تاریخ انتشار : دوشنبه 24 آبان 1400 - 12:44
کد خبر : 67084

آشفتگی بازار و اقتصاد معیشتی رو به زوال ترکیه

آشفتگی بازار و اقتصاد معیشتی رو به زوال ترکیه

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت: • عادل پلیستر : ۷۰ درصد از اقلام شمیایی صادراتی ترکیه وارداتی است. • افزایش قیمت مواد اولیه تعیین قیمت را روزانه کرده است. • قیمت مواد اولیه ساعتی تغییر می کند. • مغازه داران در حدی کالا دریافت می کنند که

به گزارش اقتصاددان یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی اختصاصی برای اقتصاددان نوشت:
• عادل پلیستر : ۷۰ درصد از اقلام شمیایی صادراتی ترکیه وارداتی است.
• افزایش قیمت مواد اولیه تعیین قیمت را روزانه کرده است.
• قیمت مواد اولیه ساعتی تغییر می کند.
• مغازه داران در حدی کالا دریافت می کنند که قفسه خالی نماند.
• نوسانات ارز مشکلات عرضه را به وجود آورده است.
• شمسی کوپوز : اگر برنامه ریزی سریع نشود روزهای سختی در انتظار شرکت های متوسط تولیدی مواد غذایی است.
افزایش هزینه ها در تولید صنعتی زنگ خطر را در بازارهای مواد غذایی، خرده فروش های ترکیه به صدا درآورده است، نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه تعادل تجارت را در ترکیه مختل کرده است و در بسیاری از بخش ها تولیدی زمان تحویل کالا به ۶ ماه افزایش یافت و با توجه به عدم ورود به موقع مواد اولیه به خطوط تولید قیمت های مصوب برای تولید را دچار آشفتگی کرده و خطر نبود کالا در قفسه ها را در پیش دارد.
با توجه به شرایط موجود قیمت بسیاری از مواد اولیه بیش از حد افزایش یافته و این افزایش بازار داخلی را تحت الشعاع قرار داده است و زمان تحویل کالا از ۶ هفته به ۱۰ هفته افزایش یافته است و اغلب تولید کنندگان و عرضه کنندگان کالای عمده به مشتریان اعلام می کنند که این قیمت برای امروز معتبر است و هم اکنون قیمت های مواد اولیه ساعتی تغییر می کند و تناژ در خرید کاهش پیدا کرده است.
افزایش نرخ ارز و نواسانات قیمت آن، نبود کانتینر و افزایش قیمت انرژی بازتاب خاصی در صنایع غذایی بیشتر از بخش های دیگر داشته است.
اوزگه یالو اقتصادی نویس روزنامه دنیا می گوید شرکت های عرضه کننده و پخش را در پر کردن، قفسه خرده فروشان دچار مشکل شده اند و انجمن های صنایع غذایی و آشامیدنی اجناس را با قیمت های یک ماه اعتبار می فروختند ولی حالا قیمت های روزانه و ساعتی شده است ولی به علت گرانی کاهش تقاضا روی داده است.
شمسی کوپوز رئیس فدراسیون صنایع غذایی و آشامیدنی گفت که دولت باید خود را بر روی مواد غذایی متمرکز کند. او گفت تنوع محصول در قفسه های فروشگاهی تقلیل پیدا کرده است و روزرهای سختی در انتظار شرکت های کوچک و متوسط تولیدی به علت افزایش قیمت مواد اولیه در پیش رو است و اگر برنامه ریزی درستی نباشد روزهای پر دردسر در انتظار است.
تفنگچی عضو هیات مدیره فدراسیون مواد غذایی گفت نوسانات ارز مشکلات عرضه را به وجود آورد و مغازه داران در حدی محصول دریافت می کنند که قفسه خالی نماند.
عادل پلیستر رئیس هیت مدیره صادر کنندگان مواد شمیایی می گوید ۷۰ درصد مواد اولیه مورد استفاده وارداتی است و تحولات منفی اخیر روند دستیابی به مواد اولیه را مشکل کرده است و عدم دسترسی به مواد اولیه باعث طولانی شدن روند تولید و تاخیر در تحویل سفارشات صادراتی است و این امر عامل ضرر صادر کنندگان است.
هم اکنون بعضی از مواد صنایع غذایی از خارج تامین می شود که با افزایش قیمت دلار و جا به جایی آن تامین سفارشات با مشکل مواجه شده و سفارشات ۴ ماه معوق شده است و تامین سفارشات ممکن است تا ۹ ماه افزایش یابد.
اکسوز رئیس انجمن صنایع ظروف شیشه ای می گوید قفسه های عرضه کنندگان کالا خالی است آن هم نه به دلیل فروش زیاد بلکه به علت عدم امکان خرید کالا و قراردادن آن روی پیش خوان که خالی مانده است.
در حال حاضر نان ۲۵۰ گرمی ۲۵/۱ لیر یعنی ۳۲۵۰۰ ریال به فروش می رسد در بعضی از نانوایی ها ۲۵/۲ لیر یعنی تقریبا ۷۰۰۰۰ ریال این در حالیست در ۲۵ هزار نانوایی ترکیه قریب ۱۰۰ میلیون قطعه نان تولید می شود که ۷۵ درصد آن نان سفید و بقیه مشتقات هستند و هالک اکمک ekmek که وابسته به شهرداری استانبول است امسال دو بار افزایش قیمت در یک سال داده است یک بار ۳۳ درصد و بار دیگر ۲۵ درصد.

م.حاجی زاده

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....