تاریخ انتشار : جمعه 16 اردیبهشت 1401 - 20:51
کد خبر : 86799

آخرین وضعیت طلب ایران از عراق

آخرین وضعیت طلب ایران از عراق

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: با سفر اخیر سرپرست وزارت انرژی و برق عراق به ایران، قرار شد در نخستین فرصت تتمه بدهی خود را که حدود یک و نیم میلیارد دلار از ۵ میلیارد دلاری است که به صورت مستمر طلبکار بودیم و پرداخت کرده‌اند را در نخستین فرصت پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت: با سفر اخیر سرپرست وزارت انرژی و برق عراق به ایران، قرار شد در نخستین فرصت تتمه بدهی خود را که حدود یک و نیم میلیارد دلار از ۵ میلیارد دلاری است که به صورت مستمر طلبکار بودیم و پرداخت کرده‌اند را در نخستین فرصت پرداخت کنند.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره آخرین وضعیت مراودات اقتصادی و تجاری ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق یک روابط مستمر و بلندمدت است و درحال‌حاضر روال عادی خود را طی می‌کند. وضعیت این مبادلات هم در بخش خصوصی و دولتی، چه در حوزه تجارت و چه در حوزه پرداخت‌ها تقریبا شرایط عالی را دارد. در سال گذشته حدود ۹ میلیارد دلار صادرات بخش خصوصی به عراق بود. همچنین نزدیک ۱.۵ تا ۲ میلیارد دلار هم واردات از عراق داشته‌ایم و صادرات برق و انرژی هم وضعیت خوبی دارد.

در بخش خصوصی برای بازگشت پول‌هایمان هیچ مشکلی نداریم

او افزود: در حوزه بخش خصوصی برای بازگشت پول‌هایمان هیچ مشکلی نداریم. در بخش خدمات و کارهای عمرانی گاهی اختلاف نظرهایی وجود دارد که آن هم بین کارفرما و مسئولان اجرایی شرکت‌ها که به دلایل تعدیل قیمت و تغییر و تحول‌ها عادی است و با مذاکرات حل می‌شود. در رابطه با تبادل انرژی برق و گاز در اصل قضیه که این تعاملات باید انجام شود، هیچ مشکلی نیست و طرفین بر این موضوع توافق دارند، چه فروشنده که ما هستیم و چه خریدار که عراق است. اما عراق به دلایل خاصی که دارد بعضا در پرداخت‌ها با تاخیراتی روبه‌رو می‌شود که با سفر اخیر سرپرست وزارت انرژی و برق عراق به ایران، قرار شد در نخستین فرصت تتمه بدهی خود را که حدود یک و نیم میلیارد دلار از ۵ میلیارد دلاری است که به صورت مستمر طلبکار بودیم و پرداخت کرده‌اند را در نخستین فرصت پرداخت کنند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه خاطرنشان کرد: چون معاملات و دریافت‌های کشور عراق از فروش نفت است و نفت را معمولا با دلار معامله می‌کنند، امریکا به دلیل نفوذی که روی دلار دارد و نفوذ و نظارتی که روی تصمیم‌گیران مالی بانک مرکزی عراق دارند گاهی مشکلات و تغییراتی برای پرداخت‌ها برای آنها ایجاد می‌کنند. همچنین به دلیل شرایط خاصی که در عراق به دلیل مسائل امنیتی پیش می‌آید گاها با تاخیر در پرداخت‌ها مواجه می‌شویم، اما اصل قضیه هیچ مشکلی ندارد و در این توافق اخیر قرار شد، صادرات گاز و برق ما ادامه یابد.

آل اسحاق افزود: در رابطه با پیمانکاران ما هم مذاکراتی با شرکت‌ها و مسئولان آنها در حال انجام است که در حال برطرف شدن است. به طور کلی یک روال عادی بین دو کشور وجود دارد و نهایتا تصمیمات و علقه‌ها بر اساس توسعه روابط است. ما یک قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با عراق در سال داریم که در حال حرکت به آن سمت هستیم.

