تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 - 17:15
کد خبر : 23695

آشنایی با واژگان مهم بورسی

آشنایی با واژگان مهم بورسی

نکات مهم‌ نوسان گیری و معامله کردن ۱. تعداد معاملات: این فاکتور برای نوسان گیری در بورس فاکتور قابل اعتمادی نمیباشد. تعداد معاملات یک فاکتور فریبنده است و تریدر را به اشتباه می اندازد بهاین دلیل که امکان دارد یک تریدر درطول معاملات ۱۰ بار سفارش دهد و جزو تعداد معاملات قرار گیرد پس این

نکات مهم‌ نوسان گیری و معامله کردن

۱. تعداد معاملات:

این فاکتور برای نوسان گیری در بورس فاکتور قابل اعتمادی نمیباشد. تعداد معاملات یک فاکتور فریبنده است و تریدر را به اشتباه می اندازد بهاین دلیل که امکان دارد یک تریدر درطول معاملات ۱۰ بار سفارش دهد و جزو تعداد معاملات قرار گیرد پس این فاکتور را ملاک نوسانگیری قرار نمیدهیم.

 

۲.حجم معاملات:

یکی از نکات نوسانگیری حجم معاملات است. حجم معاملات فاکتور خوبی برای معامله و نوسانگیری می باشد و برای اطمینان از معاملات ابتدا به بررسی حجم معاملات میپردازیم. در صورتی که حجم زیادی از طرف حقوقی شاهد بودیم باید دقت کنیم به دلیل اینکه حقوقی اجازه رشد به سهم را نخواهد داد (به هردلیلی) پس در زمان فروش سنگین و حجم بالای حقوقی ترید نمیکنیم.

۳. کادر برترین تقاضا:

سهم هایی که خبر رانتی دارند را میتوانید در این لیست مشاهده کنید، بگونه ای که اگر سهمی پس از تقریبا رشد ۸%ی چنانچه بازهم صعودی بود و فرصت ورود داد میتوانیم روی آنها حساب کنیم و آنها را خریدار یکنیم.

 

۴. کادر برترین عرضه:

سهم هایی که در حال اصلاح سنگین هستند را مورد نظر قرار دهید و اگر حجم خرید بالا بود به عنوان گزینه خرید آن را در نظر بگیرید.

 

۵. کادر بیشترین حجم معاملات:

این کادر مهم ترین اطلاعات را به ما میدهد خیلی به آن توجه کنید، با بررسی این کادر میتوانید حمایت ها و مقاومت ها را شناسایی و حتی به وجود بعضی از سهم های شارپ پی ببرید. توجه داشته باشید در صورتی که سهمی که نامش را کم میشنوید در این لیست بود احتمالا برای آن سهم اتفاقی خواهد افتاد.

 

همه چیز در‌مورد حق‌تقدم

حق تقدم استفاده نشده چیست؟

حال ممکن است فردی فرم شرکت در افزایش سرمایه شرکت را تکمیل نکند و همچنین حق تقدم خود را نیز در مهلت معین شده به فروش نرساند. در این حالت اصطلاحا به این حق تقدم ها، حق تقدم استفاده نشده گفته می شود. در این حالت، شرکت آنها را از طریق آگهی و به روش حراج به فروش می رساند. سپس کارمزدهای فروش از مبلغ مربوطه کسر شده و باقیمانده آن را به حساب سهامداران واریز می کند. قیمتی که این حق تقدم ها به فروش می رسد معمولا نزدیک به قیمت آخرین روزهای معامله نماد حق تقدم است؛ اما ممکن است از آن کمتر و یا بیشتر هم باشد. در نهایت این نکنه را مد نظر داشته باشید که هر فردی که در زمان برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، مشمول تصمیمات مجمع از قبیل افزایش سرمایه و … می شود. پس حق تقدم سهام به افرادی تعلق می گیرد که در زمان برگزاری مجمع شرکت، سهامدار بوده اند.

