تاریخ انتشار : جمعه 24 تیر 1401 - 22:23
کد خبر : 94524

آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام

آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام

یک مقام غربی مدعی شد: «ما در مرحله بسیار پیشرفته‌ مذاکرات هستیم. یک دور از گفت‌وگوهای به اصطلاح غیرمستقیم در دوحه داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت. دلیل آن بسیار واضح است زیرا ما درباره هر چیزی که روی میز بود مذاکره کردیم.» خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا ادعا کرد که

یک مقام غربی مدعی شد: «ما در مرحله بسیار پیشرفته‌ مذاکرات هستیم. یک دور از گفت‌وگوهای به اصطلاح غیرمستقیم در دوحه داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت. دلیل آن بسیار واضح است زیرا ما درباره هر چیزی که روی میز بود مذاکره کردیم.»

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام اتحادیه اروپا ادعا کرد که مذاکرات رفع تحریم‌ها در مراحل حساس و پیشرفته‌ای قرار دارد و نتیجه گفت‌وگوها در انتظار «نظرات تهران و حرف‌های آمریکایی‌ها» است.

اقتصاددان: این مقام اتحادیه اروپا که نامش را رویترز فاش نکرده گفته است: «ما در مرحله بسیار پیشرفته‌ مذاکرات هستیم. یک دور از گفت‌وگوهای به اصطلاح غیرمستقیم در دوحه داشتیم که هیچ نتیجه ای نداشت. دلیل آن بسیار واضح است زیرا ما درباره هر چیزی که روی میز بود مذاکره کردیم.»

وی با بیان اینکه می‌توان درباره جزئیات باقی‌مانده دقیق‌تر شد، افزود: منتظر نظرات تهران و حرف‌های آمریکایی‌ها هستیم… نمی‌دانم این پایان کار است یا نه، اما پایان کار مذاکره، بله.

مذاکرات رفع تحریم‌ها، هفتم و هشتم تیر ماه بعد از سه ماه و نیم وقفه در پی مذاکرات وین، میان ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با تسهیلگری اتحادیه اروپا در دوحه برگزار شد. در جریان این گفتگوها نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره اختلافات باقیمانده برای دست‌یابی به توافق نهایی طرح شد و طرف مقابل نیز ملاحظات خود را ارائه کرد.

دور بعدی مذاکرات میان ایران و آمریکا به واسطه اتحادیه اروپا، در حال برنامه ریزی است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان عنوان کرد: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل که به طور مشخص آقای مورا است، ادامه دارد. زمان و مکان مذاکرات بعدی در تبادلات ما و آقای مورا وجود دارد و در حال نهایی سازی است.

جمهوری اسلامی ایران حداکثر شجاعت و بصیرت خود را با موافقت برای مشارکت در مذاکرات با هدف رفع تحریم‌ها و حفظ توافق هسته‌ای نشان داده و اینک رسیدن به نقطه پایان از گردنه تصمیمات سخت سیاسی در کاخ سفید عبور می‌کند تا با برداشتن گام‌های اعتمادساز و معتبر تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق ارائه کند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اخیرا در اظهاراتی تصریح کرد: دولت پیشین آمریکا با خروج یکجانبه از برجام‌، عملا به راهبرد دیپلماسی چندجانبه برای حل و فصل اختلافات صدمه جدی وارد کرد و دولت فعلی آمریکا نیز علیرغم شعارها و ادعاهای خود مبنی بر بازگشت به توافق و جبران خطاهای دولت پیشین آمریکا، متأسفانه در عمل همان رویکرد را با تداوم تحریم و فشار اقتصادی دنبال می‌کند.

از این منظر، موفقیت و یا شکست گفت‌ وگوها صرفا به تصمیم‌های سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیم‌های لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....