تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 آذر 1399 - 21:20
کد خبر : 28569

آب، برق، گاز مجانی برای ۳۰ میلیون ایرانی

آب، برق، گاز مجانی برای ۳۰ میلیون ایرانی

درحالی که فشار و تحریم اقتصادی امریکا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که براساس تصمیمات اتخاذ شده در هیأت دولت با هدف اصلاح الگوی مصرف؛ مصرف آب، برق و گاز خانوارهای کم‌مصرف که عمدتاً در دهک‌های پایین هستند رایگان شد.   ربیعی روز گذشته در حاشیه نشست

درحالی که فشار و تحریم اقتصادی امریکا هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد، علی ربیعی، سخنگوی دولت اعلام کرد که براساس تصمیمات اتخاذ شده در هیأت دولت با هدف اصلاح الگوی مصرف؛ مصرف آب، برق و گاز خانوارهای کم‌مصرف که عمدتاً در دهک‌های پایین هستند رایگان شد.

 

ربیعی روز گذشته در حاشیه نشست هیأت وزیران این خبر را اعلام کرد و افزود: با احتساب بعد خانوار حدود ۳۰ میلیون نفر شامل بهره‌مندی رایگان خواهند بود. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری اضافه کرد: این مصوبه شامل سکونت‌های دائمی شهری و روستایی و عشایری است. البته برای اجرای عدالت واحدهای خالی از سکنه و سکونتگاه‌های دائمی مثل باغ ویلا و ویلاها مشمول این مصوبه نخواهند بود.

ربیعی تأکید کرد: این تصمیم موجب کمک به خانوارهای دهک‌های پایین است و بخشی از هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر آنها را کاهش خواهد داد. هرچند سخنگوی دولت از رایگان شدن آب، برق و گاز برای خانوارهای کم‌مصرف خبرداد، اما دست‌کم مسأله رایگان شدن برق کم‌مصرف‌ها، نخستین بار دوم شهریور امسال در جلسه ویدیوکنفرانسی هیأت دولت با رهبر معظم انقلاب مطرح شد.
در آن جلسه بود که حجت‌الاسلام حسن روحانی از مصوبه جدید دولت مبنی بر رایگان شدن هزینه برق کم‌مصرف‌ها که ۳۰ میلیون نفر از جمعیت ایران را شامل می‌شود، خبر داد و گفت: «شرط رایگان بودن هزینه برق منوط به مصرف پایین‌تر از میانگین مصرف خانوار است و خانوارهای میان‌مصرف نیز با کاهش مصرف خود می‌توانند از این امکان برخوردار شوند.» به گفته روحانی، برای نخستین بار پس از انقلاب، هزینه برق برای خانوارها و اقشار ضعیف رایگان می‌شود.

خروج اقتصاد ایران از رکود

ربیعی در ادامه گفت‌و‌گو با خبرنگاران، اعلام کرد که رشد تولید ناخالص داخلی در ۶ ماه اول ۹۹ مثبت شد و اقتصاد ایران از رکود بیرون آمد.

او این خبر را با تکیه بر آمارهای بانک مرکزی اعلام کرد و افزود: بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد اقتصادی ۶ ماهه با نفت ۱.۳ درصد و بدون نفت ۱.۴ درصد مثبت شد. همچنین در ۶ ماهه نخست سال، بخش کشاورزی رشد ۴.۴ درصد، نفت ۰.۸ درصد، گروه صنایع و معادن ۵.۴ و خدمات به علت تداوم کرونا و تعطیلی‌ها منفی ۰.۲ درصد بود. ربیعی با اشاره به اینکه جنگ اقتصادی و تحریم‌های ترامپ ما را از دستیابی به ۵۰ میلیارد دلار پول و منابع ارزی محروم کرد، اضافه کرد: ۳ سال مدیریت و نگاهداشت اقتصاد از فروپاشی، باعث شد نوعی اقتصاد مقاومتی در کشور شکل بگیرد که نتیجه آن بی‌اثر شدن تحریم با ترامپ و بی‌ترامپ است.

سخنگوی دولت تأکید کرد: دولت دوازدهم آثار منفی تحریم بر اقتصاد ایران و حتی اقتصاد سال‌های آینده را به جان خرید و مردم هم سختی‌های زیادی متحمل شدند. مطمئناً این رشد در سال آینده کمتر از ۴ درصد نخواهد بود.