دامنه نوسان در حق تقدم

دامنه نوسان برای خرید و فروش نماد حق تقدم شرکت‌ها ۲ برابر دامنه نوسان سهام عادی است؛ یعنی یک نماد حق تقدم در طول روز می تواند مثبت ۱۰ درصد و منفی ۱۰ در صد نسبت به قیمت پایانی روز گذشته نوسان داشته باشد. پس افرادی که آن را خرید و فروش می کنند باید با این علم که ریسک این کار بیشتر از خرید و فروش سهام عادی است، این کار را انجام بدهند. چرا که در این حالت در طول روز در بیشترین حالت می تواند حدود ۲۰ درصد نوسان داشته باشد. در صورتی که این دامنه نوسان برای سهام عادی نزدیک به ۱۰ درصد است.

نماد حق تقدم چه مدت باز است؟

نماد حق تقدم یک شرکت فقط در طی یک بازه زمانی مشخصی قابلیت خرید و فروش دارد، نه برای همیشه. طبق قوانین بورس این بازه زمانی نباید کمتر از ۶۰ روز باشد. معمولا همین بازه ۲ ماهه نیز برای معاملات در نظر گرفته می شود. طی این بازه افرادی که تمایلی به شرکت در افزایش سرمایه ندارند حق خود را می فروشند. همچنین افرادی که در مجمع سهامدار نبوده اند می توانند این حق تقدم ها را خریداری کنند. افرادی که به تازگی این حق تقدم ها را بخرند، باید مبلغ اسمی سهم را به حساب شرکت واریز کنند تا تبدیل به سهم عادی شود. البته خیلی از افراد نیز این حق ها را مانند سهام عادی خرید و فروش می کنند و از نوسانات آن سود می برند.

نحوه فروش حق تقدم

از آنجایی که برخی از سهامداران ممکن است تمایلی نداشته باشند که در افزایش سرمایه شرکت کنند، باید امکانی برای عدم شرکت آنها در افزایش سرمایه نیز در نظر گرفته بشود. به همین دلیل بعد از برگزاری مجمع شرکت یک نماد حق تقدم نیز در بازار برای آن شرکت تعریف می شود تا سهامداران بتوانند از طریق آن نماد، حق های خود را به فروش برسانند؛ مثلا اگر شرکت ایران خودرو با نماد خودرو افزایش سرمایه بدهد، نماد حق تقدم آن خوروح. خواهد بود. در مثالی که زدیم شما ۱۰۰۰ سهم خودرو و ۵۰۰ حق خودرو بعد افزایش سرمایه خواهید داشت. شما می توانید مثل سهام عادی حق تقدم خود را نیز از طریق کارگزاری و یا از طریق سیستم آنلاین به فروش برسانید. معمولا قیمت حق تقدم به اندازه همان مبلغ اسمی (۱۰۰۰ ریال) از قیمت سهم عادی کمتر است. البته این اختلاف می تواند به دلایل متعددی کمتر یا بیشتر از این عدد نیز باشد.

چگونه حق تقدم را به سهم تبدیل کنیم؟

هنگامی که شما فرم شرکت در افزایش سرمایه را پر کرده اید، باید به همان نسبت نیز برای شرکت آورده نقدی داشته باشید. در نتیجه باید به ازای هر گواهی که دارید مبلغی معادل ارزش اسمی سهم را پرداخت نمایید. همانطور که می دانید ارزش اسمی هر سهم در ایران در حال حاضر ۱۰۰۰ ریال است. در نتیجه به ازای هر گواهی که دارید و ۱۰۰۰ ریالی که پرداخت می کنید ۱ عدد سهم به شما تعلق خواهد گرفت. در صورتی که در مهلت مقرر این ۱۰۰۰ ریال را پرداخت کنید، بعد از اینکه افزایش سرمایه شرکت نزد سازمان بورس به ثبت می رسد، حق تقدم های شما نیز به صورت اتوماتیک تبدیل به سهام عادی خواهد شد. این پروسه معمولا بین ۳ تا ۶ ماه زمان خواهد برد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....