تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 دی 1400 - 20:03
کد خبر : 71948

آخرین خبرها از مذاکرات جدید ایران و عربستان

آخرین خبرها از مذاکرات جدید ایران و عربستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی در نشست خبری مشترک با وی حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت. وزیر خارجه کشورمان گفت: به کوشش آقای فؤاد حسین و آقای مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) ما در دور آینده مذاکرات

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی در نشست خبری مشترک با وی حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

وزیر خارجه کشورمان گفت: به کوشش آقای فؤاد حسین و آقای مصطفی الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای کمک به رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط ایران و عربستان به حالت طبیعی تشکر می‌کنم. آن‌چه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است در آخرین دور مذاکرات مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی و سازنده را به طرف سعودی ارائه دادیم و در مذاکرات امروز با آقای فؤاد حسین داشتیم مطلع شدم طرف سعودی پیشنهادات ایران را با نگاه مثبت مورد بررسی قرار داده و ان‌شاءالله هیأت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند و در خصوص عملیاتی کردن مرحله بعدی توافقات اقدام خواهند کرد.

او ادامه داد: آماده هستیم که هیأت‌های فنی دو کشور از سفارتخانه‌ها بازدید کنند. سفارتخانه ها و مقدمات کار را فراهم کنند که روابط به حالت طبیعی خودش برگردد، ولی باید منتظر ماند و دید که این اتفاق در چه زمانی و در نتیجه کدام مرحله مذاکرات ایران و عربستان در بغداد رخ خواهد داد.

وی گفت: یک بار دیگر مایلم از تلاش‌های صمیمانه مقامات کشور دوست و برادر عراق برای اعزام پرواز اختصاصی و انتقال سفیر ایران برای تکمیل درمانش به تهران تشکر کنم.

سرنوشت پول‌های ایران در بانک‌های عراق

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره روابط ایران و عراق و همچنین مبالغ ایران در بانک‌های عراق نیز اظهار داشت: روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها در هم تنیده است. درباره صادرات برق و گاز همکاری‌های نزدیکی بین تهران و بغداد وجود دارد. پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع به ویژه توسط بخش‌های خصوصی ایران در عراق در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: ما در پایانه‌های مرزی توافق کردیم علاوه بر تبادلات روزانه در برخی پایانه‌ها تردد ترانزیتی هم تسهیل شود. گفت‌‌وگوهایی داشتیم درباره اهمیت بازگشایی مرز بوکمال که می‌تواند مشکلات غذایی دارویی و بازسازی سوریه را رفع کند. روابط در همه حوزه‌ها به خوبی در جریان است. روابط تهران و بغداد در تمامی سطوح راهبردی است.

با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم

به گزارش اقتصاددان به نقل از فارس،  امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی برسیم و پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیدم امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.

وی افزود: مشکل دوم درباره سه کشور اروپایی این است که در عمل هیچ ابتکار جدیدی را در مذاکرات از خودشان نشان ندادند. در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده مورد بحث قرار می‌گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آنها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند.

وزیر خارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

بحران آب در منطقه موضوع جدی است

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌هفته گذشته هیأتی از وزارت نیرو به ترکیه داشتیم و این موضوع در دستورکار ثابت ایران و عراق قرار دارد. فؤاد حسین به خوبی اشاره کرد بحران آب در منطقه موضوع جدی است. پیشرفت‌های خوبی در رودخانه اروندرود و لایروبی آن حاصل شده است.و در مورد سدسازی ها در منطقه و نحوه بهره‌برداری از رودهای مرزی گفت‌وگوهای ثابت ایران ادامه می‌یابد و امیدواریم با توجه به وجه مشترک بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در استفاده از برخی از رودها وجود دارد امیدواریم به نتیجه مرضی الطرفین برسیم.

مخاطب گرامی، ارسال نظر پیشنهاد و انتقاد نسبت به خبر فوق در بخش ثبت دیدگاه، موجب امتنان است.

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....