاهش دهد بنابراین آنچنان جذابیتی ندارد

حالت دوم
افرایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات اینست ‌که شرکت هدفش تامین مالی برای اجرای طرح های توسعه است که موجب افزایش قابل ملاحظه در فروش و سودآوری شرکت میشود که این را در گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت میشه مشاهده کرد . این نوع از افزایش سرمایه بهترین نوع است و موجب جهش در ثروت سهامدار میشود

بنابراین چشم بسته صرفا بواسطه اینکه فلان شرکت افرایش سرمایه دارد سهم آن شرکت را نخرید باید تحقیق و بررسی کنید که از چه نوع و برای چه هدفی افزایش سرمایه میدهد.
هدف از افزایش سرمایه در نگاه اول در گزارش کدال آورده میشود
مثلا بسیاری از شرکتها بصورت کلی می نویسند هدف اصلاح ساختار مالی است این به احتمال زیاد هیچ برنامه خاصی پشتش نیست
اما در برخی از آنها ذکر میکند برای اجرای فلان طرح مشخص افزایش سرمایه میدهد اینها رو در اولویت خرید قرار دهید
بعد از بین آنها که هدفشان اجرای طرح توسعه است اونی باید انتخاب کنید که طرح توسعه بهتری دارد
بهتر بودن را به زبان ساده میتوان اینچنین بیان کرد
اگر طرحی موجب شود فروش شرکت ۵۰ درصد افزایش یابد در مقایسه با طرحی که موجب شود فروش شرکت ۵۰۰ درصد افزایش یابد ضعیفتر است
یا اگر طرحی باعث شود سود خالص شرکت نسبت به حال حاضر ده برابر شود قطعا از طرحی که باعث شود سود خالص شرکت نسبت به حال حاضر دو برابر شود به مراتب بهتر است
لذا باید طرح های توجیهی افزایش سرمایه شرکت را مشاهده کنید و بدقت بررسی کنید بعد تصمیم گیری کنید.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....