تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 دی 1400 - 20:43
کد خبر : 74252

آزادی یک ایرانی-بریتانیایی همزمان با مذاکرات وین

آزادی یک ایرانی-بریتانیایی همزمان با مذاکرات وین

در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مقطعی حساس رسیده است، امروز خبر از آزادی ارس امیری، فعال فرهنگی ایرانی – بریتانیایی از حبس سه ساله آمد. شورای بریتانیا در بیانیه‌ای خبر داد: «ما بسیار خرسندیم که تأیید کنیم ارس امیری، کارمند شورای بریتانیا و شهروند ایران، توسط دادگاه عالی در ایران از

در حالی که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به مقطعی حساس رسیده است، امروز خبر از آزادی ارس امیری، فعال فرهنگی ایرانی – بریتانیایی از حبس سه ساله آمد.

شورای بریتانیا در بیانیه‌ای خبر داد: «ما بسیار خرسندیم که تأیید کنیم ارس امیری، کارمند شورای بریتانیا و شهروند ایران، توسط دادگاه عالی در ایران از تمام اتهاماتی که قبلاً علیه او مطرح شده بود، پس از درخواست تجدیدنظر موفق وکیلش تبرئه شده است. او از بازداشت آزاد شده و به بریتانیا بازگشته است».

آخرین وضعیت مذاکرات تبادل زندانی

تبادل زندانی بین ایران با انگلیس و آمریکا از موضوعاتی بود که در کنار مذاکرات احیای برجام در وین (اما مجزا از آن) دنبال شد. حتی در تیر ماه به نظر می‌رسید که قرار بود تبادل زندانی به وقوع بپیوندد، اما با بروز اختلافاتی میان طرفین لغو شد. چراکه طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه کشورمان «به ناگاه آمریکایی ها تصمیم گرفتند که این موضوع بشردوستانه را به گفت‌وگوهای احیای برجام گره بزنند». در این خصوص بخوانید: جرزنی آمریکا در تبادل زندانی با ایران؟

ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم تلویحا در تیر تلویحا اعلام کرده بود که مذاکرات تبادل زندانی از ابتدای روی کار آمدن جو بایدن آغاز شده است. او گفت ایران در دولت ترامپ هم اعلام آمادگی کرده بود اما آن‌ها به میز مذاکره نیامدند.

طبق اعلام وزارت خارجه سابق، قرار است مجموعا ۱۰ زندانی از کلیه طرف‌ها آزاد شوند. طبق برخی شنیده‌ها احتمالا ایران و آمریکا ۴ زندانی در برابر ۴ زندانی را مبادله می‌کنند. تهران و لندن نیز احتمالا تبادل یک فرد در مقابل یک فرد خواهند داشت.

پاسخ رمزی ایران به آمریکا

به گزارش اقتصاددان به نقل از بورسان، در همین حال، دوشنبه اخیر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواستار آزادی فوری زندانیان دوتابعیتی آمریکا و انگلیس در ایران شد. رابرت مالی در توئیتی نوشت: «دولت ایران برای چهار سال مراد طاهباز شهروند بریتانیایی- آمریکایی را در اوین زندانی کرده است. مراد یک پدر، فعال محیط زیستی و قربانی سرطان است. ایران باید وی، نمازی‌ها، عماد شرقی و شهروندان بریتانیایی را فورا آزاد کند».

خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص زندانیان آمریکایی گفت:‌ «در مورد این موضوع آمریکا می‌داند باید چکار کند که توافقات در این زمینه اجرایی شود».

اگرچه او دقیقا مشخص نکرد که منظور از اقداماتی که باید آمریکا انجام دهد چیست، اما در ماه‌های گذشته گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر آن وجود داشته است که شرط مبادله زندانی بین این کشورها، آزادسازی پول‌های بلوکه شده کشورمان در خارج است.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....