افزایش ۳۵ درصدی روابط اقتصادی ایران وعراق

به گزارش اقتصاددان به نقل از ایلنا، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در ادامه به مبادلات بخش خصوصی با عراق اشاره کرد و افزود: رقم ۹ میلیارد دلار عملکرد اقتصادی بخش خصوصی با کشور عراق است و این رقم معوق نیست و پول‌های بخش خصوصی دریافت شده است. امسال هم روند مبادلات رو به توسعه و رشد بوده است بطوریکه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل روابط ما با عراق حدود ۳۵ درصد رشد داشته است.

او افزود: باید توجه داشت که یک سری از مبادلات ما با عراق، به صورت ریالی است و به نحوی صادرات و واردات آنها انجام می‌شود که اگر آنها را هم در نظر بگیریم، رقم مبادلات ما با عراق بیشتر از ۱۰ میلیارد دلار است.

آل سحاق در ادامه با اظهار امیدواری از اینکه روابط ایران و عراق هرچه بهتر و آسان‌تر سامان یابد، ادامه داد: کشور عراق درباره بروکراسی و مقررات هم در حال تغییر و تحولاتی است که گاهی در کوتاه مدت بعضی کالاها ممنوع می‌شوند و در ایران هم این اتفاق به دلیل مسائل داخلی می‌افتد که به دلیل اقتضای مدیریتی زمان کشورهاست.

او افزود: یک حرکت اصولی دیگر که بین ایران و عراق در حال شکل‌گیری است مسئله ترانزیت کالا از عراق است. ما به دنبال ایجاد تعادل بین صادرات و وارداتمان با کشور عراق هستیم که در صورت امکان وارداتی را از کشور عراق داشته باشیم. اگر ممکن باشد می‌توانیم از طریق عراق، کالاهایی را که مورد نیازمان است از جمله کالاهای اساسی را وارد کنیم. هنوز قانون ترانزیت به صورت کامل در عراق اجرا نمی‌شود و کالایی که به عراق وارد می‌شود اگر از عراق مجدد بخواهد صادر شود، مثل کالای عراقی عوارض برای آن مترتب است. مجلس آنها قانون ترانزیت کالا را تصویب کرده و دولت آنها هم تصمیماتی در این خصوص دارد و ما هم این موضوع را دنبال می‌کنیم.

واردات خود را از عراق به حدود ۲ میلیارد دلار رساندیم

آل‌اسحاق ادامه داد: قانون ترانزیت اگر در عراق تصویب و قوانین آن عملیاتی شود، امکان اینکه بالانس تجاری ما با عراق به سمت یک تعادل و توازن برود، وجود دارد. همان طور که ما سال گذشته نسبت به سال قبل واردات خود را از عراق به حدود ۲ میلیارد دلار رساندیم و از منابع مالی و امکانات ترانزیتی خود در عراق استفاده کردیم. این روابط به سمت یک تعادل پیش می‌رود و عزم ما بر این است که یک روابط متوازن و پایدار بین ایران و عراق شکل بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با بیان اینکه بازار عراق در میان همسایه‌های تجاری ایران یک بازار تجاری بلندمدت است، تصریح کرد: محیط عراق به دلیل حجم کاری و نوع درآمدها و نیازهایی که به خدمات و کالای ایرانی دارند، به دلیل قیمت محصولاتمان رقابت‌پذیری خوبی دارد. مگر اینکه شرایط دیگری در کشور عراق پیش بیاید و فرصت‌هایی را برای دیگر کشورها هم پیش بیاورند.

آل اسحاق در پایان خاطر نشان کرد: کشور عراق فرصت خوبی برای فعالان اقتصادی ایران چه در زمینه خدمات بازرگانی، صادرات و واردات کالا و خدمات گردشگری است. در حوزه گردشگری طرفین سالی حدود ۷ میلیون نفر، زائر و گردشگر بین دو کشور داریم که این رقم بسیار بالایی است. از همین روی، در حوزه‌های مختلف گردشگری مانند زیارت، سلامت و سیاحت می‌توانیم با کشور عراق همکاری خوبی داشته باشیم.

 

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....