نحوه اجرای طرح مجلس برای کمک معیشتی ۶ ماهه

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری، درباره زمان و چگونگی اجرای قانون «تأمین کالاهای اساسی مردم» نیز با تأکید بر اینکه اساساً دولت از هر طرح و پیشنهاد قابل اجرا که بتواند رنج دوران تحریم برای مردم را کم کند، استقبال می‌کند، اضافه کرد: با وجود اینکه طرح مجلس به لحاظ منابع پیش‌بینی شده، امکانپذیر و عملی نبود و در چند مورد تغییرات متعدد منابع، آثار منفی داشت، اما دولت به دلیل احترام به قانون سعی کرد تا طرح معیشتی ستاد ملی کرونا را که منابع آن در دسترس و متناسب با ظرفیت‌های موجود بوده و بودجه یا بورس را هم دچار چالش نمی‌سازد، به نحوی ترکیب کند. او با اشاره به اینکه جلسات مشترکی بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه با نمایندگان و کمیسیون‌های مرتبط برگزار شد و دولت جامعه هدف خود را ۳۵ میلیون نفر قرار داد، گفت: برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نظیر بهزیستی و کمیته امداد نفری ۱۲۰ هزار تومان و بقیه جامعه هدف ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد شد. همچنین پرداخت دو ماه از ۶ ماه مصوب مجلس به سال ۱۴۰۰ مورد توافق کلی صورت گرفت.

سخنگوی دولت درباره وضعیت آیین‌نامه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز با بیان اینکه دولت معتقد است خروج از پروتکل الحاقی هیچ کمکی به رفع تحریم‌ها نخواهد کرد، گفت: اما به رغم این مخالفت، به لحاظ احترام به قانون، رئیس جمهوری در پاسخ به نامه رئیس سازمان انرژی اتمی دستور تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون را داده و قطعاً دولت منافع ملی و تأثیر آن را در همه مراحل اجرای قانون ملاحظه خواهد کرد.

او در پاسخ به این ادعا که سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون و صحن، از سوی دولت با طرح مجلس موافقت کرده است نیز گفت: در صحبت با ایشان، اشاره کردند که عمده مباحث سخنگوی سازمان انرژی اتمی در کمیسیون در خصوص مسائل فنی بوده و بحق هم اشاره کردند که برخلاف شایعات و تهمت‌های بی‌اساسی که زده می‌شود توانایی ایران در بعد فنی بسیار بالاست.

ربیعی ادامه داد: در بحث سیاسی نیز نماینده دولت در جلسه علنی به صراحت مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرده‌است.

همچنین سازمان انرژی اتمی در انتهای مهرماه در نامه‌ای سری به رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن برشمردن توانایی‌های فنی این سازمان در بعد سیاسی به صراحت اعلام کرده است که با توجه به جمیع جهات از هرگونه اقدام تقنینی جدید خودداری شود.

سخنگوی دولت درباره علت دستور مقام معظم رهبری برای رسیدگی به لوایح مرتبط با FATF گفت: با توجه به اهمیت موضوع و اثر تصویب لوایح FATF بر بهبود روابط بانکی و مالی بین‌المللی و رفع برخی موانع موجود در این حوزه، دولت سهولت موضوع را از طریق مقام معظم رهبری پیگیری و ایشان نیز دستور رسیدگی مجدد به موضوع را داده‌اند.

ربیعی افزود: فکر می‌کنم امروز همه باید به منافع مردم نگاه کنند و ان شاءالله با همکاری مجمع، این مشکل رفع خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به شبهاتی درباره امیدواری دولت به بایدن و مبنای بودجه‌ریزی بر این اساس نیز گفت: حمایت اجتماعی و تامین زیرساخت توسعه دو محور اصلی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است که لازمه آن تجهیز منابع است. سیاست دولت در حوزه خارجی کاملاً شفاف و مشخص است، طبیعتاً در قالب برجام حرکت خواهد کرد.

 

 

ع

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اقصاددان رسانه با مجوز برخط اخبار اقتصاد - فناوری - کسب و کار - اجتماعی و ....